Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Speaker-versterker-behuizing indeling  (gelezen 8017 keer)

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
Speaker-versterker-behuizing indeling
« Gepost op: 15 december 2005, 18:11:48 »
Ik ben nog steeds bezig met de behuizing voor de Ruby. Ik ga een plaatje aluminium graveren waar de potmeters op komen, maar daar is niet altijd tijd voor op school...
Inmiddels ben ik verder gaan denken over de indeling van de prachtig eikenhouten behuizing. Zoals op het bijgevoegde plaatje te zien is, is er niet veel ruimte. Achter de bovenste speaker komt de ruimte voor de electronica. Nou zat ik me af te vragen: moeten de speakers eigen compartimenten krijgen of kan ik de ruimte ertussen gewoon open laten?

Ik heb nog een probleem: de enige keer dat ik in de behuizing moet komen is om de batterijen te verwisselen. Nou maak ik ook een adapteraansluiting, maar batterijen maken het hele ding mobieler.
Nou wil ik niet steeds de achterkant helemaal openschroeven, dus ik zoek een mooie oplossing. Ik zag laatst onderstaande batterijenhouder:

GOTOH Battery Box Handy 9-volt battery compartments for guitars, with built-in terminals and lead wires.    
The hinged lid with battery cradle opens for easy battery removal (batteries not included).

Lijkt me perfect. Kan ik dat ding misschien in Nederland ergens krijgen, of heeft u nog een slim idee?

Offline Gert-Jan

• Administrator
  • Hero Member
    • de NEWTONE site
Re: Speaker-versterker-behuizing indeling
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2005, 20:44:32 »
Dag Jelle,

Nou zat ik me af te vragen: moeten de speakers eigen compartimenten krijgen of kan ik de ruimte ertussen gewoon open laten?

Je kunt de tussenruimte gewoon open laten

Lijkt me perfect. Kan ik dat ding misschien in Nederland ergens krijgen, of heeft u nog een slim idee?

Je kunt deze batterijhouders in Nederland ook wel krijgen bijvoorbeeld bij electronicazaken.

Een andere manier (al dan niet slim) is om met een pianoscharnier van de achterkant een deurtje te maken. Eventueel kun je zo'n magneetje gebruiken die je ook in keukenkastjes vindt om het deurtje dicht te houden.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan
=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2005, 21:56:53 »
Ah gewoon open. Ik zat namelijk te denken dat op zo'n kleine ruimte de grote speaker misschien de kleine speaker 'wegdrukt', aangezien de grote meer lucht in beweging zet dan de kleine. Maar dat zal wel een minimaal geluidsverschil veroorzaken.

Offline Hans

• Newbie
  • *
  • HR engineering
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2007, 11:20:26 »
Ah gewoon open. Ik zat namelijk te denken dat op zo'n kleine ruimte de grote speaker misschien de kleine speaker 'wegdrukt', aangezien de grote meer lucht in beweging zet dan de kleine. Maar dat zal wel een minimaal geluidsverschil veroorzaken.

De speakers hebben wel invloed op elkaar! Het is volgens mij aan te raden om een opening te maken. zoals hier:

Offline kootje

• Full Member
  • electronoob
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2007, 16:58:07 »
newtone heeft de batterijvakken nu ook he..!

Offline goeiemorguh

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2007, 17:00:53 »
De 'opening' in bovenstaande post is een bass reflex behuizing. Een bepaalde frequentie (afhankelijk van de inhoud van de kast en de lengte en inhoud van de buis) word zo versterkt. Ik ben een tijd veel bezig geweest met zelfbouw audio ookal heb ik nooit echt iets gebouwd. De 2 speakers die je gebruikt, zijn dat allebij fullrange speakers of wil je een echte 2 weg maken? Wat wel belangrijk is is dat de belastbaarheid van de speaker ook afhankelijk is van de kast, een te kleine gesloten kast geeft teveel demping en laat de speaker dus niet genoeg bewegen, andersom kan natuurlijk ook, een te grote kast kan de speaker niet dempen en dus moeilijk onder controle houden.

Ik kan natuurlijk wel alles gaan afraden wat 'niet goed' is maar dat is vanuit een hifi-oogpunt, wat natuurlijk kompleet anders is als gitaar-audio. Het belangrijkse is dat jij het goed vind klinken! ;)
Mijn band: Standup '69

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2007, 17:03:05 »
newtone heeft de batterijvakken nu ook he..!

Klopt maar een jaar geleden nog niet ;)

Offline goeiemorguh

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2007, 17:13:01 »
Lol ik zie nu pas dit deze thread al een jaar oud is :P

Hoe is het met je 'cab' gekomen? :P
Mijn band: Standup '69

Offline kootje

• Full Member
  • electronoob
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2007, 23:32:00 »
hehe idd! vet oud topic! haha

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2007, 09:53:31 »
Inmiddels heb ik er al mijn tot die tijd gebouwde effecten ingedouwd als een soort multieffect. Er is ergens een topic over met foto's.