Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Behuizing etsen poging 1  (gelezen 7697 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ~arph

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 882
    • f r i e d a i r . c o m
Behuizing etsen poging 1
« Gepost op: 6 november 2007, 22:50:26 »
Ok,

Deze thread is om jullie vast lekker te maken! Haha
Ik heb vanavond mn eerste behuizing geetst met Fe3Cl (ijzer 3 chloride)
Het resultaat mag er zijn!!

Ik heb het etsmiddel met behulp van een wattenstaafje op de te etsen plekken aangebracht dit om doorlekken te voorkomen. Dit is een zeer aan te raden methode, aangezien ik 0% doorlek heb en alleen geetst heb op de plekken waar het moet. Bijkomend voordeel is dat je slechts een heel klein beetje etsmiddel nodig hebt. Ik heb 5 keer opnieuw etsmiddel aangebracht en de beste manier is om tijdens het etsen met het wattenstaafje over de dunste lijntjes te wrijven (ik heb ZEER dunne lijntjes gebruikt).

Morgenochtend. FOTO's

[hier]


en [hier]

 ;D

Offline scitc

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 416
  • MGMT!
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2007, 23:00:28 »
ik ben benieuwd
kan niet wachten op de foto's XD

martijn
What else?

Offline Jelle

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
  • This is my BOOMSTICK!
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2007, 23:04:00 »
Ik wil dit ook gaan toepassen! Het ziet er soms prachtig uit, maar ik heb ook foto's gezien dat het een puinzooi kan worden. Ik ben benieuwd hoe het er bij jou uitziet!

Ik heb trouwens alleen de techniek gezien waarbij je het plaatje erop moet strijken en dan zoveel mogelijk met nagellak ofzo de rest afdekken. En dan het geheel in het etswater laten 'weken'. Jouw techniek klinkt wel veiliger.
« Laatst bewerkt op: 6 november 2007, 23:38:18 door Jelle »

Offline scitc

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 416
  • MGMT!
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2007, 23:17:27 »
het nadeel op die manier is dat het er niet diep in wordt geetst
niet dat het heel belangrijk is maar kan soms net ene beetje schelen
wat je wel moet doen is vaak afspoelen met water
ook de etsvlakken even afwrijven en dan weer het etsbad in
dan krijg je een mooi gelijkmatig resultaar =)

martijn
What else?

Offline ~arph

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 882
    • f r i e d a i r . c o m
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2007, 10:29:51 »
Dunne lijntjes zijn niet diep, dit komt omdat ze zeer snel vullen met alumium oxide, dus spoelen en met een wattenstaafje erover wrijven.

Offline ~arph

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 882
    • f r i e d a i r . c o m
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2007, 10:31:54 »
Maarrrrr... de foto's dus:  8)






Stompswitch zat dus verkeerd, niet diep geetst dus dat schuur ik wel weg.

Offline Auke Haarsma

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1672
  • - TooMuchGear? -
    • Mijn DIY multi-fx project op GN
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2007, 10:40:17 »
Ziet er goed uit voor een 1e ets, als je t mij vraagt.

Wat is dat blauwe op de 1e en 2e foto?
Keep on rockin' in the free world.

Offline ~arph

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 882
    • f r i e d a i r . c o m
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2007, 10:52:52 »
Dat komt door de flits en de superkwaliteit van mijn telefoon.. Het is de toner van mijn laserprinter  en in werkelijkheid zwart met een witte waas.

Offline Auke Haarsma

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1672
  • - TooMuchGear? -
    • Mijn DIY multi-fx project op GN
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2007, 10:59:17 »
Ah ok, ik snap t weer ;)
Keep on rockin' in the free world.

Offline scitc

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 416
  • MGMT!
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2007, 12:56:03 »
het mooiste bij etsen is om het geheel nog even te spijt met een zwarte lak en dan nog een keer opschuren
dan hebben de geetste delen een mooie zwarte "inkeping" en die rest is gepolijst alluminium
een laag blanke lag erover voor de bescherming en klaar is keer =)

martijn
What else?

Offline ~arph

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 882
    • f r i e d a i r . c o m
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2007, 13:11:31 »
Jep, dat weet ik. Had ik alleen even geen zin in. Ik wil de behuizing ook nog een stuk verder schuren tot zo'n 1200/2000 grit. Nu had ik max 400 liggen.

Offline scitc

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 416
  • MGMT!
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #11 Gepost op: 7 november 2007, 16:21:13 »
staalwol en een polijst"sponsje" dat is zoon schuurpad, dat werkt perfect
een beetje nat maken en je maakt je behuizing mooi aaf =)

martijn
What else?

Offline goeiemorguh

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 307
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #12 Gepost op: 7 november 2007, 22:24:34 »
Mooi gedaan man, zeker voor een eerste keer. Vind het uiterlijk van jouw pedalen zoiezo vaak erg gaaf (dubbel D, sho, je 'seekwah' geval).

Ben zelf niet zo van behuizingen finishen (lees: ik ben te lui ;D)
Mijn band: Standup '69

Offline Hobie

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 172
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #13 Gepost op: 8 november 2007, 02:32:44 »
Vet!

snap alleen die toner niet zo...  helemaal zwart printen wat je niet wilt behandelen en dan over je behuizing strijken ... toch? en wat voor papier gebruik je ? t-shirt spul?

keb nog 5 kilo ijzerIIIchloride liggen ga 't ook een keer proberen ..

Offline ~arph

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 882
    • f r i e d a i r . c o m
Re: Behuizing etsen poging 1
« Reactie #14 Gepost op: 8 november 2007, 10:41:08 »
Ja, alles wat niet geetst wordt moet je zwart printen. (Je moet gewoon als je atrwork af is de afbeelding inverteren).
Ik print met een laserprinter op inkjet fotopapier. Net als in de PCB ets tutorial hier. En strijk het er dan op op de hoogste stand. Neem voor het strijken de tijd en doe bouwhandschoenen aan want de behuizing wordt gloeiend heet.

Heel belangerijk is dat je de behuizing eerst heel goed schuurt. De randen zijn nl. iets opstaand en dat zorgt ervoor dat de toner niet overall kan komen en niet goed hecht. Ik heb deze behuizing eerst met 180 en daarna met 400 geschuurd, dat werkt uitstekend.

5 kilo? dat is genoeg voor de rest van je leven.. ik heb hier denk ik 50 gram voor gebruikt en met die 50 gram kan ik zeker nog zo'n 10x etsen