Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Modulaire Effecten: DIY "tonecore" ;)  (gelezen 15046 keer)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Modulaire Effecten: DIY "tonecore" ;)
« Gepost op: 8 mei 2009, 01:44:27 »
Het idee van Line6 met hun tonecore serie met "modules" en "docking station" is erg sterk:
http://line6.com/tonecore/modules.html

Dat concept is voor onze DIY effecten ook interessant.
Vooral het maken en bedraden van een behuizing voor een leuk nieuw circuit is in mijn ervaring vaak relatief veel werk en niet het meest leuke.

Stel je stopt het circuit/printplaat met daarop de (print)potmeters met een simpele manier in een soort FX-plug. Dan kun je het effect in een FX-plug "docking"-behuizing pluggen die al de standaard componenten en bedrading heeft voor:
- Jacks
- Voetschakelaar
- LED
- DC bus
- Batterij
- Mogelijk zelfs ingang en uitgang buffers en een volume pot.

De FX-plug heeft dan slechts een minimaal aantal aansluitingen nodig, het liefst via 1 handige stekker:
- Aarde
- 9V voeding spanning
- Signaal in
- Signaal uit

Zo zou je een aantal FX-plug "docking"-behuizingen op je pedal booard kunnen zetten, 1 daarvan bv voor een OverDrive FX. Hier kun je een specifieke OD FX-plug in duwen. Het wisselen naar een andere OD is dan simpelweg een ander OD FX-plug erin steken.
Uiteindelijk moet een nieuwe OD maken, om uit te proberen, dan tijd en onderdelen besparen.

Een telefoonstekker in combinatie met een behuizing komt bij me op als mogelijkheid voor een FX-plug.
Een FX-"broodje" zoals ook in grote mixers gedaan wordt is ook een leuke variant, al helemaal als je aan een verzameling FXs gaat denken. 
Er zijn natuurlijk nog allerlei varianten hierop te verzinnen. De modulaire synth bouwers doet zoiets al jaren met insteek kaarten in racks.

Voordat ik het "wiel" opnieuw uitvindt  ;), heeft iemand dit al eens gezien of heeft iemadn links of plaatjes hierover?
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2009, 23:02:30 door Flo »

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: DIY "tonecore" ;)
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2009, 03:57:19 »
had ik nog niet gezien!
doet me een beetje denken aan het API Lunchbox systeem:
http://www.apiaudio.com/5006b.html
alle aansluitingen liggen klaar (voeding, in en uit), nu het circuit zelf nog.

voor testdoeleinden was dit er al natuurlijk:
http://www.beavisaudio.com/bboard/
ik gebruik zoiets (maar véél rudimentairder) naast m'n breadboard..

een losliggend B'tje met:
adapteraansluiting, banaanstekker voor fx ground, banaanstekker voor fx +9V

jack in, banaanstekker naar fx, banaanstekker van fx, vaste 100K volumepot voor fx
true Bypass 3PDT + Led, jack uit

is niet geschikt of bedoeld om live mee te spelen natuurlijk.. maar ik bouw wel niets meer definitief in een behuizing waar ik niet op voorhand van weet dat het ook werkt  ;D

anyhoo, terug OT:
op zich is het een leuk idee, maar dat wordt in mijn hoofd al meer richting multieffect getrokken dan dat het werkt voor kleine losse DIY pedaaltjes. denk dat dit systeem met stripboard in een B'tje wat moeilijk wordt? tis sowieso al dikwijls een heel gepuzzel om alles in een B'tje te krijgen, laat staan op een 'standaard' manier.
dan is een grote behuizing met pakweg 6 fx meer een piste.

of je moest alle 'vaste' onderdelen in een A krijgen en dan per effect kijken in wat voor behuizing de print past..
evt zelfs met van die computer flexikabel, module en basis hoeven eigenlijk niet eens fysiek tegen elkaar te komen liggen.. hmm.. of de vaste onderdelen voor 3 effecten in een D of zo.. hardop aan het nadenken  :P

hier horen we nog van lijkt me, het idee op zich is niet eens zo onlogisch!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2009, 22:10:14 »
Ik zat gisteren ook al bij Beavis Audio Research te kijken of hij al zoiets aan het doen was.
Zijn "bboard" testopstelling probeert inderdaad hetzelfde te bereiken: Veel onderdelen zijn in elk DIY FX steeds hetzelfde dus waarom zou je dat steeds op nieuw maken. (Vooral als je 10 ODs maakt en er maar 1 of 2 op je pedalboard zet.)
Ik wil dit idee graag wat verder trekken, net als Line6, en het mogelijk maken dit niet alleen als test opstelling maar ook op het podium/oefenruimte/studio in te kunnen zetten.

Citaat
module en basis hoeven eigenlijk niet eens fysiek tegen elkaar te komen liggen
Precies, dat geeft flexibiliteit!
Je kunt ook iets bedenken waarbij de voetschakelaars geheel los van het audio gedeelte staat (denk ook aan rack toepassingen). Vooral dit onderdeel moet robuust zijn, de rest (circuits en potmeters) al een stuk minder.
En ken je nog de oude spelcomputers waarin je een game-cardridge in de game-console kon pluggen? Ook een leuk concept...

Dus:
- Koppel de behuizing met zoveel mogelijk standaard onderdelen los van het daadwerkelijke audio bewerkende circuit.
- Maak het makkelijk om circuits om te wisselen: Plug & play.
- Maak het robust en betrouwbaar genoeg voor live gebruik.
- Gebruik eenvoudige, goed verkrijgbare standaard middelen/onderdelen.

Citaat
het idee op zich is niet eens zo onlogisch!
En bedankt ... denk ik ...  ::)  :P
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2009, 22:13:20 door Flo »

Offline Henri James

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2009, 22:50:54 »
Citaat
module en basis hoeven eigenlijk niet eens fysiek tegen elkaar te komen liggen
Precies, dat geeft flexibiliteit!
Je kunt ook iets bedenken waarbij de voetschakelaars geheel los van het audio gedeelte staat (denk ook aan rack toepassingen). Vooral dit onderdeel moet robuust zijn, de rest (circuits en potmeters) al een stuk minder.

Nadeel is dan natuurlijk dat je hier extra kabels moet gaan gebruiken. Als je 10 modules en 10 basisstations op afstand hebt, wordt het een aardige wirwar. Het wordt anders als je het binnen een pedalboard houd. Dan liggen de kabels toch vaak op een vaste plek.

Maar wel een leuk project!

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2009, 00:59:44 »
nou, ik denk dat we allemaal eerder aan het denken waren aan een basisstation met meerdere switches ipv 10 losse basisjes.

eigenlijk krijg je dan een soort true bypass loopers.
zoiets
http://www.magnetoaudiodevices.it/Immagini/Custom/Looper%207ch.jpg
maar dan met bvb flexikabel ipv jackpluggen, en natuurlijk stroomvoorziening naar de modules.
enige probleem is dat als je kabels buiten de behuizing hebt liggen, dat je dan beter shielded kabel gebruikt tegen brom en interferentie..
maar dat kan in principe met een stereokabel
> send/return + gnd. en dan een extra kabeltje voor stroom.
bvb een stereo minijack voor signaal, en een mono minijack voor +9v? lijkt me klein en efficient?

of met tulpstekkertjes, overal verkrijgbaar en voor video zelfs met 3 lijnen (rood wit geel), ideaal:
send/return/stroom/gnd in 1 multi..
https://www.deluxecable.de/images/produkte/6526302-3x-cinch.jpg

voordeel van het cartridge systeem is dat je binnen dezelfde behuizing zou blijven
nadeel is dat daar waarschijnlijk een grotere uitdaging qua behuizing/vormgeving aan vasthangt.. dan zit je al gauw met een ander soort connectoren denk ik.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2009, 01:33:32 »
Citaat
eigenlijk krijg je dan een soort true bypass loopers.
Daar komt het inderdaad op neer wat betreft het "docking"-station.

