Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: vraag over NPN Rangemaster  (gelezen 4246 keer)

Offline Speeddemon

• Full Member
  • Solder of Fortune
vraag over NPN Rangemaster
« Gepost op: 8 januari 2006, 23:10:26 »
Weet er iemand of het circuit van The Range simpel om te zetten is van PNP Negative ground naar NPN Negative Ground? Of zouden er dan allerlei sporen op het printje veranderd moeten worden?
Screwin' up trannies, smokin' some pots & bustin' caps; Trial & Error DIY-ing is like Pimping!

Offline Andreas

• Sr. Member
  • Wat een geweldig forum
Re: vraag over NPN Rangemaster
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2006, 09:08:19 »
Hallo Speeddemon,

Heb je een schema van een NPN negative ground versie?
Met schema zijn de verschillen beter te zien.

Andreas

Offline Speeddemon

• Full Member
  • Solder of Fortune
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2006, 14:29:57 »
Hey Andreas,
zie bijlage.

Dit is een licht gemodificeerde Rangemaster (hetzelfde met de 1M weerstanden zoals bij The Range, 1n4001 reverse polarity protection (erg handig!) en een reverse biased Ge diode, tegen temperatuur-invloeden van de Ge transistor.
Screwin' up trannies, smokin' some pots & bustin' caps; Trial & Error DIY-ing is like Pimping!

Offline Andreas

• Sr. Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2006, 16:40:51 »
Dag speededemon,

Voorzover ik kan zien moet dat lukken, elco's omdraaien en een paar gaatjes extra boren voor die dioden.

Andreas

Offline Speeddemon

• Full Member
  • Solder of Fortune
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2006, 01:26:15 »
Moet voor NPN Negative ground de elco's worden omgedraaid?  ???

Maar The Range is toch al negative ground? (alleen dan met PNP)

Offline Andreas

• Sr. Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2006, 08:13:57 »
Speeddemon,

Je hebt gelijk, de elco's zitten het zelfde, dan blijven dus aleen de dioden over.

Andreas

Offline Speeddemon

• Full Member
  • Solder of Fortune
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2006, 11:50:39 »
M.a.w., zonder die diodes zou je een NPN  transistor gewoon in een PNP Negative circuit kunnen steken (rekening houdend met de pin-out)?  :o

Offline Andreas

• Sr. Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2006, 13:13:46 »
Speeddemon,

Is het toch niet zo dat de batterij andersom gepoold zit bij jouw schema en dat dus de elco's ook andersom moeten?

Andreas

Offline Speeddemon

• Full Member
  • Solder of Fortune
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2006, 13:55:54 »
Nee,
zowel de Range (Newtone project) (http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneRange.pdf )

als die Rangeblaster die ik postte, hebben negative ground.
Dus de - van de batterij zit aan de Ring van de input jack.

Als ik naar beide schema's kijk, zit de Emitter aan die 3k9 vast.
Het enige verschil is dat bij de één het pijltje op de emitter naar binnen wijst, en bij de ander naar buiten.  ???

Offline Andreas

• Sr. Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2006, 14:19:26 »
Speeddemon,

ja, maar,

Bij de newtone versie gaat de plus van de batterij naar de 68K weerstand en de 3k9 weerstand terwijl bij jouw schema de plus van de batterij naar de 470K weerstand en de potmeter loopt. De batterij is dus omgekeerd aangesloten en daarom moeten ook de elco's andersom.

Andreas

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2009, 00:24:46 »
Sorry voor het omhoog schoppen van zo'n oud topic, maar het gaat eigenlijk over iets wat me in dit topic niet helemaal duidelijk is.

Het gaat namelijk om die 1n34a diode die ze bij Fuzz Central tussen de base en emitter van de transistor duwen om de effecten van temperatuurinstabiliteit tegen te gaan:

Dit schema is, net als the Range van Newtone, omgebouwd naar negative ground. Het verschil is echter dat Fuzz Central een NPN transistor gebruikt en Newtone een PNP. Hoe moet die diode dan bij the Range? Evengoed tussen de base en emitter neem ik aan, maar moet die dan ook andersom of niet?

Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met het toevoegen van zo'n diode om temperatuurvariaties tegen te gaan? Fuzz Central geeft dit als bron aan: link! Het zou geen verschil in geluid moeten geven volgens die link, maar is dat ook echt zo?

Thanks!!  :)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2009, 00:32:15 »
Bij een NPN transistor, loopt een interne "diode" van basis naar emitter.
De 1N34A diode staat precies de andere kant op van emitter naar basis.

Bij een PNP transistor, loopt een interne "diode" van emitter naar basis.
De 1N34A diode staat precies de andere kant op van basis naar emitter.

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2009, 12:39:22 »
Thanks man!  ;)  Heb jij (of iemand anders) toevallig ook ervaring met het toevoegen van een dergelijke diode?

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #13 Gepost op: 3 augustus 2009, 13:42:55 »
Zo, mijn Rangemaster is finished!!  ;D  Op basis van een andere post van Speeddemon hier op het forum heb ik als condensators de waarden 2,2nF, 5,6nF en 27nF gekozen. De middelste (klassieke) stand geeft een effectieve treble boost, maar niet schel of zo! Gewoon een lekker smeuige push in het mid/hoog. De bovenste stand is een midboost en heeft wat weg van een subtiele wah in vaste positie. De onderste stand gaat voorbij de fullboost en geeft zelfs een lichte fatboost! Echt lekker voor een stoner-achtige tone.

Ik heb ook de bias afgesteld. De 68k waarde was nét aan de hoge kant. 60k kwam ik uit voor -6,9 volt (gevoed door batterij), wat ik heb gedaan door een 27k en 33k weerstand in serie te zetten. Zo overstuurde hij net wat minder snel, maar met de standaard 68k waarde klinkt hij ook heel erg goed hoor! Het verschil in geluid is echt heel erg klein en achteraf niet eens het afstelwerk waard, maar ja ik was er toch mee bezig he, dus ik heb het maar doorgezet. ;)

Ik raad trouwens iedereen aan die het effect met enige regelmaat wil gebruiken de CV7002 transistor uit de Newtone store te bestellen. Hij is wel vrij duur, maar hij klinkt naar mijn oren echt een stuk lekkerder dan de AC122 die ik ook heb!