Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: 1989 squier strat opknappen (electronica+ lak)  (gelezen 18233 keer)

Offline Razer

• Newbie
  • *
1989 squier strat opknappen (electronica+ lak)
« Gepost op: 26 januari 2011, 16:54:22 »
Tijdens mijn uitwisseling in de vs heb ik daar een squier strat gekocht een koreaanse (uit de samick fabriek) voor het luttle bedrag van 120$. Hij speelt heerlijk, maar de pickups hebben niet veel defenitie dus heb ik daar direct ook maar een setje tex-mex pickups gekocht (60$). Heerlijk hoe goedkoop alles is daar. Maar voordat ik deze pickups er in ga zetten moeten er een paar kleine dingetjes verbeterd worden en daar had ik wat vragen over:

Ik had daar geen amp en omdat ik hem via ebay heb gekocht kon ik hem niet testen. Later bleek dat de volume pot alleen maar werkt als hij vol open is. Deze moet dus vervangen worden. Ben ik juist als ik hier gewoon een 250k gitaar pot van de newtone winkel in kan zetten?

De tone knoppen kraken ook dus ik dacht deze ook maar direct te vervangen. Maar welke potmeters moet ik hier voor gebruiken, want ik had ergens gelezen dat deze liniar moeten zijn in tegenstelling tot de volume pot.

De gitaar heeft een mooie maple toets (met van die wat dikkere blanke lak, waardoor het hout iets donkerder lijkt), maar er zit een vervelende buts in op het 13e fret. Nu gaat het niet om het feit dat het een buts is, maar dat er viezigheid in blijft zitten. Wat zou een goede manier zijn om deze op te vullen?

Offline elmo 747

• Sr. Member
Re: 1989 squier strat opknappen (electronica+ lak)
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2011, 17:58:51 »
met deze als toon:                                                                                                         http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=27_28&products_id=87
en deze als volume:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=27_28&products_id=88
kom je er wel.

en die bluts..... lekker laten zitten ;)

Offline Razer

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2011, 16:08:41 »
Waarom die potmeter voor de volume en niet deze:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=27_101&products_id=983

(in andere woorden wat is het verschil?)

Offline elmo 747

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2011, 17:06:23 »
er zullen wat verschillen zitten in tolerantie en regel bereik.
ik zelf de apha 16mm pots gekozen voor m'n epiphone sheraton.
eigenlijk meer omdat 24mm potmeters niet door de F sleutel pasten en die werken prima.
maar da's mijn oordeel.

mocht je toch 24mm potmeters willen zowel log als lin.
kun je ze hier bestellen. de levering is evenals Newtone prima:
https://www.tonefactory.nl/shop2/potmeters-c-28_158_90.html?osCsid=dd113bc09afc490f89435ad8ad02a4eb

Offline Chris

• Full Member
  • Stil de Zeem
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2011, 20:52:05 »
er zullen wat verschillen zitten in tolerantie en regel bereik.
Tolerantie snap ik
Regelbereik >  log=log en lin=lin ? toch  ???

Overigens is het asje van de "gitaar"-potmeter gekarteld en van de alpha-pots niet (als je de orginele knoppies terug wil plaatsen)
joors Troellie !

Offline jazzmaster

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2011, 22:26:39 »
Daarbij zijn de originale asjes dunner dan de 6,3 mm van de alpha pots.
Is iig bij mijn gitaar wel zo.

Offline elmo 747

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2011, 23:12:47 »
Regelbereik >  log=log en lin=lin ? toch  ???

Overigens is het asje van de "gitaar"-potmeter gekarteld en van de alpha-pots niet (als je de orginele knoppies terug wil plaatsen)

het zijn een hoop speculaties die ik vaak terug vindt op het net.
ik kan de verschillen zelf ook niet echt waarnemen.

lin is lin en log is log.
weerstand blijft een weerstand.

tja, het is idd gebruikelijk dat je een splitshaft gebruikt bij gitaren om dat de knoppen daar
op ingesteld zijn.
maar kwa geluid zal het niets uitmaken.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2011, 00:35:26 »
@ Elmo:
Da's helemaal niet zo moeilijk. Voor volume wordt in een passief gitaarcircuit meestal lin gebruikt. Het verloop daarvan is heel geleidelijk. Je kunt voor volume ook log gebruiken, maar dan zit het venijn in het staartje. :)
Bij log gebeurt er heel veel bij het opendraaien tussen pakweg stand negen en tien. Erg fijn als je snel wat vervorming wilt kwijtraken. Tussen nul en negen gebeurt er weinig waarneembaars. Voor toon zou ik sowieso log gebruiken. lin werkt niet goed als toonregelaar. (Maar doet het wel.....) Maar als je altijd alles op tien hebt staan, zoals veel gitaristen doen, dan maakt het idd niks uit qua klank.

