Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: verzoek "The range met balanspotmeter"  (gelezen 3042 keer)

Offline Johnny B

• Newbie
  • *
verzoek "The range met balanspotmeter"
« Gepost op: 14 januari 2009, 09:58:17 »
Hoi,

Ik heb zelf de kennis niet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met hervolgende:
Graag zou ik mijn zelfbouwrange uitrusten met een balanspot zodat ik het originele signaal kan mengen met de boost als het effect aanstaat.
Ik hoop dat er een simpele oplossing is.
Dank,
John

Offline Dois

• Full Member
Re: verzoek "The range met balanspotmeter"
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2009, 11:09:03 »
Ik ben nu bezig met een basoverdrive met dezelfde functie. Het is heel simpel eigenlijk. Het enige wat je moet doen is het originele signaal bufferen. Hiervoor is een simpele JFET buffer prima. verder moet je een potmeter van 100k of 500k nemen (lineair) en de signalen op de buitenste pootjes solderen. De output komt dan op het middelste pootje.

Snap je het zo?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2009, 13:14:24 door Flo »

Offline Johnny B

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2009, 16:01:25 »
Bedank Flo en Dios.

Dankzij jullie kan ik weer door!

Vriendelijke groet,
John

Offline WormBoy

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2009, 12:59:12 »
Het enige wat je moet doen is het originele signaal bufferen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een Rangemaster heel anders klinkt met een buffer ervoor dan zonder (net als bij veel fuzzpedalen): het hoog wordt veel snerpender achter een buffer. Het heeft met impedantie te maken, maar helemaal snappen doe ik het niet. Je kunt het originale Range-geluid weer deels herstellen door er een weerstand voor te zetten (of een trimpot van 50k ofzo). Nog mooier is deze oplossing, die ik zelf overigens nog niet geprobeerd heb: http://www.muzique.com/lab/pickups.htm.
Change the world, or go home (Stormhoek wijn)

Offline Dois

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2009, 22:21:27 »
Grappig, dat is waarschijnlijk de rede dat ik die range niets vond. Naja, hij ligt nu toch weer helemaal uit elkaar. Bij blenden hoeft alleen het cleane kanaal gebufferd te worden. Niet de ingang, toch?

Als het zo is als ik denk, dan heeft het verder dus geen invloed. Die buffer is namelijk alleen om terugkoppeling tussen de uitgang en in gang te voorkomen. Dat kan namelijk wat problemen veroorzaken.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2009, 02:01:02 »
Citaat
Bij blenden hoeft alleen het cleane kanaal gebufferd te worden. Niet de ingang, toch?
Klopt.

Offline WormBoy

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2009, 16:22:30 »
Ik moest even nadenken voor ik het snapte, maar inderdaad, met zoiets als die 'minimal blender' zou het goed moeten gaan met een Rangmaster.
Change the world, or go home (Stormhoek wijn)