Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Blender  (gelezen 100302 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8385
  • teveel info...
Blender
« Gepost op: 14 januari 2009, 13:02:09 »
Bij deze een Blender topic omdat er zoveel vragen over zijn.
Voortaan kan dan hier naar gerefereerd worden.

Een Blender is een circuit dat twee signalen kan mixen. Bijvoorbeeld het clean signaal met een effect signaal.
Dit is met name interessant voor:
- Bas/gitaar en overdrive/distortion omdat deze effecten vaak het laag niet doorlaten. Dit kan met een blender erbij gemixed worden.
- Parallel effects.

Vaak heeft het een:
- Ingang
- Uitgang
- Send
- Return
- Blend regeling (mix) met een lineaire potmeter.

Varianten in dit circuit die de complexiteit bepalen zijn:
- Buffering: Waar, hoeveel en hoe.
Minimaal is het nodig om het "ingangs" signaal te bufferen dat wordt gemixed met het "return" signaal. Anders wordt het "return" signaal via de mix/blend pot terug gebracht naar de "send" waardoor er (ongewenste) feedback ontstaat.
- Extra toonregeling.
Als je als bassist alleen cleane lage frequenties wilt blenden moeten de hogere frequenties misschien weggefilterd worden. Een simpel laagdoorlaat filter kan voldoende zijn. Of een SWTC.
- Volume balancering.
Soms is het "return" signaal te hard en moet er een extra weerstand in serie worden gezet om het volume wat zachter te maken voor een effectieve mix/blend regeling.
- Feedback optie.
Door het "return" signaal gecontroleerd weer terug te voeren naar de "send" kan er (gewenste) feedback ontstaan.

Je kunt een Blender inbouwen in een bestaand effect maar het is ook zeker boeiend om het als een "standalone" effect te bouwen.

-------------------------------------------------

Edit 2010-01-31:

Mijn eigen variant op de ROG Splitter Blend: Splitter Blend Simpler

Project:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2510.msg24590.html#msg24590

Schema:


PCB:

PCB met "groundpour":


Ik heb het printje door André van het forum laten maken:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=profile;u=349

Layout:


Vero door Harold (unverified):
http://diy-layout.com/68


Behuizing layout:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2510.msg24654.html#msg24654


Foto's van assemblage:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2510.msg24713.html#msg24713



http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2510.msg24728.html#msg24728


« Laatst bewerkt op: 3 juli 2012, 22:32:46 door Flo »

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8385
  • teveel info...
Re: Blender
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2009, 13:09:41 »
Wat links naar projecten:

Buff n Blend - simple minimal
http://www.geocities.com/jrtookmyfalseteeth/


http://www.geocities.com/jrtookmyfalseteeth/buffwire.gif
http://www.geocities.com/jrtookmyfalseteeth/buffpcb.gif
Banen-vero:
http://www.aronnelson.com/gallery/main.php/v/Toneys-Album/Buff_n_Blend.png.html

Note:
I think I only link to these images (and tagging them as an image), so I'm not "posting" them I guess.
If this is a problem please send a PM.

--------------------------------------------------------------------------------------

Bass Tru Blender - with bass filter:
Optimized for use with bass.
http://www8.plala.or.jp/KandR/cir_bassthru.html


--------------------------------------------------------------------------------------

B Blender:
Good for bass, all signals are buffered.
http://seanm.ca/stomp/bblender.html

Layout:
http://www.aronnelson.com/gallery/main.php/v/BBlenderDIY_001.gif.html

--------------------------------------------------------------------------------------

Minimal Blender:
http://seanm.ca/stomp/minblend.html

Schematics
Minimal Blender Opamp:

Minimal Blender FET:

Note: FET Version ziet er goed uit.
C2 zou ik verlagen naar 1uF, is meer dan groot genoeg om alle bas frequenties door te laten, zodat je een metaal folie condensator (MKT/MKS) kan gebruiken.

