Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: schema omzetten naar PCB layout in software programma?  (gelezen 4128 keer)

Offline Speeddemon

• Full Member
  • Solder of Fortune
schema omzetten naar PCB layout in software programma?
« Gepost op: 19 april 2010, 20:03:27 »
Beste DIY-ers, daar ik mijn PCB lay-outs nog steeds met 'de hand' teken (in een vector based opmaakprogramma), ben ik hier veel tijd mee kwijt.
Weet iemand een simpel, gratis programma waar je een schema kan invoeren en die dat omtovert tot een PCB layout, waarbij je ook zelf enkele eisen aan de locaties van de aansluitpunten kan zetten?
Screwin' up trannies, smokin' some pots & bustin' caps; Trial & Error DIY-ing is like Pimping!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: schema omzetten naar PCB layout in software programma?
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2010, 20:53:47 »
Als je hier in "Gereedschappen" zoekt vind je meerdere referenties naar programmas.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2010, 21:09:59 door Flo »

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2010, 22:29:12 »
Ik teken het met Illustrator, daar teken je ook in vectoren. Ik heb mijn componenten in een symbolenbibliotheek aangemaakt, die je er dan gemakkelijk uit kunt slepen, dan kan je toch vrij snel pcb's tekenen.

Offline Speeddemon

• Full Member
  • Solder of Fortune
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2010, 23:30:08 »
Andries, dat doe ik nu ook, maar ik vind het nog wel moeilijk om 'from scratch' aan de hand van een schema een PCB te tekenen. Dan gaan er echt uren overheen.
Screwin' up trannies, smokin' some pots & bustin' caps; Trial & Error DIY-ing is like Pimping!

Offline Dirk_hendrik

• Sr. Member
  • Hoedoettiedatnou?
    • Dirk Online
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2010, 19:02:29 »
Nee.
Heel simpel, nee.
Wat je hier vraagt is 1 van de meest gemaakte denkfouten/aanname aan MBO en HBO elektronicaopleidingen. "dat het programma je wel een print zal fabrieken".  Frustratie dus alom dat je "dat ook nog zelf moet doen en hoe belachelijk dat is!"

in de praktijk,
ja. Je hebt applicaties die, aan de hand van door de ontwerper opgegeven regels componentplaatsing en routing kunnen doen. Denk dan wel aan toepassingen als moederborden. Niet effectpedaaltjes. Dat vereist echter wel maanden van "opvoeden" van je applicatie en alsnog in vele fases handmatig ingrijpen. je praat dan niet meer over de eagles o.i.d maar over ontwerpomgevingen als Mentor Graphics. Zo prijzig dat veel bedrijven ervoor kiezen lekker wat meer met het handje te doen.
Effektprobleem? Pedaal toch dooier dan verwacht? Bouwen uiteindelijk toch te moeilijk?
http://www.dirk-hendrik.com

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2010, 20:35:47 »
toch maar eagle dan ::)
nog geen spijt van gehad.

Offline Speeddemon

• Full Member
  • Solder of Fortune
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2010, 22:20:26 »
Ik ploeter nog stug voort met Eagle, en heb mijzelf al wat dingen (aan)geleerd:

1) plaats niet de 9VDC jack in je schema, maar gewoon een +9V pad. Dat wordt nl. het aansluitpunt op een PCB NAAR de 9VDC jack.
2) ik beperk me tot een In-pad en een Out-pad. De hele TB schakeling gebeurt bij mij (vooralsnog) buiten de PCB en 'gewoon' op de 3PDT switch.

Hobbels die ik nog moet nemen:
-design rules instellen (voor bredere traces, etc.)
-fatsoenlijke ground-line
-indeling in z'n geheel.

Maar elke keer kom ik een stapje dichterbij.

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2010, 23:24:16 »
-fatsoenlijke ground-line

Een ground-plane is wellicht makkelijker. Een truckje wat je even moet kennen (en waar ik 2 jaar over gedaan heb om er achter te komen).

Met polygon kun je een vlak maken wat je koppelt aan een net. Als het koppelt aan GND maakt ie er een gnd-vlak van.

Zie ook: http://www.muzique.com/schem/eagle.htm

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2010, 23:30:43 »
koppelen aan het ground net doe je ovgs door Rename > GND. instant groundplane. wel ratsnest duwen, anders zie je het hele ding niet.