Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Boren in een behuizing zonder kolomboor  (gelezen 7039 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hobie

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 172
Re: Boren in een behuizing zonder kolomboor
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2011, 01:13:55 »
je kunt ook holepuches gebruiken van bijv. Q-Max

perfect voor grote gaten van bijv: Xlr aansluitingen, buizenvoetjes of VU meters

voor vierkante gaten heb je een nibbler:
zie link:
http://www.mytoolstore.com/klein/76011b.html


handig voor het plaatsen van trafo's of vierkante VU meters in een chassis of frontplaat.

groeten,

Thomas


Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8363
  • teveel info...
Re: Boren in een behuizing zonder kolomboor
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2011, 01:23:46 »
Enig idee waar die "hole punch" in nederland goedkoop te verkrijgen is? Vaak zijn ze schrikbarend duur.
Wat is de nederlandse naam ook al weer voor zoiets ... oh ja:
trekpons
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2011, 01:57:20 door Flo »

Offline ~arph

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 882
    • f r i e d a i r . c o m
Re: Boren in een behuizing zonder kolomboor
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2011, 11:41:11 »
Zie:
Conische boor (getrapte boor, trapboor, plaatboor) voor boren van grote gaten
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5285.0.html

Thanks flo en elmo... prijzige boel. Worden ze snel bot?

Offline elmo 747

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 396
Re: Boren in een behuizing zonder kolomboor
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2011, 13:24:33 »
ze zijn idd niet goedkoop :(
ze zijn wel zeer degelijk. zorg ook dat je boor op een lage draai snelheid staat.
die van mij is vijf jaar oud, ik heb 'm voor staal, koper, aluminium en kunstof gebruikt.
en boort nog steeds prima.
het is aan te raden ondanks de prijs.

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8363
  • teveel info...
Re: Boren in een behuizing zonder kolomboor
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2011, 13:28:24 »
Als je alleen boort in aluminium behuizingen zullen ze niet snel bot worden.

Offline Hobie

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 172
Re: Boren in een behuizing zonder kolomboor
« Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2011, 13:09:14 »
hole punches van qmax kun je bij farnell bestellen voor ongeveer 8-12 euro afhankelijk van de maat.

groeten,

Thomas

Offline dejohan

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 67
Re: Boren in een behuizing zonder kolomboor
« Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2011, 22:41:06 »
Ik heb nog een vraagje: als ik met een konische boor euh boor, dan komt het resultaat altijd een beetje 'naast' het centerpunt terecht, zelfs als ik een klein gaatje voorboor. Wat kan ik daar aan doen? Een groter gaatje voorboren?

Offline Atombox

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 154
    • Atombox
Re: Boren in een behuizing zonder kolomboor
« Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2011, 00:27:26 »
Ik heb naar aanleiding van deze thread een conische boor aangeschaft. Om recht te boren maak ik een boortemplate in Illustrator mbv bijgevoegd plaatje die ik uitprint en op de behuizing plak. Door de meerdere cirkels zie je tijdig wanneer je een beetje scheef zit en kan je corrigeren. Werkt voor mij als een trein.

Offline dejohan

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 67
Re: Boren in een behuizing zonder kolomboor
« Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2011, 10:03:57 »
Geniaal! Thx!