Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Weller soldeerstation 'kapot' ?  (gelezen 4984 keer)

Offline kootje

• Full Member
  • electronoob
Weller soldeerstation 'kapot' ?
« Gepost op: 5 april 2010, 16:51:46 »
Heb een Weller WTCP S soldeerstation die het niet goed meer doet.

Was aan het solderen en opeens doet hij niet meer wat ie moet doen, bout was nog wel warm maar zeker niet heet.
Na wat gepruts deed ie het weer. Nu is ie weer mee opgehouden. Het stiftje is vervangbaar, je moet dan een soort huls van de bout draaien waarna je de stift kan vervangen. De bout zelf is op het moment van niet doen ook koud...

Kan ik iets doormeten? Draadjes los binnenin de bout? Kan het wel direct losschroeven ... mocht er iets loszitten kan ik het alleen niet vast zetten...want daar heb ik een soldeerbouw voor nodig :-)

Offline kootje

• Full Member
  • electronoob
Re: Weller soldeerstation 'kapot' ?
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2010, 17:53:21 »
beetje gezocht op internet en in de bout zit een bimetaaltje / temp sensor...en die is misschien niet helemaal fris meer.
een tip was: klein tikje op de bout geven. en inderdaad dan wordt ie weer heet...

eens kijken hoe lang ie het volhoudt, bij tips hoor ik het graag...desnoods koop ik wel een nieuwe bout

Offline GerV

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 5 april 2010, 23:20:11 »
Hi,
zelfde bout, k heb hetzelfde probleem.
Hij wordt wel warm, maar al hij de eerste keer op de thermostaat uitschakelt, dan blijft hij ook uit.
Ik geef dan een harde knal met de bout op het sponzenbakje en dan gaat hij weer.

En of je een ander puntje gebruikt met een hogere temperatuur maak ook niet uit.
Ik verwachtte daar wel wat van. Een hogere temperatuur punt heeft een sterker magneetje.
Maar helaas, dat ging niet op.

Er is wat aan te doen. je kan hem uit elkaar halen. In het doorzichtige huisje zit een mechanisme met een veertje en kontakt punten.
De kontakten kan je schoon maken. Met een stukje dik papier. NIET met schuurpapier.
dat is dan een tijdelijke oplossing.
Volgens mij zit het probleem ergens anders. Er loopt daar binnenin iets anders aan. Maar ik haal hem niet verder uit elkaar om hem niet helemaal te ruineren.

Er zijn losse boutjes te koop voor de Weller. Maar die zijn zeer aan de prijs.
Het wordt voor mij een bout uit de Newtone winkel, die is erg voordelig.
En temperatuur regelbaar.
Gr,
Ger

Offline kootje

• Full Member
  • electronoob
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2010, 12:44:10 »
Op marktplaats heeft iemand een advertentie van een nieuwe temperatuursensor voor onze bout.
Stuk goedkoper dan een hele nieuwe bout. Heb hem gemaild en het probleem voorgelegd, hij zegt
dat dat inderdaad duidt op een kapotte temperatuursensor.

Ik ga vanavond nog even het typenummer bekijken etc. en dan bij hem zo'n sensor kopen.
17,50 euro ipv 80 euro voor een losse bout. Wat je dan krijgt is eigenlijk het complete binnenwerk
van de bout.

Ik laat het wel even weten of het werkt! (Hij had er nog 12 liggen)

Marco

Offline GerV

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 6 april 2010, 15:28:15 »
bedasnkt voor de info.
k ga even zoeken op marktplaats.

Offline kootje

• Full Member
  • electronoob
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2010, 21:55:39 »
Na openschroeven en dichtschroeven deed ie het weer, temp. schakelaar die ik heb besteld gaat de kast in voor als ie toch weer stuk gaan.

Offline GerV

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2010, 09:46:54 »
Hi,
ik had de schkelaar ook besteld.
En zit er ook in. De levensduur van het soldeer station is weer verlengd.

Offline ~arph

• Hero Member
    • f r i e d a i r . c o m
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2010, 17:09:33 »
Ik wil een WESD51 aanschaffen, maar ik kan dat ding in NL nergens vinden.. Heeft iemand voor mij een goed adresje waar ze ook de kleine ET-O tips hebben? aan de standaard 'beitel' tip op alle wellers heb ik niets..