Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Welke soldeerbout hebben jullie?  (gelezen 22205 keer)

Offline SanderNijland

• Jr. Member
  • **
Welke soldeerbout hebben jullie?
« Gepost op: 5 maart 2009, 18:55:22 »
Aangezien de oude soldeerbout van me vader hier toch wel redelijk vaak aanstaat en hij dat niet altijd even leuk vind (wordt te warm om vast te houden etc.) en hij ook niet echt een optimale punt heeft (te groot) ben ik toch wel opzoek naar een nieuwe. Dus dacht ik, laat ik eens pijlen wat de rest van de mensen hier hebben om een beetje inspiratie op de toen. Dus, laat maar komen  ;D

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Welke soldeerbout hebben jullie?
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2009, 19:13:47 »
Ik gebruik met plezier een goedkope van 15Watt met een klein scherp puntje erop. Ongeveer zoals die in de Newtone winkel dacht ik.

Offline SanderNijland

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2009, 19:43:35 »
En scherpte van de punt idzv 1 a 2 mm? Verder is die soldeerbout ineens verdwenen, zo een was ik ook van plan om te kopen.

Zo iets bijv? http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=588269

Staat niet bij hoe de punt is maar hij is aardig scherp zo te zien.
« Laatst bewerkt op: 5 maart 2009, 19:54:11 door SanderNijland »

Offline andre

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 5 maart 2009, 23:01:52 »
Ik gebruik een Weller WTCP-S soldeerstation.
Zo één als op de foto.

Deze heb ik volgens mij al 20 jaar.
Met dit ding soldeer ik alles behalve koperen pijp.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2009, 23:22:33 »
heb iets vergelijkbaars..
tis geen weller, maar het werkt wel. of 'ie dat 20 jaar gaat volhouden zien we dan wel weer  :D

maar, heb ook een paar jaar met zo'n gewone in-het-stopcontact-soldeerbout gewerkt en dat werkt ook, zij het iets minder aangenaam. (al kan dat ook zijn omdat ik toen niet wist hoe ik het ding moest onderhouden en het er bijgevolg wel érg crummy begon uit te zien.. zwarte koek en zo..)
« Laatst bewerkt op: 5 maart 2009, 23:25:08 door remork »

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2009, 13:54:46 »
Heb vorig jaar een Velleman VCSSC40N soldeerbout gekocht. Kost een paar centen (60 euro) maar ik vond het een enorme verbetering na jaren geklooid te hebben met soldeerbouten van de Gamma enzo. De temperatuur is op een LCD-display instelbaar tussen 150 en 450 graden en hij regelt dat elektronisch. Dus maakt niet uit wat je soldeert (nou ja, een koperen waterleiding lukt niet) en de temperatuur blijft constant. Verder zit er een keramische tip op die een lange levensduur heeft en waar geen koollaag op ontstaat.

Gr Ton

Offline WormBoy

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2009, 13:43:56 »
Ik heb de VTSSC50N van Velleman, ook regelbaar en met keramische bout. Op zich een fantastisch ding om mee te werken. Maar ... de bout heeft het onlangs begeven. Dan is weer het voordeel dat je alleen een nieuwe bout kunt kopen en niet meteen een heel nieuw station.
Change the world, or go home (Stormhoek wijn)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2010, 22:20:08 »
Misschien wat laat maar ik zag dit bericht nu pas. Dit wil ik er toch wel even over kwijt:

Denk wel even na voordat je een nieuwe soldeerbout koopt. Een regelbaar station kopen heeft wel degelijk zin. Beter nog, koop een soldeerstation en iets met veel vermogen. (Een pistool 50 Watt of meer.)
De keuze m.b.t. kwaliteit van het station heeft vooral te maken met wat je voor zo'n station over hebt. Op mijn werk gebruik ik een professionele Weller. Zeer betrouwbaar, en als er al iets stuk gaat, kun je redelijk gemakkelijk losse onderdelen verkrijgen. Zo'n station verwarmt ook bij tijdens het solderen en dat bevordert de kwaliteit van je verbinding. Thuis gebruik ik een "hobbystation" van Velleman. Minder goed dan de Weller, maar betaalbaar en handelbaar.

Het grote voordeel van een station met regelbare temperatuur is, dat je redelijk nauwkeurig het smeltpunt van je soldeertin kunt opzoeken. Een tinsoort met een hoog zilvergehalte smelt pas bij een hogere temperatuur. Stel de temperatuur zo in, dat het tin gemakkelijk vloeit. Maar ook niet heter dan dit. Dit voorkomt koude lassen die dan op hun beurt weer voor storingen kunnen zorgen. Mits je het verwarmde tin ook rustig en zonder beweging laat afkoelen natuurlijk......

