Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Hoe het beste witte letters op zwarte ondergrond?  (gelezen 7618 keer)

Offline jordje

• Full Member
  • Dingen opblazen blijft leuk
Hoe het beste witte letters op zwarte ondergrond?
« Gepost op: 14 februari 2010, 13:51:19 »
Tja de titel zegt het al: Hoe krijg ik het beste witte letters/afbeeldingen op een zwarte, metalen ondergrond. Een industriële printer die de kleur wit kan printen op doorzichtige decal is natuurlijk het eerste waar ik aan dacht, maar waar vind ik zo'n ding (tegen redelijke prijs ook nog, niet om te kopen maar om te laten drukken). Decal met een witte achtergrond nemen en vervolgens veel zwart erop printen om de letters heen zegmaar is ook een optie, alleen ben ik bang dat dat niet zo'n mooi resultaat geeft. Ik zoek iets in de buurt van silkscreen of anderszins bedrukt. Andere suggesties zijn ook van harte welkom.
Gebouwd: Bazzfuss, Woolly mammoth, Tremulus lune, Lovetone Meatball, Tubedrvr, gemodde CE-2B, Valve Caster, Feedback looper, Vanilla (Bass-)Overdrive, Ross Phaser, FF, SHO, Rebote delay 2.5, SSL Compressor, Mastotron, Fulltone BassDrive MOSFET.

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
Re: Hoe het beste witte letters op zwarte ondergrond?
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2010, 21:30:02 »
Jordje,
Misschien is fleetmarking (plotletters) iets voor je.
Deze zou je bij een letterboer kunnen laten maken (plakletters)
Er bestaat een verschijdenheid aan type foly's en kleuren, je kan er met je eigen ontwerp en lettertype terecht.
Succes

Andries

Offline Auke Haarsma

• Moderator
  • Hero Member
  • - TooMuchGear? -
    • Mijn DIY multi-fx project op GN
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2010, 14:21:09 »
Eén van de dingen die nog op mn lijstje staan om te doen is Zeefdrukken / Silkscreening. Met die techniek moet het ook mogelijk zijn om allerlei kleuren (dus ook wit) op een behuizing te krijgen.

Vooral interessant als je de zelfde belettering/bedrukking meerdere keren wilt gebruiken.
Keep on rockin' in the free world.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2010, 15:17:45 »
Vooral interessant als je de zelfde belettering/bedrukking meerdere keren wilt gebruiken.

inderdaad - je bent toch al gauw een paar uur kwijt aan voorbereidingen voor je nog maar 1 behuizing gedrukt hebt, zeker als je het thuis wil gaan doen.. wat op zich al wat materiaal vraagt.

maar het is wel mooi, natuurlijk.

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2010, 19:30:17 »
Ik werk bij een zeefdrukkerij, kleine oplage zeefdrukken is erg prijzig
Er moet vanaf de dtp een film gemaakt worden, deze wordt op een fotogevoelige laag wat op het zeefdrukraam aangebracht is belicht en uitgespoten worden, daarna kan na het instellen pas gedrukt worden.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2010, 20:00:00 »
laten drukken is sowieso geen optie - is idd véél te duur voor een klein aantal pedalen, laat staan 1 exemplaar..
heb zelf de techniek wel onder de knie (op school gehad, veel gedaan) maar de apparatuur neemt te veel plek in om hier thuis te hebben staan..

Offline guitartheo

• Newbie
  • *
    • BlueCompany
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2010, 19:06:44 »
letters in sticker materiaal plotten gaat niet zo goed met hele kleine letters , (als je een modelletje hebt wil ik wel even kijken voor je,ik heb een plotter nl.)

Offline jordje

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2010, 01:17:15 »
Plakletters of iets in die trant heb ik inderdaad overwogen, alleen vrees ik dat de details te klein zijn.

letters in sticker materiaal plotten gaat niet zo goed met hele kleine letters , (als je een modelletje hebt wil ik wel even kijken voor je,ik heb een plotter nl.)

Als je zou willen, graag!
Ik heb helaas geen vectorfile's maar wel een tiff met transparante achtergrond. De afbeelding was te groot om te uploaden dus staat 'ie hier: http://tinyurl.com/sslcomp

PS. Misschien zien sommigen het al, maar het is voor een SSL compressor ;) Van de week post ik wel eens een bouwverslag.
Gebouwd: Bazzfuss, Woolly mammoth, Tremulus lune, Lovetone Meatball, Tubedrvr, gemodde CE-2B, Valve Caster, Feedback looper, Vanilla (Bass-)Overdrive, Ross Phaser, FF, SHO, Rebote delay 2.5, SSL Compressor, Mastotron, Fulltone BassDrive MOSFET.

Offline guitartheo

• Newbie
  • *
    • BlueCompany
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2010, 13:47:59 »
Hoi, er gaat iets niet goed , er is geen afbeelding te zien .kun je 'm  mischien naar een jpeg.of bmp. bestand veranderen .

Offline jordje

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2010, 15:44:24 »
Dat komt waarschijnlijk omdat ie een transparante achtergrond heeft en alle tekst wit is ;D Hier nogmaals met zwarte achtergrond: http://tinyurl.com/sslcomp2

Offline guitartheo

• Newbie
  • *
    • BlueCompany
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2010, 16:10:57 »
Dit in wit stickermateriaal  is moeilijk , het probleem is niet zozeer het plotten zelf maar het overbrengen op de behuizing  , wat meer kans van slagen heeft het in zwart materiaal te plotten en op een witte ondergrond te plakken (eventueel daarna nog lakken)
als voorbeeld foto van een die ik pas gemaakt heb (bijlage)

Offline jordje

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2010, 16:53:15 »
Dat is zeker moeilijk omdat stukjes kunnen achterblijven op de folie? Helaas zie ik de door jou genoemde mogelijkheid, zwart op wit, niet echt als een optie, omdat ik dan een sticker van 19 inch breed nodig heb. Bij het ontwerp wat ik heb gepost kan ik namelijk makkelijk alle componenten uitsnijden en op de juiste plek opplakken. Dat geeft dan nog de mogelijkheid om een beetje te variëren in de onderlinge afstanden en het geeft veel minder restmateriaal. Bovendien heeft het een wat 'normaler' formaat om het zo maar te zeggen :P 100 x 100 is wat makkelijker dan 482,6 x 44,45 lijkt me

Offline guitartheo

• Newbie
  • *
    • BlueCompany
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2010, 17:37:17 »
Dat is zeker moeilijk omdat stukjes kunnen achterblijven op de folie?

Ik heb het nog even geprobeerd voor de gein maar het snijden gaat al niet  :'( helaas

« Laatst bewerkt op: 28 februari 2010, 21:32:22 door guitartheo »

Offline jordje

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2010, 22:56:42 »
Ai, das jammer  :-\ Ik had al zo'n vermoeden. Ik denk dat ik maar eens ga kijken wat het kost om te laten graveren. D'r zit als het goed is hier ergens zo'n zaakje in de buurt, alleen hoop ik niet dat ik dan zelf de machine-file's moet leveren. In ieder geval bedankt dat je even hebt gekeken.

Offline GerV

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: 5 april 2010, 23:48:16 »
nog een trucje was om XEROX T-Shirt Paper Iron On vellen te gebruiken.
Voor de printer. En dan er op strijken.
Maar dan moet je de versie voor zwarte t-shirts hebben. Daarvan blijft het onbedrukte deel wit.
T heeft lang geleden wel eens op de voorloper van DIY forum gestaan.
wordt wel een precies werkje, het behoeft oefening.
Gr, Ger