Citaat
bvb een stereo minijack voor signaal, en een mono minijack voor +9v? lijkt me klein en efficient?
Zeker een mogelijkheid. Ik zat er ook aan te denken.

Citaat
voordeel van het cartridge systeem is dat je binnen dezelfde behuizing zou blijven
nadeel is dat daar waarschijnlijk een grotere uitdaging qua behuizing/vormgeving aan vasthangt.. dan zit je al gauw met een ander soort connectoren denk ik.
Meest interesante optie momenteel vind ik. De juiste connector heb ik nog niet gevonden.
USB connectoren en kabels is een goede optie met voedingsspanning, singaalIn, signaalUit, aarde en afscherming:

http://en.wikipedia.org/wiki/USB

« Laatst bewerkt op: 9 mei 2009, 01:50:32 door Flo »

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2009, 01:50:23 »
het probleem voor 'docking' connectors is eigenlijk dat je zowel male als female in PBC mount moet vinden
en dat die 2 in elkaar moeten passen.
zo zijn er gemakkelijk male en female XLR connectors te vinden, PCB/chassis mount, maar die kunnen niet in elkaar gezet worden omdat geen van beiden uit de behuizing steekt..

met USB hetzelfde lijkt wel? sockets in PCB mount is geen probleem, maar de plug zelf?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2009, 01:54:42 »
En die USB pcb connectoren kosten slechts 1 euro of minder. Een USB kabel is ook goedkoop.
Het is alleen lastig om die rechthoekige gaten te maken in aluminium behuizingen om zo'n USB connector uit laten komen.

Wel overal te koop. Bv:
http://www.eijlander.nl/?group=721
« Laatst bewerkt op: 9 mei 2009, 01:56:47 door Flo »

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2009, 02:06:45 »
ja, maar ook daar: alleen de vrouwelijke voor pcb mount..

Offline meneervalk

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2009, 15:19:21 »
Erg gaaf idee, ik denk dat ik daar ook maar eens mee aan de slag ga. Kan iemand even kijken of deze lay-out klopt?

http://img206.imageshack.us/img206/3720/render.gif

Het is er maar eentje met 2 switches, maar het gaat om het idee. De 2x 4 puntjes langs elkaar zijn de pinnen van de connector (waar mij usb ook het fijnste voor lijkt).

Mij lijkt het het beste om de aarding via een aarderail oid te doen, gewoon van een smalle strook blanco pcb of een gaatjesprint, dat scheelt nogal wat draden in je behuizing.

Edit: ik ben een schakelaar na de 9v ingang vergeten, dit zou dan een 2-polige schakelaar worden waar ook een statusled (aan/uit) aan verbonden zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2009, 15:21:16 door meneervalk »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2009, 20:16:58 »
Kan iemand even kijken of deze lay-out klopt?
http://img206.imageshack.us/img206/3720/render.gif
Klopt. Twee truebypass "loopers" in serie.

Edit: ik ben een schakelaar na de 9v ingang vergeten, dit zou dan een 2-polige schakelaar worden waar ook een statusled (aan/uit) aan verbonden zou zijn.
Zo'n schakelaar is niet nodig naar mijn idee.

ja, maar ook daar: alleen de vrouwelijke voor pcb mount..
Ja helaas. Dan zou er dus een USB kabel tussen de module en de "docking"-station moeten. Dat was initieel niet bedoeling. De bedoeling was om het effect direct in het "docking"-station te kunnen pluggen met een goed stevige verbinding zowel elektrisch als mechanisch voor live gebruik.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2009, 23:04:45 door Flo »

Offline meneervalk

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2009, 21:37:12 »

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2009, 23:05:00 »
nee, maar deze wel
http://nl.farnell.com/lumberg/2410-06/socket-usb-type-a/dp/1308874?in_merch=  :D

vraag is alleen of dat stevig genoeg is voor live?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...