Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Soldeerbout  (gelezen 2753 keer)

Offline ~arph

• Hero Member
    • f r i e d a i r . c o m
Soldeerbout
« Gepost op: 26 mei 2010, 17:17:49 »
Hoi,

Ik wil eindelijk eens een fatsoenlijke bout kopen. Dus ik zoek iets als de weller WS51. Maar nu wil ik er wel makkelijk een kleine ronde tip voor kunnen vinden. Heeft iemand tips voor een goede bout?
Ik zie deze weller op conrad, maar dan hebben ze weer niet de juiste tips. En op farnell kunnen particulieren niet bestellen. argh argh..

Offline evo

• Hero Member
  • fuzzzz face
Re: Soldeerbout
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2010, 18:23:16 »
farnell kan je wel particulier bestellen! moet wel meer dan 50 euro minimaal zijn!
stuur ze maar eens een mailtje, dan leggen ze je uit hoe je dat moet doen.
Succes!

Ben zelf ook opziek naar een betere soldeerbout. heb nu een 30W van conrad.
ben zelf ook wel benieuwd naar die 45W van newtone. iemand ervaring mee?
Q: Is there any advantage to using solder with a 2% silver content?
A: Yes. Silver solder keeps the werewolves away.

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2010, 22:29:10 »
Als je een Weller wil zou ik (persoonlijk) voor de WS81 gaan en niet de WS51. De WS81 heeft wat meer vermogen en een WSP80 bout, die mij wat makkelijker in de hand ligt; ik heb beide bouten op 't werk staan.
Tips zouden goed te vinden moeten zijn, zowel op Conrad als bij Farnell (Letop: bij Farnel komt er nog BTW bij als je particulier besteld, reken je dus niet rijk). Welke tips zoek je, geef eens maten in mm?

Maar... sinds ik vorige zomer een JBC station heb gekocht, ben ik een beetje om :-). Ze zijn wel iets duurder maar dat is de moeite waard, ik heb de mijne hier vanaf via m'n werkgever gekocht (je kunt dr helaas niet als particulier bestellen en prijzen zijn ex btw).

Offline evo

• Hero Member
  • fuzzzz face
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2010, 00:51:12 »
je kunt dr helaas niet als particulier bestellen en prijzen zijn ex btw.
Maar je kan het wel proberen, met grote kans op succes, je hoeft geen kvk op te geven enzo...
Q: Is there any advantage to using solder with a 2% silver content?
A: Yes. Silver solder keeps the werewolves away.

Offline ~arph

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2010, 13:32:41 »
Ok bedankt voor de info!

Ik wil een conische tip, zo'n 1 mm of net iets kleiner. Het is niet voor SMD. Maar voor het normale through hole spul. Het zou wel mooi zijn als ik uitendelijk er ook smd mee kan solderen.

Het vermogen is toch niet zo heel belangerijk? ik kan me alleen voorstellen dat ie daardoor iets sneller opwarmt.

Die JBC entry line scheelt niet eens zo heel veel met de wellers. Welke bout adviseer je bij de JBC de normale of de micro?

Thnx

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2010, 14:22:56 »
Ik wil een conische tip, zo'n 1 mm of net iets kleiner. Het is niet voor SMD. Maar voor het normale through hole spul. Het zou wel mooi zijn als ik uitendelijk er ook smd mee kan solderen.
Weller WSP80 tips (standaard bout WS81)
Voor de WS51 kan ik 't zo snel even niet vinden.

Het vermogen is toch niet zo heel belangerijk? ik kan me alleen voorstellen dat ie daardoor iets sneller opwarmt.
Dat kan wel eens handig zijn. Vooral als je grote oppervlaken moet solderen, SMD zijn in feite kleine opperlakken maar ik heb wel eens een 63A aders van 4mm2 moeten vertinnen (omdat ik geen hulzen had) en dan zit je echt lang te wachten als je weinig vermogen hebt.

Die JBC entry line scheelt niet eens zo heel veel met de wellers. Welke bout adviseer je bij de JBC de normale of de micro?
De micro is echt voor heel fijn SMD werk, ik zelf heb de normale. Met de grootste tip is fijn voor middel tot grote oppervlakten. Met de kleinste tip die je erbij krijgt kun je prima tot 0603 solderen.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2010, 14:25:20 »
ik had zo'n JBC met ingebouwde temperatuurregeling (dus in het handvat van de bout zelf).
is bij mij te snel kapotgegaan voor zijn prijs.
geen ervaring met de soldeerstations, maar die zien er wel degelijker uit of zo.

Offline ~arph

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2010, 15:46:03 »
Bedankt voor de info,

Ik heb een WS81 besteld met daarbij LT-S tips
( via romex.nl )