Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Welke soldeerbout hebben jullie?  (gelezen 21596 keer)

Offline Chris

• Full Member
  • Stil de Zeem
Re: Welke soldeerbout hebben jullie?
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2011, 13:16:36 »
Sinds vandaag het soldeerstation van newtone.
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=1050
De doos waarin het ding verstuurd is was aardig gehavend maar hij lijkt het overleefd te hebben.
Ervaringen heb ik er (nog) niet mee.
M'n vorige bout was een Weller 25 watt.
joors Troellie !

Offline dejohan

• Jr. Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2011, 00:58:24 »
Ik heb ook zo'n blauw antiek ding van weller. Maar ik wil de tip eens vervangen. Zijn soldeertips makkelijk uitwisselbaar  m.a.w. kan ik gewoon naar de electrocomponentenzaak en vragen "hebbel jullie ook tips voor zo'n ouwe weller". Of moet ik dat hele soldeerstation meesleuren om duidelijk te maken wat voor soldeertip ik eigenlijk wil?

Offline gilze

• Newbie
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2011, 21:52:04 »
Sinds vandaag het soldeerstation van newtone.
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=1050
De doos waarin het ding verstuurd is was aardig gehavend maar hij lijkt het overleefd te hebben.
Ervaringen heb ik er (nog) niet mee.
M'n vorige bout was een Weller 25 watt.

Die paar ervaringen die ik er tot nu toe mee heb zijn zeker positief te noemen. Voldoet tot op heden prima voor mij

Offline Chris

• Full Member
  • Stil de Zeem
« Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2011, 08:15:56 »
wat ik wel lastig vind aan het "Newtone-soldeerstation" is dat als je de bout terugzet in de houder de schroeven die de punt vasthouden tegen de houder aan komen.
Dan moet je even rommelen om hem helemaal in houder te krijgen.
De bout soldeert overigens wel prima!
joors Troellie !

Offline Dolledokus

• Full Member
« Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2011, 09:28:39 »
Ik heb in mijn kerstpakket een soldeer koffer gehad.
Die gebruik ik,anders was het een soldeerpistool geweest uit 1826. ;D
Met sublieme punt natuurlijk,lekker bot en dik.

Nu echter gebruik ik de soldeer koffer,alles zit erin,tin,sponsje,zuiger,alles compleet eigenlijk.
Maar de punt was veel te dik,zo`n platte schroevendraaier punt.
Dus ik ben naar de winkel gelopen en heb daar willekeurig twee punten meegenomen.
Had ik beter even kunnen nakijken,want nu steekt mijn goeie fijne puntje er maar een centimeter in,terwijl de originele een paar centimeter heeft.
Dus helemaal correct zal het niet zijn en daarom trek ik ze elke keer maar uit als ik eventjes niet soldeer.
Als ik gewild had dat je het begreep,had ik het wel beter uitgelegd :-)
Als er 1 schaap over de dam is,staat het hek nog open!
Leer van andermans fouten,je leeft nooit lang genoeg ze allemaal zelf te maken :-)

Offline evo

• Hero Member
  • fuzzzz face
« Reactie #20 Gepost op: 5 april 2011, 21:52:15 »
Ik heb een tijdje met een conrad cheap soldeer toestel gewerkt.
maar nu sinds kort een ERSA RDS80   digitaal 80W
Super blij mee. Te koop via de duitse webshop van ersa (rond de 125 euro)
http://www.ersa-shop.com/
Raad hem iedereen aan. instelbaar, dus 3 temperaturen snel te kiezen
Q: Is there any advantage to using solder with a 2% silver content?
A: Yes. Silver solder keeps the werewolves away.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #21 Gepost op: 6 april 2011, 01:15:04 »
Cheapo 10 euro bout van Newtone, maar werkt prima voor mij:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=1049

Handig om hem heter te kunnen zetten bij het solderen op grotere oppervlaktes zoals chassis delen.

Dit is mijn tweede al weer want de bevestiging van het metalen uitstekende deel, dat heet wordt, aan de metalen ring, verbonden met het plastic handvat, is niet zo stevig. Toen ik de vorige, na een jaar gebruik, een keer hard met de bout zijdelings duwde op een soldeerpunt, brak het af.

(dit is geen reclame btw want ik werk niet voor Newtone of zo)
« Laatst bewerkt op: 6 april 2011, 01:46:22 door Flo »

Offline dejohan

• Jr. Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 8 april 2011, 11:52:51 »
...Dit is mijn tweede al ...

...dit is geen reclame...

