NEWTONE Doe het zelf forum > Effect apparatuur
Mono en stereo aansluitbussen
(1/1)
Berty:
Hallo,
Ik heb eigenlijk helemaal nog geen ervaring met het zelf bouwen van effecten maar ik heb wel een aantal effecten en bouwbeschrijvingen bekeken.
Ik vraag mij eigenlijk af waarom er vaak bij de input aansluiting een stereo aansluitbus wordt gebruikt? Er wordt toch in principe een mono gitaarkabel gebruikt!
Kan ik dus in plaats van een stereo bus ook een mono bus gebruiken?
Berty
Andreas:
Hallo Berty,
Allereerst welkom in het forum!
In gitaareffecten wordt de stereo-input bus eigenlijk gebruikt om het effect aan en uit te schakelen, de fabrikanten besparen zo op een aan/uitschakelaar.
Wanneer er een mono stekker in de stereo bus wordt gestoken dan wordt de ‘sleeve’ aansluiting van de bus door de mono stekker verbonden met de ‘ring’ aansluiting van de bus. Hiermee wordt in feite de min pool van de batterij aangesloten en het effect werkt nu.
Wanneer je eens stereo stekker zou gebruiken dan kan het voorkomen dat het effect niet werkt.
Andreas
Berty:
Hallo,
Maar dan zou ik dus ook twee mono bussen kunnen gebruiken en een schakelaar om het effect aan en uit te zetten.
Berty
Gert-Jan:
Jazeker, dat kan ook.
De ‘tip’ van de input bus gaat dan naar de input van het effect, de uitgang van het effect komt dan aan de ‘tip’ van de outputbus.
De massa van de input en de outputbus moet je met elkaar verbinden en een van deze twee moet je ook verbinden met de massa-aansluiting van je effect.
Dit zou als voordeel hebben dat je tijdens (langere) speelpauzes niet steeds de input stekkers uit je effect hoeft te halen (om de batterij te sparen).
PS: Welkom op het forum
groeten,
Gert-Jan
Navigatie
[0] Berichtenindex
Naar de volledige versie