NEWTONE Doe het zelf forum > (Buizen)versterkers

MADAMP G2 bouwverslag

(1/4) > >>

Jelle:
Ik heb dus vorige week, tijdens vakantie, mijn pakket ontvangen. Ik zag meteen dat de speaker miste, en na een emailtje werd me verteld dat Celestion leverproblemen had, dus dat wordt nog even wachten.

De kwaliteit van alles staat natuurlijk gelijk aan de prijs: een beetje haastig afgebroken lug board, het chassis is een beetje beschadigd. Maar eigenlijk is dit mierenn**ken.

De handleiding is niet wat ik verwachtte. Op musikding.de staat een review, met iemand die dacht dat ding wel even in elkaar te zetten, om te ontdekken dat ie veel moest lezen. Volgens mij is de reviewer betaald voor dit verhaaltje, want het is erg misleidend. De handleiding is niet meer dan 17 pagina's, en pas na pagina 9 begint het bouwen pas. Er staan ook niet veel bouwtips in, gewoon een beschrijving met een foto.
Verder krijg je nog een boorplan die je moet uitprinten, een schematic en een werkelijke tekening van hoe alles moet zitten.
Dat alles in ziplockbags zit klopt wel, maar niet zoals we gewend zijn van Newtone: weerstanden bij weerstanden, caps bij caps enz.

Voor wat extra info over het echte bouwen kun je beter ook hier kijken: http://www.ampmaker.com/se5av2/se5akc.asp
Er wordt bijvoorbeeld helemaal niet uitgelegd waarom je sommige draden moet twisten.

Toen ik de eerste keer het eindproduct zag moest ik wel even slikken: (bijna) alle onderdelen zijn schijnbaar at random in het chassis gedonderd. Ik vraag me af of ik die chaos kan creeren...

Mijn verhaal klinkt wat negatief, maar de amp zal ongetwijfeld veel plezier geven.

Nu ben ik bezig met het chassis te boren, ik heb alleen een nieuw centerpennetje nodig...

Andreas:
Dag Jelle,

Dit lijkt mij toch wel een leuk projectje om te bouwen.
Hou je ons op de hoogte van de vorderingen en het resultaat?

Die 'schepnet' bedrading is de manier waarop er werd gewerkt voordat er speciale (turret) boardjes en printjes bestonden. Veel oude radio's zitten ook op die manier in elkaar. Het heeft dus wel iets authentieks.

Andreas

Hier ook zo'n schepnet maar dan een radio:

Jelle:
Ik heb nu alle gaten geboord, volgende stap is het chassis ontvetten, frontsticker opplakken en een laagje spuitlak eroverheen. In het kader van informatie geven: ik heb de layout-pdf-jes uitgeprint met het boorplan erop (1:1!) en die opgeplakt op het chassis. Gebruik de 2 socketgaten op de bovenkant om het boorplan goed te positioneren, en houd het geheel tegen het raam zodat de gaten doorschijnen.
Met een centerpen ALLE gaten centeren, en houd ook een stuk hout onder het plek waar je gaat centeren, anders komt er een deuk in het chassis. Check voor je gaat boren alle boren op slijtage. De bovengenoemde reviewer vond het boren makkelijk, maar mij viel het tegen i.v.m. een alu doosje.
Je kan beginnen met maatje 2 of 3, en dan steeds 2 stappen groter uitboren (en de uiteindelijke maten natuurlijk met de juiste maat). Zet een kruis over de afgekregen gaten met een potlood, om jezelf te beschermen tegen het "automatische-piloot-effect" ;) Gebruik een boorstandaard (als je die hebt) dan heb je nog een hand vrij om het chassis te positioneren en vast te houden. Vooral de voor- en achterkant kunnen als een snaar gaan trillen bij de grotere boren, dus hou het zaakje stevig vast.
Waarschijnlijk overbodige info: gebruik een veiligheidsbril ALTIJD!
Als je een klein rond vijltje hebt kun je de gaten bijwerken, ikzalf vond het het geld voor de vijl niet waard...

Welke gek de "schepnetbedrading" heeft uitgevonden... doe mij maar de printplatenmethode, daar zit nog enige vorm van structuur in  ;D
Oh ja en er ligt hier ook nog een multieffectkast met de ingewanden op tafel, zal ik ook eens afmaken...

Jelle:
Ik heb vanmiddag het frontplaatje opgeplakt, en dat werd een ramp. Er kwamen teveel bubbels onder het plastic, en het beschermingspapier was niet te buigen waardoor het plakken veel moeilijker gaat. Nu ga ik gewoon het pdf-je aanpassen en zelf mijn plaatje maken, ondoorzichtig.

Dus een tip aan anderen: gebruik de doorzichtige frontsticker op eigen risico, ik beschouw 1 luchtbel onder het plastic al als mislukking.

Gert-Jan:
Dag Jelle,

Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt van je ervaringen met de G2.
Ook heel goed dat je aangeeft wat je moeilijk vindt en waar je vindt dat men op moet letten.

Heb je ook foto's van de vorderingen?

met vriendelijke groet,

Gert-Jan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie