Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Lineaire pots omvormen naar log en reverse log,  (gelezen 3547 keer)

Offline wez

• Jr. Member
  • **
Lineaire pots omvormen naar log en reverse log,
« Gepost op: 29 september 2008, 20:54:35 »
Als je bijvoorbeeld een Log nodig hebt van 100k, kun je een een lineaire pot van R1 = 200k gebruiken en R2 van 200K.

Kan handig zijn.

Offline Mark.de.R

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
Re: Lineaire pots omvormen naar log en reverse log,
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2008, 21:48:58 »
Dit geldt natuurlijk niet als de weerstand tussen 1 en 3 invloed heeft op de schakeling eromheen. Deze weerstand is namelijk op deze manier ook afhankelijk van de stand van de potmeter, terwijl bij een normale potmeter dit vastligt.
Maar een volumeregeling met een poot aan massa en een hoogohmige belasting bijvoorbeeld zou het prima voor kunnen werken. Of een toepassing waarbij de potmeter alleen als enkele variabele weerstand wordt gebruikt. :)

Groeten,

Mark

PS. Ik zie trouwens dat dit mijn tweede (kritische) reactie in korte tijd is op posts van toevallig dezelfde persoon. Je moet dit natuurlijk niet als persoonlijke kritiek zien he.  :-[

Offline wez

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2008, 00:22:12 »
Citaat
Dit geldt natuurlijk niet als de weerstand tussen 1 en 3 invloed heeft op de schakeling eromheen. Deze weerstand is namelijk op deze manier ook afhankelijk van de stand van de potmeter, terwijl bij een normale potmeter dit vastligt.

Het gaat hier ter verduidelijking enkel om de potentiometer.

Je kan ook de curves van de pot aanpassen door 2 extra weerstanden te gebruiken.

Door verschillende waardes te gebruiken, kan je zelf een pot maken met eerst een trage curve en dan een steile.

Offline Mark.de.R

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2008, 20:09:15 »
Ik kwam net nog een documentje tegen wat over dit onderwerp gaat. Even als toevoeging op de informatie in dit topic een linkje ernaartoe: http://www.elby-designs.com/documents/tailoringpotentionometers.pdf

Deze truukjes zijn met name ook interessant voor het aanpassen van de reactiecurve van bijvoorbeeld een wah- of volumepedaal. :)

Offline Auke Haarsma

• Moderator
  • Hero Member
  • - TooMuchGear? -
    • Mijn DIY multi-fx project op GN
Keep on rockin' in the free world.