@Razer:
Waarom geen CTS pots? Zit ook in USA Fenders en Gibsons. Als je je gitaar toch open hebt, zet er dan meteen iets duurzaams in.
De vijfstandenswitch is trouwens ook vaak van dubieuze kwaliteit. Als je toch bezig bent vervang die dan ook meteen. Bijvoorbeeld door een OAK Grigsby, een CTS of Switchcraft. Dan heb je er (tientallen) jaren geen omkijken meer naar. 't Is wel wat duurder dan Alpha.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2011, 00:59:05 door Burny Lawsuit »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2011, 00:45:37 »
+1 voor CTS of Bourns 24mm pots voor gitaar.

De Newtone winkel heeft alleen maar deze:
http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=27_101
Tonefactory is ook zeker tof zoals elmo747 al schreef:
https://www.tonefactory.nl/shop2/potmeters-c-28_158_90.html?osCsid=dd113bc09afc490f89435ad8ad02a4eb
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2011, 00:47:30 door Flo »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2011, 01:00:41 »
Hmmmm.....Bourns loop wel een tikje gruizig over het algemeen. behalve de klank vind ik het ook wel lekker als een gitaarpot lekker "loopt".

Offline Razer

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2011, 16:47:31 »
Ok dan denk ik toch dat ik wat bij tone facory ga bestellen, nieuwe potmeters,5-way switch en misschien een nieuwe top kam.

Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden qua lengte en dikte van de schaft?
En is er een goede manier om de oude knoppen van de potmeter af te halen zonder ze kapot te maken?

Offline elmo 747

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2011, 18:10:20 »
Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden qua lengte en dikte van de schaft?
En is er een goede manier om de oude knoppen van de potmeter af te halen zonder ze kapot te maken?
meet met een schuifmaat oid het gat in je slagplaat op, en van daar uit kun je een potmeter
met de juiste dikte nemen.
volgens mij heeft CTS een shaft dikte van 10mm (je kunt nog altijd het gat groter maken).

ik zou een potmeter pakken met een normale lengte shaft en geen long shaft (anders steken je knoppen een centimeter boven je slagplaat).
de long shaft word oa gebruikt door Gibson omdat die rechtstreeks door het hout zit.

om je knoppen te verwijderen kun je zoiets nemen (of eigenlijk twee, één aan elke kant)
http://www.toolstation.nl/shop/Handgereedschap/Beitelen+en+breken/Roughneck+Mini+koevoet+18cm/d10/sd2877/p14195
of iets in die richting. bescherm wel je slagplaat met bv een aantal lagen maskeer tape oid.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2011, 19:43:55 »
Ok dan denk ik toch dat ik wat bij tone facory ga bestellen, nieuwe potmeters,5-way switch en misschien een nieuwe top kam.

Ja, houdt rekening met het feit dat een "pasklare topkam" niet bestaat. Als je het goed wilt doen is het hand/maatwerk.

Offline Razer

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2011, 12:04:50 »
Naja ik zat te denken aan deze:
https://www.tonefactory.nl/shop2/graph-tech-trem-5000-p-1450.html?osCsid=dd113bc09afc490f89435ad8ad02a4eb

Die moet toch wel passen?

Wat is precies het vershil tussen de normale en de us size voor knoppen?
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2011, 12:08:38 door Razer »

Offline elmo 747

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 1 februari 2011, 12:45:53 »
Wat is precies het vershil tussen de normale en de us size voor knoppen?
het is goed dat je daarover begint. de US potmeters hebben een iets dikkere shaft.
dus als je die neemt zullen je squier knoppen niet goed passen(mischien voor de helft maar dan...)

en wat betreft je topkam. meet voor de zekerheid de breedte van je oude op.
je wilt vast niet dat je dunne en dikke E snaar te veel naar buiten afwijken.