Nee, klopt  ;D

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #23 Gepost op: 8 april 2011, 13:59:35 »
LOL  :D

Offline Ton87

• Jr. Member
  • **
    • Last.fm profiel
« Reactie #24 Gepost op: 13 april 2011, 17:56:43 »
Laatst een Ersa 30S gekocht. (http://shop.conrad.nl/gereedschap/soldeertechniek/elektrische-soldeerbouten/810550.html)
Mijn goedkope Velleman heeft een enorm botte punt en dat werkt voor geen meter. De Ersa heeft een beitelvormige punt. Ik had nooit eerder gesoldeerd met zo'n punt, maar ik vind het erg handig. Ik had ook een spitse punt erbij gekocht, voor het geval het me niet zou bevallen, maar dat blijkt niet nodig.

Er zit geen station bij en dus ook geen temperatuurregeling, voor zover ik weet is dat zwaar overschat. Ik ga voorlopig sowieso geen SMDs of dakgoten solderen, dus 30w is prima.

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #25 Gepost op: 13 april 2011, 19:43:34 »
Ik had vroeger ook een Ersa van conrad (hij lijkt echt spreken op de 30S van Ton87), maar de punt was na de 1e soldeer beurt al kapot. Ik had toen een inham op de punt. Heb er wel nog 2 jaar mee gekloot. Maar op een gegeven moment is het niet meer leuk en wil je meer (onderanderen SMD solderen)

Een jaar of 2 geleden heb ik een JBC Advanced gekocht via m'n werkgever. Ben er erg tevreden over, wat mij betreft kan ie prima concurreren met Weller. Wellicht is ie zelfs beter in dezelfde prijsklasse. Een van de grootste pluspunten is het systeem voor het wisselen van punt. Bij een Weller moet je de bout uitzetten en laten afkoelen voordat je er iets mee kunt. Deze kun je gewoon aan laten staan terwijl je wisselt en door het hoge vermogen en de kwaliteit stiften die ze maken is ie ook binnen no-time warm.

Hij ziet er ongeveer zo uit.

Offline evo

• Hero Member
  • fuzzzz face
« Reactie #26 Gepost op: 13 april 2011, 22:21:03 »
Een van de grootste pluspunten is het systeem voor het wisselen van punt. Bij een Weller moet je de bout uitzetten en laten afkoelen voordat je er iets mee kunt. Deze kun je gewoon aan laten staan terwijl je wisselt en door het hoge vermogen en de kwaliteit stiften die ze maken is ie ook binnen no-time warm.
yep, dat kan die ERSA RDS80 van mij ook allemaal, volgens mij voor een stuk minder geld.
Je kan er diverse punten bij bestellen.

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #27 Gepost op: 13 april 2011, 22:43:49 »
yep, dat kan die ERSA RDS80 van mij ook allemaal, volgens mij voor een stuk minder geld.
Je kan er diverse punten bij bestellen.

Qua prijs valt 't wel mee, zit zo'n 70 verschil in. Door mijn eerdere slechte ervaringen met Ersa wil ik daar geen vergelijk in trekken. Hoewel mijn 1e bout misschien erg goedkoop was heb ik slechte ervaringen aan het merk overgehouden.
Op het werk hebben we zowel Weller als JBC staan en daar gaat m'n voorkeur echt naar de JBC vanwege z'n vermogen en opwarm tijd (<5 sec tot 350*C). En de punt lijkt ook warmer te zijn bij dezelfde temp instelling dan een Weller, tenminste het is erg goed merkbaar met loodvrije tin (zelfs na een nieuwe punt in de Weller).

Offline evo

• Hero Member
  • fuzzzz face
« Reactie #28 Gepost op: 13 april 2011, 22:47:21 »
Qua prijs valt 't wel mee, zit zo'n 70 verschil in. Door mijn eerdere slechte ervaringen met Ersa wil ik daar geen vergelijk in trekken. Hoewel mijn 1e bout misschien erg goedkoop was heb ik slechte ervaringen aan het merk overgehouden.
Op het werk hebben we zowel Weller als JBC staan en daar gaat m'n voorkeur echt naar de JBC vanwege z'n vermogen en opwarm tijd (<5 sec tot 350*C). En de punt lijkt ook warmer te zijn bij dezelfde temp instelling dan een Weller, tenminste het is erg goed merkbaar met loodvrije tin (zelfs na een nieuwe punt in de Weller).
Tja, een rotte punt is niet leuk, maar is zo verwisseld, en kost relatief weinig, vooral onder garantie.
Maar waar kost die jbc dan 192,- euro? dacht dat ie veel duurder was

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #29 Gepost op: 13 april 2011, 22:52:15 »
Tja, een rotte punt is niet leuk, maar is zo verwisseld, en kost relatief weinig, vooral onder garantie.
Maar waar kost die jbc dan 192,- euro? dacht dat ie veel duurder was

Ik baseerde het prijsverschil op deze link

En hier nog een filmpjeover het wisselen van stiften.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2011, 22:54:32 door Meikel »