Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Koptelefoon op Ruby  (gelezen 1852 keer)

Offline JER00N

• Full Member
  • Wat een geweldig forum
Koptelefoon op Ruby
« Gepost op: 29 maart 2006, 23:18:45 »
Ik heb nu een Ruby gemaakt (alleen dan zonder de input buffer, deze heb ik wegens een tekort aan potmeters geby-passed, volume regel je nu met de pot van de gitaar) en hij werkt goed. Ik heb er een klein speakertje aan hangen, en ook een koptelefoonjack (is tussen te switchen). Echter het volume voor de speaker is relatief goed, maar voor de koptelefoon is het te hard! Je kan het volume natuurlijk wel heel laag zetten maar daardoor heb je ook geen mogelijkheid tot overdrive (wat dus wel kan als je het volume omhooggooid... maar das niet zo fijn voor je oren :P )

Nou wil ik dus een weerstand (of iets anders?) voor die koptelefoonjack zetten, echter die weerstanden zijn allemaal maar 1/4 watt terwijl de LM386 in de Ruby tot een halve watt kan leveren... zou dit problemen opleveren of kan de weerstand het wel aan (tis wisselstroom...)? En zo ja hoe groot moet ik die weerstand ongeveer nemen?

Offline Andreas

• Sr. Member
  • Wat een geweldig forum
Re: Koptelefoon op Ruby
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2006, 09:09:49 »
Dag jer00n,

Je zou als volgt te werk kunnen gaan.
Neem een potmeter (bijvoorbeeld 500K) plaats deze tijdelijk als varibale weertstand voor je hoofdtelefoon, gewoon draadjes zolang aan de pootjes draaien.
Draai nu aan de potmeter totdat de gewenste volumestand is bereikt. Maak de draadjes van de potmeter voorzichtig los, zonder de potmeter te verdraaien.
Meet nu aan de potmeter op welke weerstand hij staat en plaats een vaste weerstand die daar het dichtst in de buurt zit.
Stel dat de 500K potmeter te weinig is dan kun jer zolang een weerstand van bijvoorbeeld 470K voor zetten, je hebt dan een bereik van 470K tot 970 K.

Wanneer je geen potmeter hebt kun je natuurlijk ook gewoon met weerstanden experimenteren, deze hoef je ook niet te solderen gewoon de draden om de pootjes van de weerstandjes draaien.
In zou beginnen met 1M en vandaar lagere waarden gaan gebruiken.

De 1/4 watt weerstanden zullen waarschijnlijk wel werken. Als je op safe wil spelen kun je twee weerstanden parallel zetten, dan heb je 1/2 watt.  Let wel 2 x 500K parallel lever een weerstand op van 250K.

Andreas

Offline JER00N

• Full Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2006, 14:57:40 »
Ik heb nu twee weerstandjes parallel gezet, samen zo'n 4kOhm. Hij werkt nu goed, bedankt!

Offline Laus

• Full Member
  • De hobby opnieuw ontdekt!
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2006, 22:30:38 »
ik reageer hier maar even...ben bezig met een ruby amp heb een vraagje.

Het gaat mij er vooral om dat ie met een koptelefoon goed te gebruiken is. Is er een andere manier dan met het Zobel netwerk om de ruis uit de outputte  krijgen?  Ik beschik niet echt over een geisoleerde stereo jack. 

Verder werkt het ding, zo vanaf het steekboard op 9V uitstekend. Op mn 12 volt voeding ruiste teveel. MAar die voeding(schakelbaar) blijkt ook op 12volt erg veel te ruisen. Is een schakelvoeding van Conrad. Niet heel goedkoop, maar werkt blijkbaar niet goed samen met audio.

De chargepump chip die ik besteld had is wat heet geworden...denk dat ik die 18volt voorlopig maaar even laat zitten. Zou me niks verbazen als dat ding alweer kapot is.
Nu onderhanden:
Alle pedalen die ik gemaakt hebt zijn bijna 8 jaar oud...dus tijd voor reparatie!