Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Crybaby: SHO als output buffer/boost?  (gelezen 2335 keer)

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
Crybaby: SHO als output buffer/boost?
« Gepost op: 28 oktober 2008, 19:57:05 »
Ik heb de laatste tijd een paar dingen gelezen over mensen die output buffers in hun wahs doen, zodat de wah zijn sweep nog overhoudt wanneer deze gebruikt wordt icm een fuzz of gewoon vette drive over het algemeen.

Ook mijn Crybaby heeft last van het feit dat je het ding nog maar amper hoort met wat drive. Toen dacht ik van hé, laat ik ook eens zo'n buffertje erin doen! Vervolgens kwam ik op een ander idee. Dure wah's van bv RMC of de Dimebag signature van Dunlop hebben een volume boost. Misschien bestaat de mogelijkheid wel om door een SHO te gebruiken als buffer er meteen een boost aan over te houden!

Dus, vandaar de vraag, kan ik gewoon die SHO na de Crybaby in het circuit zetten en er 1) een effectieve buffer aan over houden zodat er nog wat van de sweep overblijft en 2) een volumeboost erbij te krijgen a la duurdere wahs? Of zie ik iets over het hoofd? ;) Ik ben benieuwd!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Crybaby: SHO als output buffer/boost?
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2008, 21:07:15 »
Kun je best proberen. De SHO booster heeft een zeer hoge ingangs weerstand en zal dus inderdaad de wah niet belasten en ook zal het volume geboost worden. De SHO is alleen niet helemaal "clean" maar geeft een beetje een randje aan je geluid. Je kunt ook de cleane FET booster gebruiken van AMZ:
http://www.muzique.com/schem/mosfet.htm

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2008, 21:59:52 »
Oke dus het kan wel! Feit is dat ik een SHO heb liggen waar ik weinig mee doe, dus kan ik die wel in mijn wah integreren en in dat doosje een ander leuk projectje doen. Dat randje van de SHO komt toch eigenlijk pas op het laatste stukje van de knop, dus dat zal wel niet zo'n probleem worden. Thanks!!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2008, 22:21:35 »
Als je ze toch allebei al in een dooje hebt zitten, probeer het dan gewoon even uit.
Gitaar -> Wah -> SHO -> Amp

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2008, 22:36:13 »
tuurlijk, gewoon eerst zo proberen, weet je meteen of het werkt  ???
ombouwen en inbouwen kan altijd nog..

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2008, 23:17:04 »
HAHA! Zo simpel dat ik daar niet eens aan gedacht had!!! :P Sorry voor de (achteraf gezien) best wel stomme vraag. Maar evengoed bedankt!!

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2008, 23:27:02 »
laat ff weten of het iets is?

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2008, 23:36:15 »
Het kan een paar dagen duren, maar ik zal het zeker checken!

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2008, 14:38:24 »
En het werkt! Best wel goed zelfs. Hoewel de Crybaby natuurlijk nooit een Colorsound wah kan zijn qua sweep hou je nu tenminste wel wat over. Vooral bij losse noten is het verschil positief merkbaar. Zonder SHO is het een overgang van dof naar schel, maar met SHO hoor je daadwerkelijk de sweep erdoorheen. Wel had ik wat ruis van de SHO zelf, maar dat kan natuurlijk aan de voeding liggen. Maar het gaat dus weldegelijk, een SHO in een Crybaby bouwen als buffer/boost.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2008, 18:54:43 »
Tuurlijk, toppie!  :)

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #10 Gepost op: 1 november 2008, 01:31:05 »
wat ook altijd een optie is, is de Q (freq.bereik vd filter) versmallen voor meer echte 'wah' vowel-sound ipv het dof-naar-schel-standaard geluid. geeft niet meer sweep, maar wel een gedefinieerdere actie binnen het geluid.
heb ik gedaan met mijn Jimi Hendrix wah (=crybaby met 1 andere condensator  ::) ) maakt écht wel verschil. ik haalde hem er zo uit in een blinde test.
verder kan je natuurlijk altijd het sweepbereik omhoog of omlaag schuiven naar je eigen smaak en behoeftes..

zoek hier ff verder op wah mods of zo, je komt vast wel iets tegen..
en als je het niet vindt zijn er wel wat links te googlen, of post ik wel iets in die richting!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #11 Gepost op: 1 november 2008, 02:12:28 »

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #12 Gepost op: 1 november 2008, 16:31:31 »
Ja die Crybaby was al naar de tering gemod hoor. Meer mid, meer bas, meer "woh" ipv "wah", true bypass, LED, schakelaar van gitaar naar baswah, schakelaar van wah naar "volume", Dunlop Red Fasel, etc etc. en het heeft allemaal wel een (mijn inziens positieve) invloed gehad op het geluid. Het enige waar ik nog geen fatsoenlijke mod voor had gevonden was het toevoegen van een langere sweep.