IntroNa een jaar of 4 de
'toner-transfer' methode met wisselend resultaat gebruikt te hebben, ben ik overgestapt op de belichtingsmethode. En het resultaat daarvan is super! Toner-transfer is vaak prima gelukt bij mij... maar tegen de kwaliteit en het detail van de belichtingsmethode kan toner-transfer niet op. Je kunt veel smallere traces maken en het belichtingsproces (mits onder de knie) werkt een stuk 'succes-gegarandeerder' dan de toner-transfer methode (voor mij).
Op internet is veel te vinden over de belichtingsmethode.
Deze site (picbasic.nl) heeft een zeer goede stapsgewijze uitleg. Aanrader!
Zelf een belichtingsbak en etsbak maken kan zeer goedkoop. Je kunt ze ook 'kant-en-klaar'-kopen, maar goed, dit is een DIY forum, toch? Het heeft mij een eurootje of 30-40 gekost in totaal.
Wat heb je nodig?Belichtingsbak
-oude UV gezichtsbruiner
-oude scanner / all-in-one printer
Etsbak
-'bak' (in mijn geval een vaas)
-aquarium pomp
-aquarium verwarming
En natuurlijk: etsmiddel, ontwikkelaar, pcb met fotogevoelige laag, aceton.
EtsbakMijn etsbak is een vaas van de Blokker. Kosten waren zo'n 4 euro. Diagonaal past er net een eurokaart PCB in (10cm) en de hoogte is ook perfect voor eurokaart-formaat.
Daarin heb ik aquariumpomp en aquariumverwarming geplaatst. Online gekocht voor samen een euro of twintig. Bij de pomp zat een aantal meter aan luchtslang. Deze heb ik opgerold, vast ge-tywrapped- en van gaatjes voorzien. Door de luchtpomp blijft het etsmiddel in beweging, wat gunstig is.

Ik heb er een kleine liter etsmiddel in:

Het etsmiddel bewaar ik in een lege gel-pot als ik niet aan het etsen ben.
BelichtingsbakVoor de belichtingsbak heb ik via marktplaats een oude gezichtsbruiner gescoort. Kostte mij een 10-tje. Vier uv-lampen, prima voor de belichtingsmethode. Deze gezichtsbruiner heb ik onder het glas van het scannergedeelte van een oude all-in-one geplaatst. Zowel de gezichtsbruiner als de scanner / all-in-one kun je vaak vinden in kringloop winkels of op marktplaats.
De scanner heb ik een klein beetje bij moeten werken aan de binnenkant, maar hij past verder perfect. Kwestie van toeval, geluk, maar komt mij prima uit





Het belichtenVoor het belichten maak ik een afdruk van de layout op een transparant-vel. Eén van de voordelen van de belichtingsmethode is dat je de transparanten kunt hergebruiken. Ik bewaar ze daarom. Mocht een ets misgaan, dan hoef ik niet opnieuw te printen, maar alleen opnieuw te belichten.

Hier mijn transparant printjes (1tje is het 9->18V pcb van André):

Het pcb-materiaal heeft een licht gevoelige laag. Deze is afgeschermd met een soort sticker (dat blauwe op de foto hierboven). De sticker haal ik er af en de transparant leg ik op het koper. Om te zorgen dat het transparant op de juist plek blijft, gebruik ik een el cheapo foto-lijstje van de blokker (50 cent...). Hiermee klem ik het transparant op het koper, ik kan dan nog rustig checken of t goed zit.


Het 'foto-lijstje' gaat op de belichtingsbak:


De belichtingstijd hangt af van je bak, dus je zult een paar keer moeten experimenteren. Bij mij steekt het niet echt nauw, rond de 3 minuten is prima. André heeft een prachtige timer gebouwd, ik doe t met een stopwatch op mn pc


Na een minuut of 3 haal ik het pcb van de belichtingsbak en gooi m direct in de ontwikkelaar:

Bij het ontwikkelen zie je de circuitbanen al verschijnen en een bruine / paarse stof los komen. Door het bakje te kantelen stroomt de ontwikkelaar heen en weer. Als het bruine / paarse niet meer los laat is het ontwikkelen klaar. Bij mij duurt dit zo'n 2 minuten. Na het ontwikkelen gelijk goed afspoelen:

De volgende fase is de (bekende) ets fase. Deze is niet anders dan bij de toner-transfer methode. Ik gooi het pcb in de etsbak (die al op temperatuur is) en na een paar minuten verdwijnt het koper als sneeuw voor de zon:



Als al het koper weg is haal ik m er uit (het grote circuit heeft geen 'gaatjes' in de pads, ziet er daardoor wat vreemd uit. Bij het kleine circuit zie je wel pads met gaatjes -> prima gelukt!) :

Ziet er prima uit zou je zeggen... maar er zit nog steeds een behoorlijk laag troep op. Deze haal je er af met aceton (vergeet de achterkant niet):


Als finishing touch doe ik er dan wat SK10 soldeer lak op. Dit beschermt de print en vergemakkelijkt het solderen.
