NEWTONE Doe het zelf forum > Effect apparatuur

Fuzz Face onderdelen

(1/3) > >>

Fuzz:
http://smallbox.zeonhost.com/

Van deze site ben ik van plan om de Fuzz Face te bouwen. Nou zijn hier gunstige prijzen te vinden, dus ik probeer hier de onderdelen te vinden.
Alle weerstanden, potmeters en overigen zijn geen probleem, alleen weet ik niet welke condensators ik kan krijgen via newtone. Er staan hier enkel onderdelen met "uF", maar hier staan ook "nF", maar wel de goede waarden. Wat raden jullie me aan?

Ook de transistors worden hier niet vermeld. Graag ook advies.

Bedankt alvast!

Gert-Jan:
Hallo Fuzz,

Allereerst welkom op het forum..

1) Je vraag over de condensators.
In de tekening op http://smallbox.zeonhost.com/ worden twee elektrolytische condensators (elco’s) en een ‘gewone’ condensator gebruikt.
De elco’s vind je in de winkel via de keuze ‘condensators’ en vervolgens ‘elco’s’ Je kunt daar de waarden 2.2 uF (spreek uit micro Fahrad) en 22 uF vinden.
Elco’s hebben een plus- en een min- pool. Op de elco zelf staat de min pool aangegeven. In de tekening op http://smallbox.zeonhost.com/ zie je naast deze twee elco’s een + tekentje staan. Dit is om aan te geven aan welke kant de plus pool moet komen.
De derde condensator op de tekening is 0.1 uF, hier staat geen + tekentje bij. Dit betekent dat je hiervoor een gewone folie condensator (type MKS of MKT) kunt gebruiken. In de winkel ga je hiervoor naar ‘condensators’  vervolgens ‘folie condensators’ dan kun je zowel kiezen voor MKS of voor MKT. Je kunt nemen een MKS02 0.1 uF of een MKT 0.1 uF.
De sterkte van een condensator wordt uitgedrukt in Fahrad (F), micro-Fahrad (uF) en nano-Fahrad (nF).
0.1 uF is het zelfde als 100 nF en is het zelfde als 100000 pF (net zoals 1 kilometer 1000 meter en 100000 centimeter is)

2) Dan je vraag over de transistors.
De Fuzz Face is eigenlijk al een heel oud effect. (nog gebruikt door Jimi Hendrix). Destijds gebruikte men nog zogenaamde Germanium transistors. Deze zijn vandaag de dag moeilijk te vinden omdat ze niet meer gemaakt worden. In de winkel hebben wij nog enkele typen van deze Germanium transistors die geschikt zijn voor het maken van gitaar effecten. Om de ‘originele’ Fuzz Face na te maken heb je twee Germanium transistors nodig. Deze transistors moeten wel bepaalde eigenschappen hebben. Voor de fuzz-face wordt algemeen aangenomen dat de Hfe (versterkingsfactor) van de eerste  transistor (Q1) ongeveer 60 tot 80 moet zijn en de Hfe van de tweede transistor (Q2) tussen de 110 en de 130 moet liggen. De Germanium transistors in de winkel zijn al gesorteerd op deze Hfe, versterkingsfactor.
Je zou voor Q1 heel goed de EFT-83C met Hfe 60-70 kunnen kiezen en voor Q2 een AC122 met Hfe 120-130.
Het is wel verstandig om de transistors op voetjes te zetten. Je kunt hiervoor de inline transistor voet nemen. Hiervan kun je gewoon 2 x 3 voetjes afknippen.
De belangrijkste reden om de transistor op voetjes te zetten is dat Germanium transistors vrij kwetsbaar zijn. Als je de transistor zelf gaat solderen is de kans groot dat hij bij het solderen te heet wordt en daardoor kapot gaat. Een bijkomend voordeel als je de transistor op voetjes zet is dat je ze gemakkelijk kunt vervangen als je eens andere transistors wil proberen.

Ik neem aan dat je het geheel wil gaan bouwen op experimenteer print. Wanneer je een stukje experimenteerprint met gaatjes neemt van 50 bij 100 mm dan is dit ruim voldoende voor dit projectje.

Veel succes bij de bouw van de Fuzz-Face en wanneer je nog meer vragen hebt kun je deze natuurlijk gewoon in dit forum stellen.
Het belangrijkste is om secuur te werken en te proberen zo netjes mogelijk te solderen.

Met vriendelijke groeten,

Gert-Jan

Fuzz:
Heel erg bedankt voor dit verdomd verhelderende verhaal! Nu leer ik meer dan wanneer ik gewoon naar een winkel ga waar ze alles al hebben.

Gert-Jan:
Hallo Fuzz,

Je zult zien dat het bouwen van een effect zowel leerzaam als verslavend is!

Vriendelijke groeten,

Gert-Jan

gert:
hoe kan je de Hfe van een transistor meten?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie