Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Spice simulatie  (gelezen 4937 keer)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Spice simulatie
« Gepost op: 13 april 2009, 21:13:30 »
Afgesplitst topic over SPICE simulatie naar aanleiding van:
"oude lampen(hifi)versterker?"
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2011.msg19105.html#msg19105

@TonR: Waar heb je het SPICE circuit voor de ECC83 vandaan en welk simulatie programma gebruik je ook al weer?
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 00:21:11 door Flo »

Offline TonR

• Full Member
Re: oude lampen(hifi)versterker?
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2009, 19:41:13 »
@TonR: Waar heb je het SPICE circuit voor de ECC83 vandaan en welk simulatie programma gebruik je ook al weer?
Ik gebruik 5Spice: http://www.5spice.com/. Gratis te gebruiken, maar met beperkingen en 30 dagen te gebruiken. Ik ben nog niet echt tegen die beperkingen aangelopen. Wat er na 30 dagen gebeurt weet ik nog niet, maar 'k heb stille hoop dat ie het daarna ook nog doet.
Het programma is laagdrempelig en relatief eenvoudig te leren.
De defacto standaard is Pspice van Orcad, maar die is een stuk lastiger.

Ik heb m'n model van de ecc83 (12ax7) van: http://www.normankoren.com/Audio/Tubemodspice_article.html. Daar staat ergens een download link naar een zipfile en daarin zit "Tube.lib" met een aantal populaire buizen. Duncan heeft ook alllerlei modellen: http://www.duncanamps.com/spicemodels.html, inclusief speakers en trafo's. Dan nog een index naar modellen: http://homepages.which.net/~paul.hills/Circuits/Spice/ModelIndex.html; 't is wel een beetje een zoektocht via die index.

Er zwerven een heleboel modellen op het web, en ze deugen niet allemaal. Dus wees kritisch en probeer in te schatten of de resultaten plausibel zijn.
Maar ik vind het echt vreselijk handig. Scheelt ongelofelijk veel rekenwerk en geklooi met Excel.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2009, 22:36:57 »
Ik gebruik 5Spice: http://www.5spice.com/. Gratis te gebruiken, maar met beperkingen en 30 dagen te gebruiken. Ik ben nog niet echt tegen die beperkingen aangelopen. Wat er na 30 dagen gebeurt weet ik nog niet, maar 'k heb stille hoop dat ie het daarna ook nog doet.
Het programma is laagdrempelig en relatief eenvoudig te leren.
Ah, ik dacht je screenshots al te herkennen. Ik gebruik deze ook. Staat er bij mij al 1.5 jaar op en werkt voor kleine circuits nog steeds prima. De enige beperking als je niet een license koopt is dus de sheet grootte om het circuit op te tekenen.

Bedankt voor de link naar de buizen lib.

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2009, 19:52:15 »
[Ah, ik dacht je screenshots al te herkennen. Ik gebruik deze ook. Staat er bij mij al 1.5 jaar op en werkt voor kleine circuits nog steeds prima.
Ah, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
@Flo: 't wordt misschien een beetje off-topic, maar heb jij ook wel eens dat een transient analyse ontzettend lang duurt? Mijn PC staat nu al 24 uur te stampen en hij is nu ergens op 95%. Enig idee waar dat aan kan liggen?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Spice simulatie
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2009, 00:13:26 »
Nee daar heb ik nog geen ervaring mee. Tot nu toe gebruik ik alleen de frequentie spectrum analyse.
Misschien moet je de totaal tijd wat kleiner houden en mogelijk kan een start waarde helpen tegen mogelijke interpolatie probleem van SPICE bij extreem kleine of grote waarden.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 00:37:33 door Flo »

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2009, 22:46:57 »
@Flo: 't wordt misschien een beetje off-topic, maar heb jij ook wel eens dat een transient analyse ontzettend lang duurt? Mijn PC staat nu al 24 uur te stampen en hij is nu ergens op 95%. Enig idee waar dat aan kan liggen?

Dan moet je minder meetpunten nemen?. Ik vond zelf 10minuten al lang voor een simulatie, toen had ik meerdere parameters en te veel meetpunten genomen, doorgaans duren mijn simulaties (zelfs op wat oudere pc's) nooit meer dan 1 minuut.

In de bijlage (renamen van .zip.txt naar .txt) de Library die ik gebruik voor Tubesimulaties, die werkt volgens mij alleen op een specifieke PSpice die we op school gebruiken en waar ik ooit eens een studenten versie van heb gehad. Tegenwoordig zit ik een beetje vast aan OrCAD PSpice bij gebrek aan beter (en tijd om beter te zoeken).

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2009, 23:11:42 »

Dan moet je minder meetpunten nemen?. Ik vond zelf 10minuten al lang voor een simulatie, toen had ik meerdere parameters en te veel meetpunten genomen, doorgaans duren mijn simulaties (zelfs op wat oudere pc's) nooit meer dan 1 minuut.
Nah, aan meetpunten ligt het niet, het is er maar een. Met een ander soort schakeling (ook met dezelfde FET) doet ie er maar een paar seconden over. Heel bijzonder ...
Maarruh weet jij hoe je een uitgangstrafo modelleert? Ik heb wel een paar modellen, maar daar krijg ik een foutmelding op.

Model:
*
* Trace Elliot 15W output transformer, 8k primary, 16/8 ohm sec.
* Part no. 73 TRAN 15W OP
*
* [1] Red   ---. ||
*              ) || .--- Green (16 ohm)  [4]
*              ) || (
*              ) || (
* [2] White ---. || .--- Yellow (8 ohm)  [5]
*              ) || (
*              ) || (
*              ) || .--- Brown           [6]
* [3] Blue  ---. ||
*
.SUBCKT trace15 1 2 3 4 5 6
*
* Primary
*
Lleak1  1       20      2mH
Lpri1   20      21      150H
Rpri1   21      2       186
Cpri1   1       2       120p
Lleak2  2       22      2mH
Lpri2   22      23      150H
Rpri2   23      3       201
Cpri2   2       3       120p
*
* Secondary
*
Lleak3  5       24      10uH
Lsec1   24      25      0.6H
Rsec1   25      6       0.8
Lleak4  4       27      10uH
Lsec2   27      28      0.3H
Rsec2   28      5       0.4

Kcoup   Lpri1 LPri2 Lsec1 Lsec2 1.0
.ENDS

Foutmelding:
k:xsubckt1:kcoup l:xsubckt1:lpri1 l:xsubckt1:lpri2 lsec1 lsec2 1.0
=>  Unknown parameter (lsec1)

Suggesties?

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2009, 14:53:16 »
Misschien werkt je Spice versie niet met dit model? Je hebt verschillende soorten Spice, het begon ooit met Berkely als ik me nier vergis.

Zie ook http://www.beigebag.com/faq.htm#q2

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2009, 23:06:20 »
Hmm, misschien moet ik toch maar overstappen op Pspice.