NEWTONE Doe het zelf forum > (Buizen)versterkers

kraakruis

<< < (2/3) > >>

gert:
Ik weet niet hoe een 5u4gb er uit hoort te zien?
Helemaal doorzichtig glas?
Deze heeft nl. aan de binnenkant van de buis, achter bovenin een circel van 2 cm diameter wat er uit ziet als chroom. De randen zien blauwachtig, alsof er een aansteker onder gehouden is. Als dat niet hoort zijn we snel klaar...Zo te zien is het de originele buis. Hij ziet er nogal oud uit verder nl.

Gert-Jan:
Hallo Gert,

De 5U4GB ziet er zo uit: http://www.tnbstore.com.tw/photo/eh/eh-5u4gb.jpg

Wanneer je van achter op je bandmaster kijkt is dit de meest linkse buis. Naast de twee 6L6GC buizen.

Het kan geen kwaad om een 5U4GB als reserve te hebben. Wanneer deze buis het begeeft dan kun je namelijk helemaal niet meer spelen. Deze buizen zijn ook niet zo heel duur en redelijk goed verkrijgbaar.

De 6L6GC buizen zijn de enige die gebiasd zouden moeten worden, deze kun je dus beter niet zomaar wisselen.
Alle andere buizen in je Bandmaster kun je gewoon wisselen. Een goede vervanger voor de 7025 buizen kan een JJ ECC83S (12AX7) zijn.

De buitenkant van een buis hoeft niet zo veel te zeggen over de correcte werking. Wanneer de versterker aan staat en de platen (de grijze elementen in de buis) gaan zelf oranje of rood gloeien dan is er wel iets mis.
Het enige onderdeel in een buis dat daadwerkelijk moet gloeien is de gloeidraad.

Met vriendelijke groeten,

Gert-Jan

gert:
ik weet hoe hij er uit ziet, ik heb mijne er uit gehaald.. ging mij om die rare plek achterop. maar goed, ik zal een reservebuis kopen en eens kijken of dat verschil uit maakt. Jij verkoopt ze niet? zag ze niet in de winkel nl.

Gert-Jan:
Gert,

Nee, de 5U4GB heb ik niet.
Ik denk overigens dat de meest waarschijnlijke oorzaak van je probleem de weerstand(en) is/zijn.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

gert:
vanavond heb ik alles nagekeken.
een aantal 100K weerstanden bleken al vervangen te zijn door metaalfilmweerstanden, aan het soldeerwerk te zien is dat nog niet zo lang geleden gebeurt. De versterker is in 2004 voor een beurt naar FNS geweest, ik denk dat hij dat gedaan heeft. Hij heeft toen ook de eindbuizen vervangen door svetlana's en twee voorbuizen vervangen door ElectroHarmonix. De andere oude weerstanden waren goed (tikken met stift was niet hoorbaar).
Buisvoeten waren schoon, gelijkrichter is volgens mij ook nog goed.
De pre-amp buizen zijn heel divers:
tekening               huidige buis
12AT7                   12AX7 onbekend merk, made in China, zag er oud uit
12AX7                   12AX7 ElectroHarmonix, vrij nieuwe buis
7025                     ? RCA, zag er oud uit
12AT7                   ? RCA, ook oud
7025                     ? RCA, idem
7025                     12AX7, ElectroHarmonix, vrij nieuwe buis

Een bonte verzameling dus..

Kan ik de oud uitziende RCA buizen en made-in-china buis (12AT7 en 7025)
zonder meer vervangen door 12AX7's?  (bv ook EH's?)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie