Wow, ik ben Full member!
Ik heb met interesse het artikel over de Firefly gelezen, en besloot de "doos met onderdelen" eens om te keren.
Helaas geen geschikte uitgangstrafo en ook geen voedingstrafo. Maar wel een eindversterker uit een auto, een 12 Volt voeding, luidsprekers, talloze FET's, transistoren enzovoort.
Nou, daar moet een gitaarversterkertje van te maken zijn, dus ik ben es gaan experimenteren.
De eindversterker is opgebouwd uit transistoren en die moet je niet oversturen want dat klinkt nergens naar. Ik heb hem daarom zo geconfigureerd dat ie niet overstuurd kan worden. Het uitgangsvermogen is met een 8 ohm speaker 15 Watt. Maar met de master volume kun je elk vermogen tussen 0 en 15 Watt kiezen.
De voorversterker heb ik opgebouwd uit JFET's omdat het gedrag van zo'n FET sterk lijkt op een buis. Ik wilde wel een toonregeling omdat ik anders - naar mijn smaak - te weinig controle over de klank heb. De Big Muff naar het voorbeeld van Duncan's Tone Stack Calculator leek me ideaal omdat je met 1 knop zowel hoog als laag kunt regelen.
M'n eerste prototype had 2 Fet-trappen zonder toonregeling, en het resultaat vond ik verrassend aardig klinken. De toonregeling slokt wat gain op en daarom heb ik nog een derde Fet-trap toegevoegd. Om het te completeren bevat het ontwerpje nog 2 transistoren die als buffer fungeren; 1 om de toonregeling aan te sturen en 1 als driver voor de eindversterker.
Qua overdrive lijkt het versterkertje op een buizenversterker. Echte eindtrap oversturing zoals met de FireFly zit er natuurlijk niet in, maar ondanks dat klinkt het in mijn oren best aardig. De toonregeling vind ik echt een must; zonder zo'n ding is het vaak net te dof of juist te schel
En het mooiste is: afgezien van de eindversterker en de voeding kost dit versterkertje bijna niks. Hij mag natuurlijk in een metalen kastje, maar dat hoeft niet.
Hier een paar pics en het schema: