Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Condensators kiezen  (gelezen 4475 keer)

Offline Ton87

• Jr. Member
  • **
    • Last.fm profiel
Condensators kiezen
« Gepost op: 14 juni 2010, 19:59:56 »
Ik wil een aantal effectjes bouwen, maar het zoeken van de juiste condensatoren vind ik verwarrend, er bestaan zo veel verschillenden.

Als ik rekening houdt met de waarde, de belastbaarheid en het al dan niet gepolariseerd zijn van de condensator, maakt het dan verder nog veel uit welk materiaal is gebruikt? (elco, keramisch, polyester etc) Bij de meeste schema'tjes staat niet welk soort condensators gebruikt moeten worden dus ik ga ervan uit dat het niet veel uitmaakt.

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
Re: Condensators kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2010, 21:18:01 »
Tsja, het is eigenlijk luxe dat je zoveel keuze hebt :-).

Voor in een signaal pad kun je het beste een folie condensator kiezen, die "vervormen" het signaal het minst, het hoe en waarom bespaar ik je. Deze zijn tevens non polair, dus dat komt goed uit.

Keramisch zou ik ten alle tijde ver uit de buurt proberen te blijven (indien mogelijk uiteraard) en elco's zijn handig voor in voedingen vanwege de grote capaciteit. Mocht je toch een grote condensator nodig hebben in het signaal pad, dan ontkom je vaak niet aan een elco. Probeer dan wel voor een non-polaire te zorgen.

De spanning van de condensator/elco hangt af van de toepassing, dit is de maximaal spanning die de condensator/elco aan kan. Ikzelf hou altijd 120% van de benodigde spanning aan.
Voor gitaar pedaaltjes op een batterij zit je met een maximale voedingsspanning van 9V, dus dan zou je aan een condensator/elco die 10,8V aan kan al voldoende hebben. Je komt dan bij condensators/elco's vanaf 16V terecht.

Zie ook deze post

Offline Ton87

• Jr. Member
  • **
    • Last.fm profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2010, 00:20:52 »
Interessant, dankje!

Nonpolaire condensators kunnen dus gebruikt worden als er in het schema uit is gegaan van een polaire condensator?

Ik heb eventjes op Conrad rondgekeken en de meeste foliecondensators daar zijn gemaakt voor meerdere honderden volts. Ik kan me voorstellen dat een ruim maximaal voltage zoals 50 of 63v in een 9v circuit niet veel uit maakt, maar dat het ook niet te bedoeling is om een bijvoorbeeld 2kV te gebruiken. (buiten dat dit duur zou zijn) Hoe ruim kan ik het nemen of is het wenselijk om juist in de buurt van 16v te blijven?

Ik wil om te beginnen een aantal fuzz pedaaltjes gaan maken, ik heb namelijk enkel ervaring met het modden van mijn Valve Junior. Het lijkt me dat het bij een fuzz van minder groot belang is om hoge kwaliteit condensators te gebruiken. Dus ik zal om te beginnen een overweging maken tussen prijs en kwaliteit. Maar als ik goede kwaliteit wil, zou ik dus bij een webwinkel kunnen zoeken op een bepaalde waarde condensator en dan kijken welke geschikten er tussen zitten, met de voorkeur voor eerste folie, dan elco en als er niks anders is keramisch?

Zoals je ziet heb ik nauwelijks verstand van electronica. Ik ben er pas sinds kort mee bezig en ik leer veel van fora en door erover te lezen. Dus alvast bedankt als je mijn newbie vragen wilt beantwoorden. :)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...

