Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: epiphone G400, helderder geluid?  (gelezen 7742 keer)

Offline henq

• Sr. Member
  • henq
epiphone G400, helderder geluid?
« Gepost op: 27 juni 2006, 23:11:43 »
hallo.

ik ben in het bezit van een epiphone G400, en ik ben er heel blij mee wat bespeelbaarheid betreft, en hij was niet duur 2dehands (250,- in nieuwstaat), maar ik vint de klank vrij "wollig" (dit woord gebruikte iemand anders, maar ik vind het een goede omschrijving)

nu wil ik 'm graag helderder laten klinken en vroeg me af of daar een niet al te dure oplossing voor is.

ik ben in voor onortodoxe oplossingen, zou er niet mee zitten om er b.v. een tele pickup in te bouwen o.i.d.
maar andere oplossingen zijn ook welkom, ben nog vrij nieuw op de gitaar gerichte websites dus als men links weet, ook erg welkom!

Offline JER00N

• Full Member
  • Wat een geweldig forum
Re: epiphone G400, helderder geluid?
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2006, 23:48:14 »
Ik weet niet precies waar ik het gelezen heb maar volgens mij kun je een helderder geluid krijgen door een condensator met een andere waarde op je toonpot te solderen zodat je meer treble krijgt.

Bij mijn ibanez gebruikte ik bijna nooit de halspickup omdat ik hem ook te wollig vond (weet niet of wij hetzelfde bedoelen met wollig ;) ). Heb toen de pickup aan de onderkant iets gekanteld (een humbucker, kan je kantelen met twee van die schroefjes) zodat hij wat dichter bij de hoge E-snaar kwam te liggen, daardoor hoor je met akkoorden wat beter de hoge snaren zodat het geluid wat helderder is. Ik gebruik de halspickup nu veel vaker :)

Nieuwe snaren willen ook wel eens helpen trouwens :P
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2006, 23:51:10 door JER00N »

Offline henq

• Sr. Member
  • henq
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2006, 00:12:38 »
aan de snaren of hoe de pickup er in zit ligt het volgens mij niet echt, denk dat het gewoon aan de humbuckers ligt, ook het brug element klinkt vrij donker en doffig, heb al wat gestelt aan de humbuckers, en het is wel iets verbeterd, maar het is nog lang niet wat ik wil...

als je een link kan vinden naar dat condensator verhaal, graag!
of als iemand anders er meer over weet?!?

Offline Andreas

• Sr. Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2006, 11:32:31 »
Hallo Henq,

Dat verhaal met die condensator staat bijvoorbeeld hier uitgelegd (onderaan)

http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm

Hier staat ook nog het een en ander

http://www.bothner.co.za/articles/volumepot2.shtml

Ik denk dat voor de juiste waarden van weerstand en condensator zelf wat moet experimenteren.

Andreas

Offline henq

• Sr. Member
  • henq
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2006, 18:18:18 »
ok, thanks!

maar als ik dit zo ff snel doorlees is dit alleen voor meer hoog als je je volume pot dichter draait, ik vint het geluid van m'n g400 altijd te donker...

zijn daar uberhoubt mods voor?

Offline Djurre

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2006, 19:41:54 »
misschien kun je de humbuckers splitten dat ze single coils zijn, maar ik weetniet precies hoe dat werkt.

Djurre

Offline Gert-Jan

• Administrator
  • Hero Member
    • de NEWTONE site
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2006, 20:30:13 »
Dag Henq,

Volgens mij kan zo'n tone-cap ook bij vol volume effect hebben.
E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de gebruikte waarde.

De condensators zijn natuurlijk op zich ook niet zo duur.
Misschien is het een idee om wat te experimenteren, als het toch niet bevalt kun je zonder problemen de originele situatie weer herstellen.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

« Laatst bewerkt op: 29 juni 2006, 10:32:57 door Gert-Jan »
=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline henq

• Sr. Member
  • henq
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2006, 21:35:18 »
alvast hartelijk bedankt!

binnenkort maar eens een dagje voor uittrekken en wat expirimenteren...

humbuckers splitten tot singelcoils, weet iemand daar iets van (links?) ik heb nog een paar oude humbuckers liggen (die echt gaar klinken) dus daar wil ik ook wel ff mee gaan klooien, en als dat werkt het dus op deze gitaar toepassen...

het idee spreekt me wel aan iig...

Offline gert

• Full Member
  • Hier komt mijn persoonlijke tekst
« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2006, 11:45:05 »
op de site van seymour duncan staat hoe dat kunt doen.

Offline henq

• Sr. Member
  • henq
« Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2006, 22:44:21 »
bedankt voor de tip, op die site vond ik ook het advies om de stelbare pennetjes uit de humbucker te draaien om een meer single coil achtig geluid te krijgen, je gebruikt dan eigenlijk ook maar 1 spoel, het is te simpel voor woorden, maar het werkt wel denk ik
morgen de oefen ruimte in, ik hoop dat het echt helderder is.

evengoed ga ik binnenkort ook even googelen met andere condensators, kijken of dat echt werk...

Offline Jerre

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2006, 15:12:34 »
Waardes veranderen van condensatoren en potmeters gaat niets uithalen als deze altijd volledig open staan.
Je hoort het effect alleen als je er aan gaat draaien, maar je vindt de pickups zo al te wollig klinken dus ik neem aan dat je tone en volume knop ook volledig open staan.

Tjah wat kan je doen. De pooltjes er uit halen is nieuw voor mij, maar daar kan je mee experimenteren.
Het is natuurlijk het simpelste als je een humbucker hebt/koopt met 4 aansluitpunten, daar kan je redelijk veel mee doen. Die kan je splitten, in serie of parallel zetten, in fase of uit fase.

Je kan ook een nieuwe pickup kopen die wat meer trebble heeft. vb Een Seymour Duncan Pearly Gates.
Kijk hier maar eens

Offline doh

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2006, 13:39:44 »
kijk eens naar de esquire schakeling, daar heb je in standje 1 geen tone-pot, daardoor klinkt die stand extra helder, misschien kan je dat eens proberen: http://www.provide.net/~cfh/esquire.gif

ik weet niet of je dat makkelijk kan aanpassen bij je sg, maar het is vast wel de moeite waard om te kijken

Offline robert

• Sr. Member
  • bier en tetten!
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2006, 01:31:38 »
als de gtiaar chrome kapjes heeft => haal die eraf, scheelt in het hoog
anders: telecaster kopen
Te Koop T.E.A.B

- 2x richwood les paul, pm voor meer info
150 euro per stuk

Offline Koen

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2006, 13:13:47 »
Die chromen kapjes kunnen veel uitmaken, idd! Heb je al overwogen om P90-achtige elementen in te bouwen? Je hebt er verschillende die je zonder aanpassen op de plek van een humbucker kunt inbouwen. Persoonlijk vind ik ze lekker klinken, vet, maar toch veel hoog en midden!