Algemeen > Off Topic

Gloeilamp: het alternatief voor de weerstand

(1/1)

Jelle:
Nou zat ik net dit artikel te lezen:
http://www.coolpick.com/way/cool/about/valvejunior.html

Boeiend voor de Valve Junior bezitter, niet voor mij dus. Maar 1 ding caught my attention:
A lightbulb's resistance varies as a function of the voltage applied. At lower voltages, the lightbulb doesn't light and it has a very low resistance. As more voltage is applied, the lightbulb begins to glow and its resistance increases. When the lightbulb is full on, it is dissipating quite a bit of energy as light and its resistance has gone way up.

Nou begrijp ik dat ik niet van die grote gloeilampen kan gebruiken, maar misschien zijn kleinere lampjes wel te gebruiken (die natuurlijk ook een lagere weerstand hebben). Hebben jullie enig idee of dit idee in een project is toe te passen?

Ik dacht, ik post het hier: dit idee past overal en nergens bij  ;)

Speeddemon:
Lijkt me cool!
Zeker als ze 'aanslaggevoelig' zijn. Dus qua lichtsterkte reageren op je speelsterkte.

Jelle:
Ik heb net 2 fietslampjes onderzocht: een voor- en achterlamp, resp. groot en klein. Als ik mijn multimeter op stand "200 ohm" zet, geeft de grote lamp een waarde van 02, en de kleine lamp een waarde van 06. Enig idee wat dat betekent?

Voorlicht is 2,4W op 6V en achter 0,6W op 6V. Wat betekent het als een weerstand een bepaalde waarde van Watt heeft?

Gert-Jan:

--- Citaat van: Jelle op 12 januari 2006, 16:23:10 ---Als ik mijn multimeter op stand "200 ohm" zet, geeft de grote lamp een waarde van 02, en de kleine lamp een waarde van 06. Enig idee wat dat betekent?

--- Einde van citaat ---

Dat betekent dat de weerstanden van de lampjes 2 en 6 Ohm zijn.

--- Citaat van: Jelle op 12 januari 2006, 16:23:10 ---Voorlicht is 2,4W op 6V en achter 0,6W op 6V. Wat betekent het als een weerstand een bepaalde waarde van Watt heeft?

--- Einde van citaat ---

Gewone weerstanden hebben ook een vermogenswaarde, die uit de winkel zijn 0,6 Watt. Eenvoudig gesteld: wanneer een weerstand zijn werk doet komt daarbij warmte vrij. Het wattage geeft in feite aan hoeveel vermogen de weerstand heeft om die weer kwijt te raken. Als je de weerstand te zwaar zou belasten dan zou hij doorbranden.

In het verhaal over de Valve Junior versterker wordt de gloeilamp gebruikt om het vermogen van de versterker kleiner te maken. Zoals je misschien weet klinken buizenversterkers het lekkerst wanneer je de volumeknop een heel eind open zet.

Het probleem is dat de buren dat meestal weer niet leuk vinden. Daarom zijn er apparaten uitgevonden om een deel van het geluidsvermogen te verminderen. Die apparaten heten 'power attenuators'. Deze apparaten werken meestal met hooglast weerstanden die in feite een deel van het geluidsvermogen van de versterker om zetten in warmte.

De 'truc' die de jongen met zijn Valve Junior gebruikt zet het vermogen niet om in warmte maar in licht. Persoonlijk denk ik dat deze truc bij een klein versterktje nog wel werkt maar bij grotere buizen versterkers heb ik het gevoel dat deze actie niet zo goed is voor de eind transformator.

Ik denk dat het principe van die gloeilamp voor gitaareffecten niet zo bruikbaar is, ten eerste hoef je bij een gitaareffect nooit vermogen om te zetten in licht of warmte ten tweede blijkt uit je metingen dat de weerstand van zo'n fietslampje nihil is.

Misschien is het nog interessant om de weerstand ook nog eens te meten wanneer het lampje brandt, dit om te kijken of de theorie ook opgaat voor kleine lampjes.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie