Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Inrichting werkplek  (gelezen 4442 keer)

Offline itsmekeuh

• Jr. Member
  • **
Inrichting werkplek
« Gepost op: 27 april 2009, 01:32:44 »
Tot nu toe deed ik al mijn soldeerwerk/boren/etc... op mijn computerdesk.
Ik heb een goedkoop 15W conrad soldeerboutje, al mijn componenten zitten in propzakjes in een kartonnen doos, etc...
Vermits ik niet zeker was of DIY iets voor mij was vond ik het niet opportuun om dadelijk veel geld uit te geven.

Nu ben ik echter toe om toch te gaan investeren in een degelijke werkplek en materiaal.
Dus nu ben ik aan het uitkijken voor een degelijke werkbank, soldeerstation met regelbare temperatuur,
ladeblok voor mijn kleine stock, etc....

Hebben jullie tips om alles op een vrij beperkte oppervlakte toch overzichtelijk te organiseren?

Hoe en waar bewaren jullie je tools ( tangen, cutters, schroevendraaiers, etc... )?
Hebben jullie een systeem om componenten te bewaren?

Om het geheel een beetje low budget te houden had ik gedacht om in Ikea een ladeblok te halen waar ik dan zelf tussenschotjes voor kan maken om de componenten te ordenen en te stockeren.

en als werkbank had ik aan zoiets gedacht:

Alle ideeen zijn meer dan welkom !

Offline Paul

• Full Member
    • The Opening of Misty Beethoven
Re: Inrichting werkplek
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2009, 15:59:51 »
Ik soldeer gewoon aan de keukentafel... m'n tangen etc heb ik in een klein gereedschapskistje bij m'n instrumenten staan (waar ook m'n ducktape/snaren/inbussleutels etc inzitten) en heb alles ook in doosjes zitten net als jij.. haha, dus aan mij heb je niets qua idee denk ik ;)

Offline Auke Haarsma

• Moderator
  • Hero Member
  • - TooMuchGear? -
    • Mijn DIY multi-fx project op GN
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2009, 16:21:50 »
Ik heb tijdje terug wat van die opberg-vakjes-kasten gescoord bij de lidl/aldi. Ideaal. Verders heb ik een speciale 'eigen' ruimte voor mn DIY /  muziek gedoe. Vooral handig is dat ik alles bij de hand heb en mijn pc (2 schermen!) kan gebruiken voor schema's etc.:

http://xs537.xs.to/xs537/09123/p1010267243.jpg

http://xs537.xs.to/xs537/09123/p1010268213.jpg

(Edit Flo: Fotos zijn blijkbaar weg. Er stond alleen reclame. Image tags verwijderd).
« Laatst bewerkt op: 6 april 2010, 13:45:32 door Flo »
Keep on rockin' in the free world.

Offline itsmekeuh

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2009, 19:35:44 »
Nice ! Ik ben ondertussen aan het twijfelen of het ladeblok genoeg gaat zijn, ik denk dat ik er zo een paar ga kopen ip v het ladeblok, want ik vrees dat ik niet genoeg bergruimte ga hebben:

Offline farether

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2009, 12:49:27 »
Ik ben nu ook een paar maanden bezig met effectpedaaltjes etc. en heb in een inbouwkast een klein
bureautje gemaakt waar ik kan prutsen.
Ben onlangs verhuist naar een 2kamer appartement met mijn vriendin dus veel ruimte heb ik hier niet maar ik kan eigenlijk alles kwijt. Heb ook nog geen hele lade kasten want zoveel onderdelen heb ik nog niet.
Ben gister toevallig bij de action een paar opberglaadjes wezen halen en heb nu voor weerstanden, dioden etc een apart bakje.
Zoveel onderdelen heb ik ook nog niet dus dat is geen probleem.
Hier is een oude foto:

Ik heb nu 8 laadjes onder die verhoging staan maar ik ga er wss binnenkort nog een paar bijhalen.
Dat soldeerstation heb ik trouwens van de conrad.
Ik vind hem echt heel fijn werken, kost maar 20 euro en er zit een temperatuur regelaar op.

Offline itsmekeuh

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2009, 14:58:10 »
Ja ik ben aan het twijfelen tussen datzelfde soldeerstation en deze:
http://www.conrad.be/goto.php?artikel=588200
Kan er mij iemand uitleggen wat het voordeel van die duurdere is?

Offline itsmekeuh

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2009, 21:44:13 »
 Zo mijn nieuwe werkplek staat klaar!

Nu nog wachten op mn soldeerstation en opberglades, die worden waarschijnlijk dinsdag geleverd  :)
En dan alles nog mooi sorteren ....

Offline Speeddemon

• Full Member
  • Solder of Fortune
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2010, 00:31:58 »
Ik heb tijdje terug wat van die opberg-vakjes-kasten gescoord bij de lidl/aldi. Ideaal.
Die met die rode streep in het midden? Van Keter ofzo? Daar heb ik er ook 2 van. Één vol potmeters, de ander vol schakelaars, jacks en knoppen. En verder nog enkele stapelbare doosjes van Conrad.

Verders heb ik een speciale 'eigen' ruimte voor mn DIY /  muziek gedoe. Vooral handig is dat ik alles bij de hand heb en mijn pc (2 schermen!) kan gebruiken voor schema's etc.:
Same here; 1 slaapkamer als studio, muziekkamer + werk/soldeerhoek ingericht. Enkele plankjes tegen de muur, met daarin allerlei gaten voor m'n gereedschap en enkele haakjes voor draad.
Screwin' up trannies, smokin' some pots & bustin' caps; Trial & Error DIY-ing is like Pimping!