Offline Ton87

• Jr. Member
  • **
    • Last.fm profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2010, 00:58:22 »
Kan je misschien uitleggen wat MKT is en waarom ik die zou moeten hebben en niet MKS of FKP?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2010, 01:09:47 »
MKT folie condensatoren zijn gemaakt van polyester, zijn goedkoop, zijn goed te krijgen van 1nF tot 1uF en hebben goede eigenschappen voor signalen zoals nodig in gitaar effecten.
FKP (polypropylene) zijn geweldig voor de waardes tot 1nF.
Geluidskwaliteit verschillen tussen de diverse "foil" condensatoren is naar mijn idee verwaarloosbaar in gitaareffecten.
Google en een zoekactie (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=search) op dit forum kan je meer vertellen.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2010, 01:15:39 door Flo »

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2010, 07:59:57 »
Ik heb eventjes op Conrad rondgekeken en de meeste foliecondensators daar zijn gemaakt voor meerdere honderden volts. Ik kan me voorstellen dat een ruim maximaal voltage zoals 50 of 63v in een 9v circuit niet veel uit maakt, maar dat het ook niet te bedoeling is om een bijvoorbeeld 2kV te gebruiken. (buiten dat dit duur zou zijn) Hoe ruim kan ik het nemen of is het wenselijk om juist in de buurt van 16v te blijven?

Hoe hoger je de spanning neemt, hoe groter (fysiek) de componenten worden. Je wil 't in een kleine behuizing plaatsen neem ik aan, dus overdrijven kun je 't beste laten.

Newtone heeft alles wat je nodig hebt voor pedaalbouw.

Geluidskwaliteit verschillen tussen de diverse "foil" condensatoren is naar mijn idee verwaarloosbaar in gitaareffecten.
Ben ik 't niet helemaal mee eens, voor een overdrive/distortion/fuzz zal 't wellicht weinig uitmaken.
Maar als je iets maakt wat opzich zelf clean moet klinken...

Sorry, woordje "foil" niet gelezen.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2010, 08:03:17 door Meikel »

Offline Ton87

• Jr. Member
  • **
    • Last.fm profiel
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2010, 13:12:57 »
Ik krijg hier vaker te horen waar ik spullen kan kopen, dan dat ik antwoorden krijg. Maar ik ben er inmiddels zelf al uit, met dank aan deze pagina http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=DIY_FAQ

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2010, 18:07:50 »
Ik krijg hier vaker te horen waar ik spullen kan kopen, dan dat ik antwoorden krijg.
Pardon? Ik zie toch dat de bovenstaande posts duideljke informatie geven op je vragen.
Ik zal nog even stellen dat wij, de forum leden, geen medewerkers zijn van de winkel (met uitzondering van Gert-Jan) en dus niets te "promoten" hebben.
Het komt me wat makkelijk over om eerst vragen te stellen die al vaker beantwoord zijn en daarna de antwoorden van vrijwillige helpers te bekritiseren.  :(

Maar ik ben er inmiddels zelf al uit, met dank aan deze pagina http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=DIY_FAQ
Gelukkig zoek je ook zelf naar antwoorden en deel je je bevindigen. Dat zie ik graag! :)

Offline Ton87

• Jr. Member
  • **
    • Last.fm profiel
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2010, 19:27:36 »
Ik krijg hier vaker te horen waar ik spullen kan kopen, dan dat ik antwoorden krijg.
Pardon? Ik zie toch dat de bovenstaande posts duideljke informatie geven op je vragen.
Ik zal nog even stellen dat wij, de forum leden, geen medewerkers zijn van de winkel (met uitzondering van Gert-Jan) en dus niets te "promoten" hebben.
Het komt me wat makkelijk over om eerst vragen te stellen die al vaker beantwoord zijn en daarna de antwoorden van vrijwillige helpers te bekritiseren.  :(
Ik wilde niemand bekritiseren, maar ik begrijp wel dat m'n post een beetje lomp kan overkomen.

Maar ik ben er inmiddels zelf al uit, met dank aan deze pagina http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=DIY_FAQ
Gelukkig zoek je ook zelf naar antwoorden en deel je je bevindigen. Dat zie ik graag! :)
Als je eenmaal een paar hoofdzaken weet is het makkelijker om zelf op zoek te gaan. En die DIY Faq is echt waanzinnig handig, ik vind er bijna iedere vraag terug die ik had.
Ik heb inmiddels onderdelen besteld om vier simpele effectjes te kunnen bouwen. Twee fuzz faces met verschillende componenten waardes, een muffmaster en een grace overdrive.