Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Raar geluid bij aanraking snaren.  (gelezen 12101 keer)

Offline rhcp_schipper

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
Raar geluid bij aanraking snaren.
« Gepost op: 10 mei 2006, 17:03:06 »
Hallo,

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen. Anders merk ik wel als het verplaats word.

Als ik mijn gitaar ingeplugd heb in mijn versterker, en als ik dan mijn snaren aanraak(of iets anders van ijzer aan de gitaar.), hoor je zeg maar een klein knalletje/plopje(weet niet echt goed hoe ik het moet omschrijven, het lijkt een beetje op "pats" zeg maar.). weet iemand wat dit is, en wat ik eraan kan doen?

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
Re: Raar geluid bij aanraking snaren.
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2006, 19:23:41 »
Jaja knippen en plakken he ;)  ;D

Ik denk dat je op gitaarnet meer mensen bereikt dan hier.

Offline Gert-Jan

• Administrator
  • Hero Member
    • de NEWTONE site
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2006, 19:46:53 »
Dag,

Misschien kun je eerst proberen vast te stellen waar het aan ligt.
Mogelijke kandidaten zijn:
- je gitaar
- je snoer
- je versterker

Dus, probeer het eerst met een ander snoer dan weet je of het aan het snoer ligt, probeer dan eens met je gitaar en snoer op een andere versterker etc. Dan moet toch te achterhalen zijn wat de boosdoener is.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline Jerre

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2006, 14:51:07 »
Dit is hoogstwaarschijnlijk een aarding probleem. Bromt of ruist je gitaar ook als je er niet aan komt ? En als je ze aanraakt is het weg ...

Dit kan verschillende oorzaken hebben: je versterker is niet geaard, je kabel laat het afweten, of de aardingsdraad (of iets anders) in je gitaar is los gekomen.

Offline doh

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2006, 13:41:11 »
Dit is hoogstwaarschijnlijk een aarding probleem. Bromt of ruist je gitaar ook als je er niet aan komt ? En als je ze aanraakt is het weg ...

Dit kan verschillende oorzaken hebben: je versterker is niet geaard, je kabel laat het afweten, of de aardingsdraad (of iets anders) in je gitaar is los gekomen.

jep,
ik weet niet wat voor gitaar het is, maar ik heb dat ook altijd gehad bij mijn strat, daar zat de aardedraad op de brug, die heb ik toen op de onderkant van de pots gesoldeerd en voila over

Offline rhcp_schipper

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2006, 00:23:05 »

jep,
ik weet niet wat voor gitaar het is, maar ik heb dat ook altijd gehad bij mijn strat, daar zat de aardedraad op de brug, die heb ik toen op de onderkant van de pots gesoldeerd en voila over

Die hoort toch ook op de brug te zitten?

Het gaat hier trouwens over een tele, is het de moeite waard om hetzelfde te probren?

Offline doh

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2006, 09:55:43 »
mijn post was niet echt duidelijk, bij mijn strat was het zo dat alle aardedraden van de elementen naar de brug liepen,
die heb ik toen op de onderkant van de volumepot gesoldeerd en een aardedraad naar de brug getrokken vanaf de onderkant van de volumepot

Offline Koen

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2006, 22:35:59 »
Dit is de beste manier, loop je ook geen risico op groundloops. Soldeer alles naar de behuizing van je volumepot. Houd altijd in de gaten dat je maar vanaf 1 punt (volumepot) naar de aarding van je output gaat.

Offline nathan

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2007, 19:07:55 »
het is toch ook zowiezo heel gevaarlijk als je aarde naar de brug loopt??
volgens mij als je dan kortsluiting krijgt in bv je versterker je via de snaren om zeep wordt geholpen. de aarde loopt dan namelijk via de brug en snaren door je eigen lichaam heen.
heb ook ergens gelezen dat dat sinds n paar jaar niet meer door fabricanten mag worden gedaan, na enkele doden blijkbaar.
het is wel n makkelijke manier om van je gebrom en geruis af te komen.

Robin

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2007, 14:46:39 »
Ik weet niet wat voor pick ups je er op heb zitten maar als het pasieve zijn en geen actieve (bv emg) dan moet je die goed aarde aan het bevestigings punt waar de veren van de tremolo aan zitten. als je dit niet doet kan die bij aanraking van de snaren gaan kraken of wat bij jou het geval is knal geluidjes maken.  ;)

Offline ~arph

• Hero Member
    • f r i e d a i r . c o m
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2007, 17:44:10 »
De signaalaarde en voedingsaarde zijn twee verschillende dingen en kompleet van elkaar gescheiden dmv de transformator in je versterker. Dus dood zul je er niet aan gaan.
De brug zit meestal aan de signaalaarde vast. Hierdoor kan je idd rare geluiden krijgen bij aanraking. (DC, gelijkstroom spanningsverschil) een mogelijkheid om toch aarde te hebben, maar niet voor DC , maar wel voor je AC (geluid) signalen is door een condensator tussen je aardedraad voor je brug te zetten. Echter of dit de problemen geheel oplost durf ik niet te zeggen.

Offline goeiemorguh

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2007, 00:06:34 »
Dat klinkt eigenlijk heel logisch, maar perfct zal het niet zijn anders zou het overal wel worden toegepast lijkt me. Zou het kunnen dat je last krijgt van het opladen en ontladen van de cap als je de snaren aanraakt of los laat of is dat hier niet het geval?
Mijn band: Standup '69