NEWTONE Doe het zelf forum > (Buizen)versterkers

OPNIEUW BIASSEN?

(1/2) > >>

Jeroen:
Ik heb een vraag naar aanleiding van het volgende. Vandaag zijn m'n nieuwe KT77 buizen binnengekomen. Twee weken terug heb ik precies dezelfde buizen in m'n Marshall JTM60 laten zetten en laten biassen enzo. Grote pech, 1 buis is gelijk al op de weg terug gesneuveld, vandaar dus de 2 nieuwe buizen. Het gaat hier om een gematched paartje. Moet ik nu het 1 en ander weer laten biassen of kan ik ze er zo in prikken. Ik ben werkelijk een leek op dit gebied, maar weet wel dat op dit gebied de meningen nogal verschillen. Vandaar de vraag aan de kenners

Gert-Jan:
Dag Jeroen,

Om welk merk buizen gaat het en waar heb je ze gekocht?
Er zijn namelijk nogal veel soorten 'gemachte' paren.
Bijvoorbeeld als het Groove Tubes zijn van dezelfde 'matching' dan kun je ze zonder meer wisselen zonder te biassen.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

Jeroen:
Hallo Gert Jan

Het gaat om een gematched paar KT77's van JJ. Een soort van EL34's die wat "hotter" klinken. Ik heb ze gekocht bij dr. Tube

Gert-Jan:
Dag Jeroen,

Ik zou het risico niet nemen.
Stel dat de technicus je versterker tamelijk 'hot' heeft gebiasd dan zou een klein verschil in matching van de JJ's ervoor kunnen zorgen dat je over de grenzen heen gaat.
Het matchen zorgt er namelijk voor dat de eigenschappen van de twee individuele  buizen bij elkaar passen. Maar tussen twee gematchte sets kunnen nog grote verschillen zitten, zelfs als ze uit dezelfde batch uit dezelfde fabriek komen.

Het beste kun je de versterker door een techneut dus opnieuw laten biassen.

met vriendelijke groet,

Gert-Jan

Jeroen: