Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Zelfbouw 19 Inch Gitaar Effecten Rack  (gelezen 18965 keer)

Offline Eddie5150

• Newbie
  • *
Zelfbouw 19 Inch Gitaar Effecten Rack
« Gepost op: 3 juni 2007, 12:01:18 »
(dit topic staat ook op Circuits-Online.nl)
Al jaren speel ik gitaar met allerlei losse effect apparaten,  aan elkaar geknoopt met kabeltjes, adapters en batterijen.

De hoogste tijd om dit nu eens professioneel aan te pakken. Ik ga een 19 inch rack bouwen waar alles in is ondergebracht tesamen met een floorboard voor de afstand bediening,
mijn handen heb ik ergens ander voor nodig, nietwaar ?

Omdat ik graag met effecten experimenteer heb ik in de loop van de jaren aardig wat rotzooi verzameld. ook wil ik een paar bekende effecten gaan nabouwen.
Tevens staan er een losse buizen versterkertop en een 19 inch rack voorversterker op het programma, Er komt ook nog wat timmerwerk bij kijken, want er moet ook nog een 19 inch flightcase,
een luidspreker kast en een floorboard gemaakt worden. Een hoop werk allemaal natuurlijk maar ik hoef dan ook niet in 2 weken klaar te zijn, ik denk eerder dat het een jaartje of zo zal gaan duren.

Financieel valt het wel mee, Zo'n 75 %  van de benodigde spullen is al aanwezig. Natuurlijk wil ik weer van het hele bouwproces foto's gaan plaatsen, mischien is dit ook leerzaam voor de andere snarenplukkers op dit forum, waarbij commentaar natuurlijk van harte welkom is.

Ik zal zelf ook nog wat vragen hebben in de loop van het project,  daarom is het zo leuk dat hier zoveel verschillende kennis aanwezig is.

Wat gaan wij doen ? Als eerste zal ik de routing een beetje uitleggen waarbij ik moet zeggen dat het nog niet helemaal definitief is. Sommige dingen die ik wil kunnen mischien wel niet, of werken beter in een andere volgorde.

Gitaar > A/B Box (a=stemapperaat, b=systeem) > Volumepedaal >Wah Wah pedaal (zelfbouw)>MXR Dynacomp Compressor(zelfbouw)  > EH Big Muff >
Ibanez TS5 Tubescreamer > Boss HM2 Heavy Metal > Boss LS2 Line Selector > Proco Rat (zelfbouw) > Tube Driver (zelfbouw) > Boss RGE-10 Equalizer > Boss EH2 Enhancer > Buizenversterkertop (zelfbouw) > Powersoak > Buizen Rack Preamp (omschakelbaar, zelfbouw) > MXR Phase 90 (zelfbouw of een goedkope behringer) > Pitch shifter (zelfbouw) > Ibanez EC10 Chorus (stereo) > Alesis Midiverb 2 (stereo) > Eindversterker (zelfbouw,stereo) > Luidsprekers Celestion G12M Greenback (12 inch, 2 stuks).

Ook zijn er een Behringer patchbay, een rackvoeding (voor de 9 volt) en een Nobels MS-8 MIDI schakel Computer.

Paar foto's :
Boss tuner, Boss HM2, Boss EH2 :

Ibanez TS5 Tubescreamer, DOD A/B Box, Boss LS2 Looper/Switcher :

Sovtek / Electro Harmonix Bigg Muff :

(later meer)
Searchin' for Brown Sound.

Offline jazzmaster

• Full Member
Re: Zelfbouw 19 Inch Gitaar Effecten Rack
« Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2007, 12:23:28 »
Lijkt me een leuk project! Ik heb hier al eens over nagedacht maar heb het voorlopig even te druk met een avondopleiding. Ik ben benieuwd naar de voorversterker en buizenversterker omdat ik daar zelf iteresse in heb. Ik zal de topics hierover dus ook maar eens blijven volgen.

Succes

Offline Eddie5150

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2007, 19:17:07 »
Ik ben van plan om een losse top te bouwen  met 2 X EL84 volgens  www.18watt.com
en een rack preamp met 3 x ECC83, schema heb ik nog geen keuze gemaakt.

Offline scitc

• Sr. Member
  • MGMT!
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2007, 20:21:35 »
hou ons zeker op de hoogte
lijkt mij ook een zeek mooi project als mijn verzameling effecten is gegroeid
ook het hele 19" gebeuren zie ik wel zitten want dat ziet er wel profi uit (A)

martijn
What else?

Offline Eddie5150

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2007, 23:28:05 »
Geen electronica zonder voeding, omdat ik alles een beetje compact wil hebben wil ik alles zo klein mogelijk hebben, geen tafel dozen met rijen adapters erin.
Aangezien de meeste effect pedalen gevoelig zijn voor ground loops ontkom je er niet aan voor iedere schakeling een aparte voeding te gebruiken.
Ik ben dan begonnen om een rack voeding / filter in elkaar te zetten die tevens 230 volt verdeelt over een aantal IEC uitgangen , scheelt weer ruimte toch.

Trafo 15 volt 1.5 Ampere :

De achterkant met IEC chassisdelen :

en geboord, gevijld en gezaagd :

Frontplaat, profielen en bodemplaat :

Hoofdschakelaar uitgezaagd :

Hier enkele foto's van een LED paneel meter die ik erin wil bouwen en die ik voor een leuk prijsje kon kopen, alleen een nadeel de print is knap groot
Het front plaatje is echter 44 mm. hoog,  precies een hoogte eenheid, dus dat is wel weer lekker
Ik heb de bedoeling dat deze meter de aanwezige netspanning gaat aangeven, net als deze :

http://www.furmansound.com/product.php?div=01&id=PL-PLUSD_II

(Nee, ik ga geen LED lampjes met dimmer namaken)
Aangezien deze LED meter 0 tot 20 Volt DC haalt denk ik dat het makkelijkste is om van de secundare spanning van een van de trafo's af te takken en deze via een gelijkrichter en weerstands deler aan de LED Meter te hangen.

Voorkant :

Met spanning erop : (18,88 Volt)

Offline goeiemorguh

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2007, 00:13:36 »
Wow indrukwekkend Eddie! Leuk dat je dit hier zo uitgebreid post, ik ben benieuw naar het eindresultaat ;D
Mijn band: Standup '69

Offline scitc

• Sr. Member
  • MGMT!
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2007, 12:17:11 »
over zoon LED display gesproken, hoe sluit je die eigenlijk aan. Ik wili graag voor een volgend project in plaats van een statusled een display hebben die schakelt tussen A (active) en B (bypass)
heeft iemand daar een soort schema van?

martijn
What else?

Offline Eddie5150

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2007, 08:48:05 »

Paar foto's van 19 inch spul :

De behringer patchbay (zeg niet dat het rommel is want met deze sla je iemand z'n hoofd in, zo zwaar is hij...) :

Nobels MS-8 MIDI Schakel Computer(gebouwd midden jaren '90, nieuw gekocht destijds voor 99,- gulden in de opruiming, nu wordt er minstens 100 euro voor betaald. :

Alesis Midiverb 2 effectprocessor(+/- 20 jaar oud, hoop hem in de toekomst nog eens te vervangen voor een Midiverb 4 of een Quadraverb) :

twee halfjes maken een hele
links de Boss GE10 Equalizer :

en rechts de Ibanez EC10 Chorus :

ik zit eraan te denken om hiervoor een echte tray te kopen(stalen grondplaat met rackoren) maar zo zit het al 10 jaar, met aluminium profiel en plakband.

Offline robert

• Sr. Member
  • bier en tetten!
« Reactie #8 Gepost op: 8 juni 2007, 00:03:14 »
ik zou wel alleen true bypass maken op een manier, met loopers ofzo

zeker dat boss spul!
Te Koop T.E.A.B

- 2x richwood les paul, pm voor meer info
150 euro per stuk

Offline Eddie5150

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 8 juni 2007, 11:03:20 »
Er komt inderdaad nog een aparte interface bij die audio signalen schakelt, De Nobels MS-8 schakelt alleen maar aan en uit. Enkelvoudig maak relais dus.

Offline scitc

• Sr. Member
  • MGMT!
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2007, 10:38:36 »
Hoe staat het nu met de vooruitgang??
What else?

Offline Eddie5150

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2007, 00:22:24 »
Druk, druk en nog eens druk.

Maar ik heb wel weer een paar updates.

De rack voeding in opbouw, de 220 volt uitgangen zijn klaar :

Het front paneel verzaagd zodat hij passend is voor de paneelmeter :

close up 1 :

Close up 2 :

Stuk gaatjes print voor de 2 grijze printtrafo's :

En schoongefreesd om doorslag van 220 volt te voorkomen :

later meer...

Offline scitc

• Sr. Member
  • MGMT!
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2007, 18:50:33 »
ziet er al zeer goed uit =)
What else?

Offline Eddie5150

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2007, 11:16:32 »
Zo, weer terug van vakantie dus weer hoogste tijd om aan de slag te gaan.

De rackvoeding is helemaal klaar, aleen binnenkort nog een plaatje aluminum halen voor de bovenkant.

hier de foto's :

Het systeem bestaat uit 4 transformatoren waarvan de 2 grijze dubbele secundaire windingen hebben.

ik heb dus in totaal 6 laagspannings "groepen"

De rinkern levert zo'n 1.5 A. De 2 grijze leveren ongeveer 400 mA, er is dus stroom genoeg. een pedaaltje pakt ongeveer 10 a 20 mA

Wie goed kijkt, telt 5 spanningsregelaars. dat kan kloppen, ik had geen plaats meer voor een 6de. maar geen nood deze gaat naar het floorboard waar ik een kastje opbouw met een 7809 regelaar.

Aan de achterkant zitten 5 IEC chassidelen, eentje is ingang uit het net, de andere (gefilterde en geschakelde) uitgangen.

alle laagspannings uitgangen komen samen op de 25 polige stekker, allen gescheiden van elkaar. met daarnaast 2 ronde chassis deeltjes die paralel staan aan de 25 polige stekker.

de voltmeter doet het ook perfekt, hij met natuurlijk niet echt aan het lichtnet maar pakt zijn meetspanning van een van de gelijkrichters, en door een spanningdeler geeft hij de spanning aan die hetzelfde is als mijn multimeter aangeeft. precies zoals ik wilde.

morgen foto's van het WahWah projekt.

Offline Auke Haarsma

• Moderator
  • Hero Member
  • - TooMuchGear? -
    • Mijn DIY multi-fx project op GN
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2007, 15:37:34 »
ziet er strak uit zeg! knap werk!
Keep on rockin' in the free world.