Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: FireFet  (gelezen 7475 keer)

Offline TonR

• Full Member
FireFet
« Gepost op: 8 mei 2009, 22:25:37 »
Wow, ik ben Full member!

Ik heb met interesse het artikel over de Firefly gelezen, en besloot de "doos met onderdelen" eens om te keren.
Helaas geen geschikte uitgangstrafo en ook geen voedingstrafo. Maar wel een eindversterker uit een auto, een 12 Volt voeding, luidsprekers, talloze FET's, transistoren enzovoort.
Nou, daar moet een gitaarversterkertje van te maken zijn, dus ik ben es gaan experimenteren.

De eindversterker is opgebouwd uit transistoren en die moet je niet oversturen want dat klinkt nergens naar. Ik heb hem daarom zo geconfigureerd dat ie niet overstuurd kan worden. Het uitgangsvermogen is met een 8 ohm speaker 15 Watt. Maar met de master volume kun je elk vermogen tussen 0 en 15 Watt kiezen.

De voorversterker heb ik opgebouwd uit JFET's omdat het gedrag van zo'n FET sterk lijkt op een buis. Ik wilde wel een toonregeling omdat ik anders - naar mijn smaak - te weinig controle over de klank heb. De Big Muff naar het voorbeeld van Duncan's Tone Stack Calculator leek me ideaal omdat je met 1 knop zowel hoog als laag kunt regelen.
M'n eerste prototype had 2 Fet-trappen zonder toonregeling, en het resultaat vond ik verrassend aardig klinken. De toonregeling slokt wat gain op en daarom heb ik nog een derde Fet-trap toegevoegd. Om het te completeren bevat het ontwerpje nog 2 transistoren die als buffer fungeren; 1 om de toonregeling aan te sturen en 1 als driver voor de eindversterker.

Qua overdrive lijkt het versterkertje op een buizenversterker. Echte eindtrap oversturing zoals met de FireFly zit er natuurlijk niet in, maar ondanks dat klinkt het in mijn oren best aardig. De toonregeling vind ik echt een must; zonder zo'n ding is het vaak net te dof of juist te schel
En het mooiste is: afgezien van de eindversterker en de voeding kost dit versterkertje bijna niks. Hij mag natuurlijk in een metalen kastje, maar dat hoeft niet.

Hier een paar pics en het schema:
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2009, 22:30:09 door TonR »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: FireFet
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2009, 22:42:50 »
Leuk man!

Heb je de site van Run Off Groove al eens bekeken? Zij volgen een beetje hetzelfde concept:
- Fets om een preamp-eindamp te simuleren als stompbox en dan alleen een "neutrale" eind versterker gebruiken om een speaker aan te sturen.
http://www.runoffgroove.com/articles.html

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2009, 00:45:23 »
Heb je de site van Run Off Groove al eens bekeken? Zij volgen een beetje hetzelfde concept: ...
Nee die kende ik niet. Reuze interessant! 't begon voor mij eigenlijk als proefje om te zien of je inderdaad met JFET's het buizengeluid kunt benaderen. Maar die lui zijn daar dus al veel verder mee ... dat biedt ineens weer allerlei nieuwe perspectieven ... Dus nog maar wat verder experimenteren.

Offline mrqips

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum (lol)
    • The Rotten Pineapples <-- mijn band :)
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2009, 18:29:15 »
Supermooi! Wat je al niet kan doen met een doos met onderdelen :D .

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2009, 22:44:49 »
Wat je al niet kan doen met een doos met onderdelen :D .
Tja, en op een of anders manier wordt die doos alleen maar voller ...
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2009, 23:50:35 door TonR »

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2009, 23:50:08 »
Heb je de site van Run Off Groove al eens bekeken? Zij volgen een beetje hetzelfde concept:
- Fets om een preamp-eindamp te simuleren als stompbox en dan alleen een "neutrale" eind versterker gebruiken om een speaker aan te sturen.
http://www.runoffgroove.com/articles.html
Ik heb die "Marshall eighteen" van die website eens nagebouwd op m'n breadboard. Dat was een uurtje werk. Ik heb het geloof ik nog niet helemaal juist ingesteld, maar het klinkt eigenlijk al verrassend goed. In principe kun je op die manier eigenlijk alle soorten buizenversterkers nabootsen. Gaaf!
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2009, 23:51:40 door TonR »

Offline mrqips

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum (lol)
    • The Rotten Pineapples <-- mijn band :)
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2009, 17:37:12 »
Wat gebruik je als voeding voor dit soort projecten? Ik kan me voorstellen dat een 'gewone' 9v-adapter niet genoeg power kan leveren, of heb ik het nu helemaal mis?

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2009, 23:43:22 »
qua voeding heb ik een trafo met daarachter een 7812 regulator. Die levert 12V bij 1A, en misschien ook wel 1,5A. Het overgrote deel van het vermogen gaat naar de car-booster. Die kan max 30W leveren aan een 2 ohm speaker. Maar daar heb ik een 16 ohm speaker aan, en dan blijft er nog zo'n 4 Watt over. Dat kan zo'n 7812 wel aan, een 9V adapter niet (althans de meeste).
Het Marshall eightneen circuitje heb ik ook op de 12V 7812 aangesloten, maar die trekt maar heel weinig stroom. Die zou je best kunnen voeden vanuit een 9V adapter, ofe zelfs een 9V batterij. Het is de eindversterker (in mijn geval de car-booster) die vermogen vraagt, en waarvoor je dus een zwaardere voeding nodig bent.

Offline Auke Haarsma

• Moderator
  • Hero Member
  • - TooMuchGear? -
    • Mijn DIY multi-fx project op GN
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2009, 09:48:38 »
Leuk! Bedankt voor t posten!
Keep on rockin' in the free world.