Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Conische boor (getrapte boor, trapboor, plaatboor) voor boren van grote gaten  (gelezen 10778 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8312
  • teveel info...
Conische boor (of getrapte boor of trapboor of plaatboor) voor het boren van grote gaten in een behuizing.
Hiermee kun je het beste de grote gaten boren in de behuizingen.
Ze zijn redelijk prijzig (van 15 euro to 30 euro of zo) en te koop in de betere ijzerhandel en dergelijke.



Zie ook:
http://www.musikding.de/index.php/cat/c266_Bohren.html
http://www.banzaimusic.com/Step-Drills/
http://shop.conrad.nl/gereedschap/elektrisch-gereedschap/elektrisch-gereedschap-toebehoren/boren/boren/

Bijvoorbeeld:

http://www.musikding.de/product_info.php/info/p2763_HSS-step-drill-4-22mm.html
Product No.: stufenb4-22
15,90 euro


http://www.banzaimusic.com/Drill-820.html
Conical drill 4mm up to 20mm
SKU    20387
16 euro


http://www.banzaimusic.com/Drill-314.html
Conical drill 3-14mm
SKU    20386
13 euro


HSS-BOOR 3 - 14 MM
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=813278
Bestnr.: 813278 - 89
9,79 EUR


HSS conische plaatboor 4 - 20 MM TiN
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=815364
Bestnr.: 815364 - 89
16,99 EUR


HSS getrapte boor 4-20mm
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=844683
bestelnr.: 844683 8A
28.99


« Laatst bewerkt op: 26 november 2011, 12:14:31 door Flo »

Offline Buzzel

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2170
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Conische boor (getrapte boor, trapboor, plaatboor) voor boren van grote gaten
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2011, 10:14:06 »
Moet je voor dit soort boren ook een kolomboor hebben?

En welke raad jij aan als de beste boor. Nu boor ik gaten met te kleine botte metaalboren nou alle gaten zijn ovaal en weet ik wat niet  :D
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Mattnezz

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3509
  • Just a method to the Mattnezz
Re: Conische boor (getrapte boor, trapboor, plaatboor) voor boren van grote gaten
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2011, 11:57:01 »
Misschien heb je hier wat aan ;) Black holes and revelations:

Een kolomboor zou relaxed zijn, maar ik gebruik een accuboormachientje. Gaten boor ik ik in 3 tot 4 stappen.
1. ik begin met een putje zodat de boor niet wegglijdt. Maar aangezien ik vaak behuizingen ets, maak ik al met etsen een klein puntje waar een pot, fs of jack moet komen.
2. Met een scherp 3mm boortje maak ik dan een gaatje op de goeie plek, dat helpt om een grote boor gecentreerd te houden.
3. Met grotere boor (tot 10mm) en weinig druk (anders hapt ie zich op het eind nog wel eens vast.) boor ik nou het 3mm gat op en zorg dus dat die mooi in het midden blijft.
4. Voor grotere gaten voor jacks, dc bussen etc, gebruik ik zo'n conische boor. Wat helpt om dit uit de hand te doen is het gat vast op de behuizing te tekenen, of een kruis met de goeie diameter. Je kan met zo'n boor nog een klein beetje bijsturen, en ik krijg er altijd mooie ronde gaten mee.

Een setje metaalboren is niet zo duur en ze hebben niet zoveel te lijden van het zachte aluminium.
Mijn conisch boortje komt van een doe-het-zelf winkel en was volgens iets van 16 euro, maar het beste wat me overkomen is.
Hij gaat tot 22mm en ik kan er precies een gat voor een novalvoetje mee boren(22mm).

succes!

Offline bassblom

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: Conische boor (getrapte boor, trapboor, plaatboor) voor boren van grote gaten
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2011, 12:53:36 »
3 mm boren
dan 6 mm
dan met een ronde vijl
werkt prima  ;D

Offline Buzzel

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2170
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Conische boor (getrapte boor, trapboor, plaatboor) voor boren van grote gaten
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2011, 17:52:10 »
Misschien heb je hier wat aan ;) Black holes and revelations:

Een kolomboor zou relaxed zijn, maar ik gebruik een accuboormachientje. Gaten boor ik ik in 3 tot 4 stappen.
1. ik begin met een putje zodat de boor niet wegglijdt. Maar aangezien ik vaak behuizingen ets, maak ik al met etsen een klein puntje waar een pot, fs of jack moet komen.
2. Met een scherp 3mm boortje maak ik dan een gaatje op de goeie plek, dat helpt om een grote boor gecentreerd te houden.
3. Met grotere boor (tot 10mm) en weinig druk (anders hapt ie zich op het eind nog wel eens vast.) boor ik nou het 3mm gat op en zorg dus dat die mooi in het midden blijft.
4. Voor grotere gaten voor jacks, dc bussen etc, gebruik ik zo'n conische boor. Wat helpt om dit uit de hand te doen is het gat vast op de behuizing te tekenen, of een kruis met de goeie diameter. Je kan met zo'n boor nog een klein beetje bijsturen, en ik krijg er altijd mooie ronde gaten mee.

Een setje metaalboren is niet zo duur en ze hebben niet zoveel te lijden van het zachte aluminium.
Mijn conisch boortje komt van een doe-het-zelf winkel en was volgens iets van 16 euro, maar het beste wat me overkomen is.
Hij gaat tot 22mm en ik kan er precies een gat voor een novalvoetje mee boren(22mm).

succes!

Nou lijkt me een goeie handleiding. Top! Dankje wel. Nu alleen nog ergens geld zien te vinden  ;D
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Buzzel

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2170
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Conische boor (getrapte boor, trapboor, plaatboor) voor boren van grote gaten
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2011, 18:43:42 »
Ik heb dit probleem goedkoper opgelost  :P (Jah, sorry student he). Ik boor groot gat met mijn 10MM boor en dan met een kleine vijl die ik nog ergens heb gevonden zo groter vijlen. Scheelt weer 30 euro  ;D
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011