Layout
http://www.aronnelson.com/gallery/main.php/v/BarcodeVeroLayouts/album120/MiniBlenderPCBLayout.gif.html
PCB
http://www.aronnelson.com/gallery/main.php/v/BarcodeVeroLayouts/album120/MiniBlenderPnP.gif.html

Minimal Blender FET version vero (by roger):


--------------------------------------------------------------------------------------

Splitter-Blend - runoffgroove
Dual Parallel Effect Loops
http://www.runoffgroove.com/splitter-blend.html

splitter-blend with FET buffered blender:


--------------------------------------------------------------------------------------

Passive Blender - Flo

Het kan waarschijnlijk nog simpeler met alleen een blend-potmeter tussen ingang en uitgang maar dan kun je feedback problemen krijgen. Het is het proberen waard. Een variant hierop is niet de ingang te gebruiken maar het signaal na bv een transistor of opamp in het circuit die als buffer werkt.
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2011, 12:26:02 door Flo »

Offline Fuhgawz

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 520
  • KnepperAudio
Re: Blender
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2009, 21:22:33 »
Die FET mini blender ziet er inderdaad goed uit! Heeft iemand hem al geprobeerd?

Jeroney

  • Gast
Re: Blender
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2009, 21:50:50 »
Ik heb gisteren onderdelen besteld om die mini-blender te gaan bouwen, maar ik ga nu toch twijfelen of ik niet beter voor de Op-amp versie kan gaan (en welke IC kan ik dan het beste gebruiken?) En ik denk dat de 'aftakking' naar 'send' ook eerst gebufferd moet worden... heb net even het splitsen getest naar FuzzFactory (Uitgang van de gitaar gewoon met kabeltjes gesplitst, één naar de versterker en één naar de input van de FF... dus niet meer dan de eerste 2 lijntjes van het schema). De FF geeft zoveel singaal terug via de input dat je hem gewoon op je versterker hoort (zonder dat de output is aangesloten dus).

Dus nu denk ik, twee keer de mini-blender (FET of OpAmp), de tweede met de input koppelen aan de 'send' van het originele schema en dan wordt de uiteindelijke send dus nog een keer het originele schema tot en met de condensator. Of maak ik daar een denkfout?

Overigens wil ik de blender gaan gebruiken voor mijn microfoon, moet ik dan nog ergens anders rekening mee houden behalve een eventuele ground-lift op de uitgang/loop?

Cheers!
Jeroen

Jeroney

  • Gast
Re: Blender
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2009, 21:58:11 »
hmmm, dat wordt trouwens gewoon de b.blender dan  :D

Alleen snap ik het nut niet van de buffer NA de return en Na de blend-pot... daar is toch geen kans op feedback?

Jeroen


Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8385
  • teveel info...
Re: Blender
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2009, 22:04:23 »
Precies, dat zijn dus teveel buffers in de "B.Blender", vandaar de "minimal blender".  ;)

De "send" hoef je niet te bufferen als het effect dat je tussen de send-return return plaatst een hoge ingangweerstand heeft zoals een gitaar-effect.
De "return" komt over het algemeen van een uitgang van een effect en dus meestal laagohmig bv vanwege een uitgangs buffer in dat effect. Dit gaat niet altijd op...
De uitgang/mix van de blender wordt meestal weer op een hoogohmige ingang gestopt zoals een gitaar versterker dus na de mix/blend pot heb je ook geen buffer nodig in dat geval.


Btw: Jeroney, kun je je misschien even registreren en inloggen ajb?
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2009, 22:09:32 door Flo »

Offline Jeroney

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 25
    • Blendpage
Re: Blender
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2009, 22:35:16 »
Zo...  member!

Bedankt voor je reactie! Moet ik nog iets extra's toevoegen omdat ik het voor een mic ga gebruiken? Ik will bovendien een blend/split switch toevoegen waarbij de blend stand uiteraard de normale blend functie is. De split functie moet het signaal splitsen (joh!) waarbij de output via de blendpot wordt verzwakt en een tweede ouput 100% WET krijgt. OUT1 en OUT2 gaan dan allebei naar de FOH mixer waar beide signalen vervolgens apart van elkaar kunnen worden ge-EQ't voor de beste match. De vermindering van het DRY signaal bij inschakeling moet ik dan nog vantevoren goed inregelen, maar gelukkig bestaan er soundchecks ;-)

Het doel is de vocals op 3:13 van onderstaande video een beetje warmte te laten houden...
http://www.youtube.com/watch?v=RAj2sKIp7pU&feature=channel_page

En oh ja, doe ik er goed aan de FET versie te bouwen? Eigenlijk ziet de OpAmp versie er veel simpeler uit...