Verschillende stiften in een bout gebruiken heeft ook zin. Ook met het kiezen van de juiste stift kun je voorkomen dat je je werkstuk of de diverse componenten te zwaar belast. Kies bijvoorbeeld voor potmeteroogjes een afgeschuinde platte stift. Zowel voor de bereikbaarheid als voor de hitteoverdracht is dit goed. Voor prints en kleine componenten is een puntje goed.

Moet je bijvoorbeeld een aardeverbinding solderen op een potmeterhuis: Kies in dit geval het pistool. Veel van de overgebrachte hitte verdwijnt namelijk weer door het grotere oppervlak van de potmeter. Hierdoor moet je met een bout met een geringer vermogen het huis te lang verwarmen. Te lang, teveel hitte op een potmeterhuis loslaten kan de potmeter beschadigen. Met meer vermogen soldeer je nu zo kort mogelijk een grotere oppervlakte. De kans dat de pot stuk gaat, is hierdoor kleiner.

En last but not least:
Gebruik iets om je stift tijdens het gebruik te reinigen. Dit is nodig om je stift goed vertind te houden en evt. slakken te verwijderen. Dit, op zijn beurt, zorgt weer voor het snellere smelten en betere vloeien van aan te brengen soldeertin. Een natte spons is prima, alhoewel dit de stift wel tijdelijk wat afkoelt. Een speciaal bakje met metaalkrullen werkt ook erg goed, en heeft als voordeel dat de stift niet onnodig afkoelt.
Je hoeft de stift alleen maar over de spons te wrijven of door het bakje krullen te bewegen voor een goede reiniging.

Er is vast nog meer te vertellen, maar dit is wel het belangrijkste denk ik........

Succes!

Greetz,

Burny

Offline basseytje

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2010, 14:17:50 »
Ik heb mijzelf 3 jaar geleden een station kado gedaan

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588999

deze dus. heb daar gelijk ook wat andere punten bij gekocht. ik ben er zelf nog zeer tevreden over. Een echte aanrader voor de mensen die wel een regelbare digitale willen maar niet het geld voor een weller hebben.
What's meant to be, will always find it's way.

Offline ~arph

• Hero Member
    • f r i e d a i r . c o m
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2010, 12:36:37 »
Weller WS81 geloof ik..

Offline JorisS

• Full Member
  • Jimi Ray Gilmour
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2010, 12:45:03 »
Zo één als op de foto.

Ik heb dezelfde als André, men vader heeft de zijne ook al meer dan 20 jaar vandaar heb ik die ook gekocht. Werkt super.
DIY pedalen: The plus, ROG May Queen, Flatline, Box of Rock, Wooly Mammoth, JCM800 emulator, Purple Plexi, The Bender

Offline Miko

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2010, 13:36:24 »
Zo één als op de foto.

De mijne is nog ouder.....ik heb de voorloper van die sodeerbout.
2 zelfs....niet stuk te krijgen!
Ik ben nu een koperen pijp aan het solderen.......het wil maar niet goed vloeien!!!!! ;D
upcoming project: dual 1176

Offline Dirk_hendrik

• Sr. Member
  • Hoedoettiedatnou?
    • Dirk Online
« Reactie #12 Gepost op: 26 november 2010, 16:14:15 »
Dezelfde als Andre maar dan met temperatuurregeling. Da's de WTCP20. En dat 2 stuks. Scheelt punten wisselen.
Effektprobleem? Pedaal toch dooier dan verwacht? Bouwen uiteindelijk toch te moeilijk?
http://www.dirk-hendrik.com

Offline andre

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 26 november 2010, 18:30:10 »
Zo één als op de foto.

De mijne is nog ouder.....ik heb de voorloper van die sodeerbout.
2 zelfs....niet stuk te krijgen!
Ik ben nu een koperen pijp aan het solderen.......het wil maar niet goed vloeien!!!!! ;D

Misschien moet je ze dan alle twee tegelijk gebruiken. ;)

Offline Hobie

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2011, 01:05:13 »
ik heb deze van rs-components. Is maar 50 euro. en alles is los te koop, via rs dan. Tijdje met een whs-40 gewerkt maar deze vind ik vele malen fijner en is goedkoper.

voor koperen buis gebruik ik een gasbrander en flux... is wel zo makkelijk.  ;)