Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Alternatief om draadjes vast te houden, pincetje dat je kan vastklemmen?  (gelezen 3530 keer)

Offline dejohan

• Jr. Member
  • **
Ik heb een paar pedaaltjes gebouwd, en dat ging wel goed. 1 ding dat ik soms echt lastig vond, was draadjes aan potmeters etc. solderen. Die dingen springen altijd weg, met het nodige gevloek tot gevolg.
Ik heb ondertussen ontdekt dat er zoiest bestaat als een derde hand, en dat heb ik ondertussen besteld.
Maar, zijn er nog andere oplissingen? Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat er een soort pincetjes bestonden die je kan dichtklemmen, zodat je alles op z'n plaats kan houden? Of, cheap-ass die ik ben: misschien bestaan er simpele huis tuin en keukenmiddeltjes, bijvoorbeeld een klein wasknijpertje ofzo?
groeten
johan

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
Re: Alternatief om draadjes vast te houden, pincetje dat je kan vastklemmen?
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2011, 13:45:25 »
Ik gebruik m'n 3e hand daar voor en soms ook een klemmetje van zo'n testsetje: http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=507

Verder werk ik graag op een vlakke ondergrond ipv "in de lucht".
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2011, 19:16:48 »
Om draden aan potmeters te solderen, leg ik vaak een (nijp- of waterpomp-) tang op tafel. De potmeter zet ik dan ondersteboven met de as in de opening van de tang. Zo blijft de potmeter redelijk goed omhoog staan met zijn pootjes naar me toe. Dit maakt het solderen van draden aan de potmeter iets makkelijker.

Een kleine bankschroef doet ook wonderen als 3e hand.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2011, 19:24:13 door Flo »

Offline elmo 747

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2011, 19:44:22 »
wat ik doe, is de potmeters op volgorde aan de buitenkant van de behuizing vast maken.
dat soldeerd makkelijker en het is ook handiger zo om de bedrading kort te houden.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2011, 21:37:36 »
ik heb een klein tangetje dat automatisch dichtgeknepen wordt door een eenvoudig elastiekje..
gewoon rond de pootjes gespannen.
vind ik handiger dan een derde handje voor draadjes e.d., weegt niks maar genoeg om niet te bewegen als je een draadje vertint of zo.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2011, 22:48:55 »
wat ik doe, is de potmeters op volgorde aan de buitenkant van de behuizing vast maken.
dat soldeerd makkelijker en het is ook handiger zo om de bedrading kort te houden.
+1

ik heb een klein tangetje dat automatisch dichtgeknepen wordt door een eenvoudig elastiekje..
Briljant! :)

Offline dejohan

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2011, 00:02:27 »
+1 dat is briljant!
Zoiets wil ik!  ;D

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2011, 00:33:00 »
Ik maak gebruik van het heugelijke feit dat tin makkelijk buigbaar is, maar niet snel naar z'n eigen wil in een andere positie gaat staan. Meestal staat die op m'n werkbank met een stuk omhoog de lucht in.

Dan houd ik de potmeter tussen m'n duim en wijsvinger en de draad die er aan komt (en ik er al doorheen heb gestoken) aan dezelfde hand tussen pink en ringvinger.
Andere hand heeft de soldeerbout vast en dan breng ik m'n verbinding richting de tin en soldeer 'm zo vast.
Met andere woorden ik hou alles vast behalve de tin.

En zo soldeer ik toch al jaren zonder 3e handje. Ik kan me herinenren dat ik wel ooit zo'n ding gebruikt heb toen ik op een trapladder stond en nog boven m'n hoofd moest solderen. Maar toen hing m'n station via 't 3e handje (eentje met dubbele klem) aan 't plafond omdat anders 't snoer te kort was ::)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2011, 00:36:49 »
Bij het solderen van de draden aan de potmeter maak ik vaak eerst een goede mechanische verbinding tussen de draad en potmeter poot, door de draad eromheen te wikkelen. Dan zit het dus al vast aan elkaar en is het verder simpel solderen met 2 handen.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2011, 01:28:34 »
Hahaha wat een inventiviteit allemaal.  :D Dan kunnen de fratsen van mij er ook nog wel bij:

Ik soldeer graag met het werkstuk in een derde handje of als het wat groter is in een bankschroef of op de werktafel. Het component dat ik wil bevestigen houd ik dan met één hand vast(evt. met punttang), in de andere hand de soldeerbout. Het kokertje met tin houd ik in mijn mond. Zo kan ik goed zien wat ik doe en meteen het tin aanbrengen. Soms wel lastig met de dampen die in je ogen prikken. Een klein ventilatortje op je werkstuk richten helpt prima.

Ik heb ook een blokje hout op de tafel liggen met gaatjes erin geboord met gangbare diameters voor pluggen en zo.......
Daar kun je zo bijvoorbeeld een jackplug of chassisdeel insteken. Het ligt dan behoorlijk stabiel.

De potmetertruc aan de buitenkant van de behuizing zoals Elmo schetst gebruik ik ook. En eerst een mechanische verbinding maken, daarna vertinnen werkt ook goed, als je zeker weet dat het niet binnenkort weer losgesoldeerd moet worden.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2011, 02:33:15 »
Dat blok hout met gaatjes erin om jacks en andere pluggen in te steken vind ik een handige oplossing!

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2011, 18:54:41 »
Een klein ventilatortje op je werkstuk richten helpt prima.

Ik zou um van je werkstuk af laten blazen anders blaas ie je soldeerbout koud.
Dat gebruik ik veel op m'n werk bij 't oversolderen van oude en slechte printen.

De potmetertruc aan de buitenkant van de behuizing zoals Elmo schetst gebruik ik ook. En eerst een mechanische verbinding maken, daarna vertinnen werkt ook goed, als je zeker weet dat het niet binnenkort weer losgesoldeerd moet worden.
Eerst een mechanische verbinding maken is in veel gevallen erg belangrijk. Zeker als je ooit met transistoren en een koelrib gaat werken. Het is niet echt goed voor de componenten als je ze eerst gaat vast solderen en daarna mechanisch weer aan gaat trekken (kans dat je pootjes in de loop der tijd gewoon breken).