Cheers!
Jeroen

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8385
  • teveel info...
Re: Blender
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2009, 00:09:24 »
Hoi en welkom!

Ik snap nog niet wat je wilt doen met je microfoon. Kun je het nog een keer uitleggen?
Vertel ook even wat voor een type microfoon je gebruikt.
De bovenstaande blenders zijn vooral bedoeld voor gitaar/bas. Een microfoon is weer een heel ander ding.

Offline remork

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4025
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: Blender
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2009, 10:10:03 »
op dat youtube filmpje hoor je op het aangegeven moment effect op de zang komen te staan.
ik gok op een gitaardistortion?

dus ik gok dan ook maar op een SM58 of afgeleide met een XLR>Jack kabel.

@ jeroney: goede spel/zang ook in die video!



Offline Jeroney

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 25
    • Blendpage
Re: Blender
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2009, 12:51:08 »
@ Remork, dankjewel!

@ Flo: nu ik het teruglees snap ik waarom jij het niet snapt en zal het daarom nog een keer uitleggen.

Naast onze eigen nummers spelen we in dezelfde bezetting ook als Muse-tribute. Daar heb ik overdrive/distortion voor nodig op de zang. Ooit een ontzettende ruisbak aangeschaft (Digitech vocal huppeldepup). Qua effect prima, met goede gate etc. alleen als het ding uitstaat is het signaal vervuild met enorm veel ruis. Op aanraden van de geluidsman in Plein’79 (waar de video is opgenomen) ben ik gaan nadenken over een soort blender. Zijn advies was een blender/splitter waarbij het cleane zangsignaal na inschakelen verzwakt en een tweede output het volledige effectsignaal krijgt. Deze output heeft dus helemaal geen output als de bldner/splitter uitstaat.

Dus mijn idee was iets te bouwen waarmee ik kan blenden en splitten. Dus stand A: blend = werking als de b.blender met de Digitech in de FX loop. Stand B: Split = werking als in het verhaal omschreven. De blend-pot bepaalt na inschakeling de mate waarin het cleane signaal verzwakt om ‘ruimte’ te maken voor het effect-signaal. De geluidsman krijgt in dit geval 2 XLR outputs aangeboden zodat hij de cleane zang apart van het effect goed kan mixen of eq-en… ik moet tijdens de soundcheck nog wel zelf instellen hoeveel het cleane signaal moet verzwakken natuurlijk.

@ Remork & Flo: De mic is idd een ‘normale’ zangmic wat meestal een SM58 is ja.

Moet ik dan nog iets veranderen qua componenten tov de b.blender ivm de impedantie van de mic? (ik weet niet of dat extreem anders is de een gitaar/bas output…)

Cheers!
Jeroen

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8385
  • teveel info...
Re: Blender
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2009, 18:12:30 »
Je kunt ook een kleine mixer kopen voor weinig en naar hartelust daarmee splitten en blenden (=mixen).
Dat is ook een redelijk flexibele generieke oplossing en misschien slechts een paar tientjes duurder.

Bv:

Behringer XENYX 502.
Mic -> Mic In 1 -> Pan in het midden
Distortion Out -> Right Line In 2 -> Pan naar rechts
Main Left Out -> Distortion In
Main Right Out -> PA

Behringer XENYX 802.
Mic -> Mic In 1 -> FX Send open -> Pan in het midden
Distortion Out -> Line In 2 -> FX Send dicht -> Pan in het midden
FX Send -> Distortion In
Main Left Out -> PA
(Main Right Out -> PA)

-----------------------------------

Zoiets is natuurlijk ook zelf te bouwen maar dan heb je dus een "plan" nodig: ;)

- Stel eerst je eisen en specificaties op. (bv: Met een voetschakelaar kunnnen schakelen tussen "cleane" mic en "distorted/blended" sound.)
- Maak dan een een blokdiagram van de oplossing die je voor je hebt dus hoe de signalen lopen en wat je ermee wilt doen.
- Daarna kun je ieder deelblokje omzetten naar een simpel circuit/schakeling.
- Dan is het een kwestie van bouwen, testen en in een behuizing stoppen.

