Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Cabinet  (gelezen 4490 keer)

Offline Spawn

• Jr. Member
  • **
    • Solid Fire band website
Cabinet
« Gepost op: 25 februari 2006, 16:40:14 »
Hey,

Het leek me als experiment eens interessant om te informeren naar een extension-cabinet voor mijn versterker. De versterker heeft diverse out-jacks, dus wat signaal zit het wel goed.
Is het mogelijk om voor deze amp (een FM212R fendertje) een speaker-cabinet te maken die gewoon op de out van de amp zit?
En zo ja: is het rendabel om zoiets zelf te maken, of is het kopen van een Behringer-cab van bijvoorbeeld 300/400 eurootjes goedkoper?

Offline Gert-Jan

• Administrator
  • Hero Member
    • de NEWTONE site
Re: Cabinet
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2006, 19:02:42 »
Dag Spawn,

Ik heb even de handleiding van de FM212R opgezocht maar ik zie daar nergens staan dat er een extra speaker aansluiting op de versterker zit. (Tegenwoordig zit dat op veel Fender versterkers niet meer).

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan
=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline Spawn

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2006, 20:37:56 »
Nou,

Normaal gesproken ben ik direct doorgelust op het mengpaneel (versterker natuurlijk aan, maar doorversterkt op het paneel) ik neem dus aan dat dit gewoon een send-output is en ik dus inderdaad een signaal naar buiten kan laten gaan. (de versterker heeft een effect loop in/out en een gewone signaal ouput)

Offline Gert-Jan

• Administrator
  • Hero Member
    • de NEWTONE site
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2006, 12:05:24 »
Dag Spawn,

Het signaal dat uit de 'pre-out' aansluiting komt wordt in feite afgetakt van de voorversterker dit signaal kan inderdaad direct in een mengpaneel en vandaar verder versterkt worden.

Uiteraard is dit signaal niet voldoende om een speaker aan te drijven.

Wanneer je dus extra speakers wil gebruiken betekent dat ook dat je een extra versterker moet hebben, dat wordt dan een zogenaamde 'slave' van jouw versterker. De toonregeling etc. doe je dan met jouw versterker en dat geluid wordt dan dor de 'slave' versterker verder verwerkt.

Wanneer je zelf een cab wil bouwen dan zul je vrijwel altijd duurder uitkomen dan een Behringer cab.

Stel dat je een 4x12 cab wil bouwen met Celestion speakers dan kosten alleen de speakers al gauw 100 euro per stuk, daar komt dan nog hout, bekleding, beslag, luidsprekerdoek bij. Met een Behringer cab ben je dan goedkoper uit, maar wanneer je zelf bouwt kun je de cab helemaal naar je eigen wensen inrichten.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline Spawn

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2006, 16:13:34 »
Hey,

Ik heb een andere oplossing voor het probleem.

Via onze bassist, heb ik een oude yamaha versterker van 150 watt weten te krijgen.
Deze is geschikt voor zowel gitaar als keyboard/orgel en heeft een volledig plastic-speaker.
Het geluid is super en heeft veel meer body dan mijn eigen fm212r.
Ik gebruik nu inderdaad de fm212r als basisversterker en lus dan via de pre-out door naar de yamaha. Beiden staan aan beide kanten van het podium dus het geluid is geweldig en ik kan een gigantische output creeren...

mvg;

Spawn