Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Front loading celestion speaker zonder kurk ring te beschadigen: Hoe?  (gelezen 6263 keer)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Als ik een oude Celestion speaker met een kurk ring aan de voorkant wil monteren in een "front loaded" cabinet, waarmee kan ik dan de speaker het beste bevestigen?

Voor "rear loading" zou ik normaal een bout met revet ring en een T-nut gebruiken.
Maar:
Een bout met revet ring zal bij "front loading" het kurk aan de voorkant indrukken en beschadigen, zodat "rear loading" later een probleem kan worden.
Een bout zonder revet ring gaat met zijn kop door het gat in het speaker chassis.

Iemand een idee?

Zie ook:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144439-Front-loading-celestion-speaker-zonder-kurk-ring-te-beschadigen-Hoe

Offline elmo 747

• Sr. Member
Re: Front loading celestion speaker zonder kurk ring te beschadigen: Hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2011, 20:18:13 »
maak een ring van 8mm multiplex.
neem als binnen maat de grote van het gat van de speaker 305 mm(12 inch)
en een buiten maat van 375 mm dan heb je een rand dreedte van 3,5 cm.
je legt de speaker mooi in het midden van de ring en teken de gaten af.
daarna boor je de afgetekende gaten iets groter dan de schroef.
leg de speakerkast op z'n rug dat (werkt makkelijker)
je legt de speaker in het gat van de speaker baffle, teken ook daar de gaten af.
als de parker die je gebruikt bv 3 mm is, boor een gat van 1,5 mm(meer dan voldoende grip)
leg de speaker weer in de baffle met de bevestigingsgaten van de speaker overeenkomend
met de gaten die je in de baffle hebt geboord,
dan steek je de schroeven(met sluitring) door de gaten van de houten ring.
houdt de ring zodanig boven de speaker dat je de voorgeboorde gaten in de baffle makkelijk
kan vinden met de schroeven.
als alle schroeven een paar slagen erin zitten laat je de ring tot tegen de speaker zakken.
dan kun je de boel aandraaien, de ring zal dan de speaker tegen de baffle drukken.
en je kurk ring blijft gespaard.

waarom wil je die eigenlijk aan de buitekant hebben?         

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Front loading celestion speaker zonder kurk ring te beschadigen: Hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2011, 01:49:32 »
Bedankt voor je reaktie! Ja, zo'n houten ring er buiten tegenaan drukken is een idee.

Ik heb een oud 2x12 cabinet dat "front loaded" wil zijn omdat er aan de binnenkant houten steuntjes zijn gebruikt per versteviging die het niet mogelijk maken de speaker binnenin te monteren. :(
Maar misschien ga ik deze obstructies er met een beitel uit meppen zodat ze toch aan de binnenkant kunnen.
Desondanks bedankt voor je idee!