Gestructureerd aanpakken en opdelen naar deel functionaliteiten: Verdeel en heers!  ;D
Success alvast!

Offline Jeroney

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 25
    • Blendpage
Re: Blender
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2009, 20:10:02 »
Ik heb wel gekeken naar kleine mixers maar dan mis ik toch de footswitch die inderdaad tot mijn specificaties behoort... Daarom ben ik gaan zoeken naar een blender-splitter om zelf te maken. Heb overigens ook wel een plan gemaakt... er moeten nog wel een paar ground-connecties bij hier en daar kwam ik nog achter...

Cheers!

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8385
  • teveel info...
Re: Blender
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2009, 23:15:24 »
Tof gespeeld in die video trouwens!  8)

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8385
  • teveel info...
Re: Blender
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2009, 23:56:14 »
Het probleem van die FET buffer is dat het een goede gitaar signaal buffer is maar niet een goede microfoon buffer (denk ik).
Zie ook:
http://www.microphone-data.com/pdfs/Mic%20impedance.pdf

De meeste microfoon ingangen hebben een veel lagere ingangsweerstand dan een gitaar ingang. Vaak rond 10x de relatief lage impedantie van de microfoon zelf. 1k tot 4k ohm is normaal voor een mic ingang voor dynamische microfoons zoals je vaak live op het podium gebruikt.
Ook zijn ze meestal gebalanceerd uitgevoerd om storingen tegen te gaan.

Maar goed, je kunt de FET buffer proberen, kost bijna niets en misschien werkt het.
Ik zou de twee ingangs weerstanden van 2.2M verlagen naar bijvoorbeeld 2k, 4.7k of 10k.

Maak een ongebalanceerde XLR ingang met pin1 en pin3 aan aarde en pin 2 als signaal.
Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/XLR

Het volume van het Return signaal moet ongeveer even hard zijn als het mic signaal wil de blender pot goed werken. Zo niet, dan moet je of het mic signaal versterken of het return signaal verzwakken (bv met een exta serie weerstand tussen de return en de blend pot).

Als alternatief kun je zoeken naar voorbeelden van microfoon ingangen van mixers etc.
Misschien is buffering nl niet voldoende en moet je het mic signaal ook versterken.
Een goed "chip oplossing" hiervoor is de:
- INA217
- THAT1512

Een passieve box met een voetschakelaar, ingangen en uitgangen is natuurlijk altijd te maken, bv in combinatie met een simpele kant en klare mixer.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2009, 00:16:11 door Flo »

Offline Jeroney

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 25
    • Blendpage
Re: Blender
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2009, 16:34:55 »
Hee Flo, bedankt voor je advies. :) Als ik de onderdelen heb ga ik eerst een enkele buffer maken en eens kijken of dat werkt voor een mic... zo ja, dan kan daar iets mee bouwen. Zo nee, dan bouw ik een blender voor onze bassist, die wil ook zijn cleane basgeluid mengen met de wooly mammoth en zijn OD. Dus dat worden óf twee b.blenders óf één uitgebreide met meerder loops... maar goed, first things first... eerst mijn eigen ding proberen ;-)

Wat betreft de verhouding tussen het return signaal en mic-/linesignaal, dat is toch een kwestie van het outputvolume van je effect zo instellen dat deze gelijk is aan het ingangsvolume?

Ik ga even proberen een volledig schema te maken van wat ik allemaal wil en wanneer ik de onderdelen heb dan blijkt vast dat er vanalles niet werkt zoals ik had gehoopt dus dan zal ik me wel weer melden :D haha.

Cheers!
Jeroen