Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Speakergrootte  (gelezen 9018 keer)

Offline Dolledokus

• Full Member
Speakergrootte
« Gepost op: 16 maart 2011, 21:05:23 »
Allie allo, ;D

Doet het er iets toe hoe groot de speaker is.
Dus is een 8" even goed als een 12"
Waarschijnlijk kan je ook nog kiezen of een bepaald soort speaker bij een bepaald soort geluid past,zoals een speaker goed voor Blues of Rock.
Het plan zit em in een mooi vintage cabinetje,maar daar kan slechts een 8" speaker in. :-\
Daarnaast istie ook erg duur en die speciaal uitgezochte speaker zal dat dan ook wel zijn dus daar twijfel ik ook nog een beetje want dan is het bijpassende cabinet weer goedkoper (Blackheart BH112).
Vandaar mijn vraag een beetje.
Als ik gewild had dat je het begreep,had ik het wel beter uitgelegd :-)
Als er 1 schaap over de dam is,staat het hek nog open!
Leer van andermans fouten,je leeft nooit lang genoeg ze allemaal zelf te maken :-)

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: Speakergrootte
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2011, 22:27:45 »
'even goed' is subjectief...  ;).
maar van een 6" speaker kan je niet verwachten dattie evenveel bas geeft als een 12", lijkt mij.

ik ben persoonlijk meer voor de grotere formaten (12 en zelfs 15"), die lijken iets 'slomer' qua reactie - minder strak, misschien? nu, daar hou ik wel van.
weet eerlijk gezegd niet echt of dat dan enkel aan de grootte ligt, of ook aan het model.

nu, verschil zit ook in andere factoren - speaker kast die closed of open back is, de ene celestion 10" is de andere niet, en de ene celestion 10" is al helemaal niet die Weber 10".

happy hunting  ;D

Offline Dolledokus

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2011, 00:31:08 »
Het probleem zit em erin dat dat cabinetje wel zo verdomde leuk is.
Dat kan je eigenlijk niet laten liggen,maar het gat is te klein om er een 12 in te hangen.
Maak ik het gat groter dan sloop ik het sierwerk op de voorkant,ook zonde.
En 8 is wel heel akelig klein hè.
Leer van andermans fouten,je leeft nooit lang genoeg ze allemaal zelf te maken :-)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2011, 00:37:27 »
De speaker is zeker een belangrijke factor in je totaalgeluid. Zoals Remork al zei, heeft een grotere speaker een betere basweergave. Maar de literinhoud van de kast doet er ook toe. Een 15" speaker is idd lui, of sloom. Hij reageert trager dan bijvoorbeeld een 12" speaker. Ga vooral kijken bij Weber. Deze firma bouwt erg goede speakers die je "custom "kunt laten vervaardigen. Voor elke stijl maken ze wel iets zinnigs.
De verzendkosten zijn hoog, maar als je het je kunt veroorloven is zo'n speaker zeker de moeite waard. Kijk vooral goed wat je met de "dope" kunt doen. (=stijfheid vd conus)
Eminence is ook veel waar voor je geld. En voor vintage sounds kun je ook bij Jensen goed terecht. Met name de 10 " versies zijn ok.

En als je toch bezig bent:
Bouw je eigen cabinet. Liefst van massief sparrenhout. Een goeie truc om een relatief kleine kast ruimtelijk te laten klinken is het plaatsen van één speaker in een rechthoekige kast. De speaker plaats je dan niet in, maar uit het midden van de baffle. Dit werkt het best bij een open back. Als je een compacter en meer drukkend laag wilt, (vgl Marshall 4x12") gebruik dan een closed back cabinet.

Offline Dolledokus

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2011, 10:52:00 »
Dit was het idee eigenlijk.
http://cgi.ebay.nl/ART-DECO-WIRELESS-SPEAKER-CABINET-valve-tube-radio-ham-/330541697390?pt=UK_Consumer_VintageAudio_RL&hash=item4cf5d2096e

Maar het is slechts 8" jongens. Das erg klein hè.
Ik vind em wel erg mooi,maar misschien doorzoeken naar een grotere?
Deze was ook redelijk aan de prijs vond ik. Kost allemaal al genoeg,dus een beetje in de gaten houden.
Tja je moet er toch op letten hè,anders heb je aan het eind van je salaris weer een stuk maand over. ;)

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2011, 12:46:37 »
die dingen zijn toch te vinden met grotere maten ook?
ik zou verder zoeken, en voorlopig op die transistor-speaker spelen.

.. maar ziet er idd wel erg charmant uit  ;D

Offline Dolledokus

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2011, 13:48:26 »
Ja hij is ontzettend mooi hè. :-*
Ik twijfel nog enorm of ik em niet zal pakken. Gewoon voor de heb dan. ;)

Overigens ben ik wel al geslaagd voor een B-stock Harley Benton G112. ;D
Dus het cabinet is er hahaha,nu nog de versterker. Met wat geluk de bestelling zaterdag binnen en dan komt ook de versterker hier in huis,dus dan ben ik mooi op tijd,anders word het "helaas"  maandag   ;)

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
    • reparatie tube en solidstate amplifiers
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2011, 22:50:31 »
Mijn gevoel zegt ook dat hoe groter het speaker oppervlak hoe beter de laagweergave maar........kijk eens wat een bak laag men tegenwoordig uit een 6" subwoofertje perst.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2011, 22:56:05 »
da's waar. maar doet datzelfde subwoofertje ook mids tegelijkertijd?