Algemeen > Off Topic

Een LED en LDR gebruiken als schakelaar

(1/2) > >>

Jelle:
Het noemen van de optocoupler gaf me nieuwe inspiratie, alleen niet voor effecten ;). Het zit zo: ik zoek voor een schoolproject manieren om een automatische schakelaar te construeren waarmee ik voltagetoevoer naar bijvoorbeeld een motortje kan regelen, om de motor dus aan en uit te krijgen.

Nou kwam ik op het idee om een LED en een LDR te gebruiken. Ik laat een felbrandende LED langs een LDR komen. De LDR krijgt dan dus een lagere weerstand, waardoor een hoger voltage wordt doorgelaten. Is er een manier om voor elkaar te krijgen om een soort drempel te maken: dat zodra de LED naast de LDR komt, de spanning hoog genoeg is om de schakelaar om te zetten om de motor te laten draaien. Er moet wel een drempelspanning zijn, dus bij bijvoorbeeld hoger dan 8V mag de schakelaar pas sluiten om de 230V door te laten.

Heb je enig idee welke componenten ik in de schakelaar moet plaatsen? Iets met een relais? Of misschien een ander standaard onderdeel waar ik niets van wist?

Gert-Jan:
Dag Jelle,

Dat is een leuk projectje.
Ik denk dat je het beste een relais kunt gebruiken om met lage spanning een hoge (motor) spanning te schaklelen.
Misschien kun je op deze pagina nog wat inspiratie opdoen:
http://www.me.umn.edu/courses/me2011/robot/technotes/motorcontrol/motorcontrol.html

Je zou ook eens kunnen kijken hoe mensen die robotjes bouwen de motortjes van de robot aansturen.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

Jelle:
Dat was een leuke link, die had ik nog gevonden, bedankt.

Ik heb nu een ontwerp (1e) gemaakt met een relais, gebruikmakend van de drempelspanning van led's. Klopt het dat als een toegevoerde spanning naar een led lager is dan de drempelspanning, er dan helemaal geen spanning wordt doorgelaten? In dat geval lijkt me onderstaande led-schakeling te werken.

Ik heb ook een 2e ontwerp met een transistor. Als ik transistor 2N3904 neem: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/15077/PHILIPS/2N3904.html
dan lijkt mij dat de transistor een open emitter heeft, wat betekent dat ik dus max. 60V kan gebruiken om de motor aan te sturen?

En welk voltage moet er dan de base binnengaan, om de motor te laten draaien?

Bedankt voor de antwoorden!

Andreas:
Dag Jelle,

Misschien in plaats van 1 weerstand voor alle leds elke led een eigen weerstand geven.
Vanwege verschillen tussen LEds kan het anders gebeuren dat 1 led meer te verwerken krijgt dan een andere Led en dus de geest geeft.
Met afzonderlijk voorschakel weerstanden kun je dat voorkomen. (lijkt mij)

Andreas

Jelle:
Ja klinkt logisch, bedankt!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie