NEWTONE Doe het zelf forum > (Buizen)versterkers

OPNIEUW BIASSEN?

(1/2) > >>

Jeroen:
Ik heb een vraag naar aanleiding van het volgende. Vandaag zijn m'n nieuwe KT77 buizen binnengekomen. Twee weken terug heb ik precies dezelfde buizen in m'n Marshall JTM60 laten zetten en laten biassen enzo. Grote pech, 1 buis is gelijk al op de weg terug gesneuveld, vandaar dus de 2 nieuwe buizen. Het gaat hier om een gematched paartje. Moet ik nu het 1 en ander weer laten biassen of kan ik ze er zo in prikken. Ik ben werkelijk een leek op dit gebied, maar weet wel dat op dit gebied de meningen nogal verschillen. Vandaar de vraag aan de kenners

Gert-Jan:
Dag Jeroen,

Om welk merk buizen gaat het en waar heb je ze gekocht?
Er zijn namelijk nogal veel soorten 'gemachte' paren.
Bijvoorbeeld als het Groove Tubes zijn van dezelfde 'matching' dan kun je ze zonder meer wisselen zonder te biassen.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

Jeroen:
Hallo Gert Jan

Het gaat om een gematched paar KT77's van JJ. Een soort van EL34's die wat "hotter" klinken. Ik heb ze gekocht bij dr. Tube

Gert-Jan:
Dag Jeroen,

Ik zou het risico niet nemen.
Stel dat de technicus je versterker tamelijk 'hot' heeft gebiasd dan zou een klein verschil in matching van de JJ's ervoor kunnen zorgen dat je over de grenzen heen gaat.
Het matchen zorgt er namelijk voor dat de eigenschappen van de twee individuele  buizen bij elkaar passen. Maar tussen twee gematchte sets kunnen nog grote verschillen zitten, zelfs als ze uit dezelfde batch uit dezelfde fabriek komen.

Het beste kun je de versterker door een techneut dus opnieuw laten biassen.

met vriendelijke groet,

Gert-Jan

Jeroen:
Ik heb die gast van dr. Tube es ff gemaild. Hij raadt ook aan om de boel weer opnieuw te biassen. Hij heeft wel geprobeerd aan een setje te komen dat in buurt lag van de oude buizen, maar dat is 'm niet helemaal gelukt helaas. Er schijnen nog niet zoveel gemaakt te zijn van die KT77's. Is een nieuw type buis namelijk. Ik moet er dan toch maar es aan geloven en het biassen zelf leren. Een biasadapter heb ik al, alleen nog ff een multimeter. Als ik dit alles overleef dan leest men hier nog wel es van me ;D
In elk geval bedankt voor je reacties Gert Jan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie