Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Zelfbouw/Koop JCM  (gelezen 12794 keer)

Offline Spawn

• Jr. Member
  • **
    • Solid Fire band website
Zelfbouw/Koop JCM
« Gepost op: 8 juli 2006, 16:27:16 »
Hey,

Ik kan via, via aan een JCM 800 white combo komen prijs is 450,-.
Ten eerste: zijn deze het waard om in te investeren?

Nou zat ik daarstraks op internet wat rond te kijken tussen de marshalls, en ik kon er niks aan doen: het viel me op dat marshalls van binnen vrij simpele constructies zijn (zo leek het mij tenminste...)

Is het mogelijk om (voor minder geld dan een originele) een simpele marshall-buizenbak te maken? (met b.v. 12AX7 buisjes enzo erin aangezien je daar makkelijk aan komt)

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet gigantisch veel ervaring heb met zelfbouw...
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2006, 16:33:00 door Spawn »

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
Re: Zelfbouw/Koop JCM
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2006, 16:37:31 »
Ik weet niets van goede prijzen, als ik dat soort vragen heb stel ik ze altijd op gitaarnet. Daar lopen zat mensen rond die alleen maar kopen en verkopen.

En je zelfbouw Marshall: ik zit de laatste tijd veel op 18watt te kijken: de zelfbouw-marshall-18watt-site, en ik heb wel een keer een bewering langs zien komen dat het goedkoper is om een echte te kopen. Als je echt zelf je amp wil bouwen ben je duurder uit, vandaar dat de mensen die dat doen, ook echt hun eigen geluid zoeken met eigen eisen en veel modden aan het standaard schema.

Offline Gert-Jan

• Administrator
  • Hero Member
    • de NEWTONE site
« Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2006, 12:30:05 »
Dag Spawn,

Over de prijs kan ik ook niet zoveel zeggen. Het hangt er ook veel vanaf hoe goed de versterker er (nog) uitziet.

Wat ik wel kwijt wil is dat volgens velen de JCM 800 de laatste goede buizenversterker van Marshall zou zijn.

Kwalitatief is het een goede versterker. Ik denk niet dat het gaat lukken om voor dat geld zelf een 50 Watt buizenversterker te bouwen.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline UP-G

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2006, 01:59:52 »
Wat ik wel kwijt wil is dat volgens velen de JCM 800 de laatste goede buizenversterker van Marshall zou zijn.

De mensen die beweren dat de JCM800 de laatste goede buizenamp van marshall zou zijn hebben ongelijk imo ... Ik speel zelf op een JCM600 (half tot einde jaren 90) waar ik dik tevreden over ben en de JCM2000 DSL is ook een zeer goede amp (hoewel niet helemaal mijn ding) !!!

De prijs voor die JCM800 lijkt me, indien in goede staat, wel eerlijk !!!

Offline frans

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2006, 14:08:54 »
Ik vond "toevallig" deze link, en daar staan wat prijzen van een plexi bouwpakket.

http://www.ceriatone.com/productSubPages/marshallPlexi50Lead/marshallPlexi50.htm

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

frans
een transistor blijft koel, een buis wordt  warmer  8-)

Offline Sabbath

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2006, 11:43:37 »
Over dat de 800 de laatste goede zou zijn: dat beeld wordt wel enorm in stand gehouden door mannen zoals Kerry King (Slayer) en Zakk Wylde (Ozzy) en de massa's metalheads die ze meepraten. 450 vindt ik zeker niet veel voor een combo aangezien de prijzen voor de heads omhooggeschoten zijn de afgelopen jaren. Op ebay staan er een paar met een buy it now prijs van $1200. De Marshallfans zijn van mening dat een bepaald type JCM800 beter is dan de ander, weet het type even niet...

Offline Spawn

• Jr. Member
  • **
    • Solid Fire band website
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2007, 18:42:16 »
Dat zou volgens mij de 2203 zijn,

ondertussen ben ik er een beetje van teruggekomen:
De jcm800 mag dan een authentiek geluid hebben, in feite is het een oerversterker.
ENGL's bijvoorbeeld, die een goed geluid combineren met de nodige techniek (meerdere kanalen, ingebouwde noisegates etc.) spreken me nu toch meer aan.
Het blijft een kwestie van proberen, en mijn zoektocht gaat rustig verder naar een nieuwe amp.

Offline serge

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2007, 12:40:35 »
ik heb laatst een 50W Marshall 1987 head gebouwd en ik kwam alles samen toch ook op een 450 EUR uit (om aan die prijs te raken heb ik goed moeten rondshoppen).  voor een combo moet je nog speakers bij rekenen, dus zou ik op een iets hogere prijs gokken.  ik heb ook nog een Fender '57 Tweed Twin in de stellingen staan, en daarvan is het kostenplaatje toch ook ietsje hoger.

algemene tip: als je vergelijk met prijzen in de US, vergeet dan niet dat wanneer je die goederen invoert in Europa, je daarop in principe nog eens invoer-BTW moet betalen (19% in Nederland, 21% in België)

Offline negative k3 fan

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2007, 17:00:32 »
Dat zou volgens mij de 2203 zijn,
nee, dat gaat over horizontale vs. verticale inputs, die zijn van binnen ook net ietsje verschillend
Citaat

ondertussen ben ik er een beetje van teruggekomen:
De jcm800 mag dan een authentiek geluid hebben, in feite is het een oerversterker.
ENGL's bijvoorbeeld, die een goed geluid combineren met de nodige techniek (meerdere kanalen, ingebouwde noisegates etc.) spreken me nu toch meer aan.
Het blijft een kwestie van proberen, en mijn zoektocht gaat rustig verder naar een nieuwe amp.

ja maar de eerste Engl die zo goed klinkt als een goede jcm800 moet ik nog tegenkomen haha.

over je antwoord over de prijs, als je gaat zelfbouwen moet je dat niet gaan doen vanwege het kosten aspect, maar meer uit liefhebberij zoals al eerder is gezegd. No way dat jij voor 450 een jcm800 combo bouwt, helemaal niet als je alle tijd die je nodig hebt gaat verrekenen.

Offline erkidegroot

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2009, 00:44:00 »
Verticale inputs JCM800 2203/2204 zonder dat de pots op de printplaat zijn gemonteerd zijn de "holy shit".

3 x 12AX7 (waarvan 1 de phase inverter) preamp buizen.
EL34 poweramp buizen 

Heb ze gehad, gemod en uitgekomen op Soldano.

Soldano is m.i.z. zoveel beter, dat is het Marshall geluid zoals dat in je hoofd zit, niet de JCM800 serie van Marshall zelf. Bouwkwaliteit is ook veel beter.

Heb onlangs een Soldano SP-77 (USA) omgebouwd naar SLO specs. (incl Cruch channel), echter originele SP-77 beviel mij beter (Lead v/d SLO is errug "modern '90's").

Let op:
Soldano is prijzig, daarom heb ik een Marshall SL-X gekocht. Dit is het JCM800 schema met een additionele preamp buis + Volume boost + FX loop (dus in de SL-X zijn de meest gewilde JCM800 mods verwerkt).
De SL-X is tevens vrij eenvoudig om te bouwen naar Soldano schema's (heeft ook vier preamp buizen, waarvan V1a ongebruikt is welke voor een additioneel Clean / Crunch kanaal kan worden gebruikt).

Een in nieuwstaat verkerende SL-X kost 450 EUR, KOOPJE + goed platform om te modificeren.!!!!