Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Male 6.3mm jack met chassisbevestiging  (gelezen 4511 keer)

Offline Atombox

• Full Member
    • Atombox
Male 6.3mm jack met chassisbevestiging
« Gepost op: 27 juli 2011, 11:16:26 »
Ik ben op zoek naar een mannetjes 6.3mm jack die ik aan een Hammond behuizing kan bevestigen, maar ik kan nergens een jack vinden die hiervoor bedoeld is. Weet iemand waar ik zoiets kan vinden?

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: Male 6.3mm jack met chassisbevestiging
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2011, 11:21:22 »
nog nergens gezien.

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=54&products_id=65
die met langere boutjes aan de behuizing bevestigen?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2011, 11:31:57 »
Ik ben op zoek naar een mannetjes 6.3mm jack die ik aan een Hammond behuizing kan bevestigen, maar ik kan nergens een jack vinden die hiervoor bedoeld is. Weet iemand waar ik zoiets kan vinden?

Als je even wilt melden wat je bedoeling ermee is, komen er misschien meer creatieve ideeën.

Offline Atombox

• Full Member
    • Atombox
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2011, 11:41:47 »
Het komt erop neer dat ik een jackbus wil vervangen voor een jack zodat ik twee pedaaltjes aan elkaar kan koppelen zonder patchkabel.

Ik heb het principe al toegepast door het gat te vergroten, een jack met omhulsel en al er doorheen te proppen en de boel aan de binnenkant vast te zetten met een lijmpistool. Het werkt, maar het kan een stuk praktischer...het grootste nadeel is die grote klont hars die niet zo eenvoudig is te verwijderen. Dat idee van remork is een goede optie, maar ik wil het liefst geen extra gaten boren, zodat de jackbus ook weer is terug te zetten zonder cosmetische gevolgen.

Je hebt ook male-male connectoren, maar die hebben allemaal te veel ruimte tussen de jacks, ik wil nameljik maar ca. een halve centimeter ruitme tussen de pedalen. ik maak vanavond wat foto's van hoe ik het wil hebben.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2011, 11:56:43 door Atombox »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2011, 12:04:44 »
Ik snap hem al........Ik heb het ook met male/male pluggen gedaan van EBS. Die hebben maar 1 cm tussenruimte. Ik weet alleen niet of ze nog leverbaar zijn.

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2011, 12:11:54 »
Het komt erop neer dat ik een jackbus wil vervangen voor een jack zodat ik twee pedaaltjes aan elkaar kan koppelen zonder patchkabel.

Dat is een erg slecht idee dat ook nog eens heel erg veel stress op de aansluiting oplevert.

Standaard alu boxjes zijn ook niet 100% haaks en zeker als je er op gaat trappen ga je de verbinding slopen.
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline Atombox

• Full Member
    • Atombox
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2011, 12:21:36 »
Dat is een erg slecht idee dat ook nog eens heel erg veel stress op de aansluiting oplevert.

Het zou een slecht idee zijn als de jacks voor de stevigheid zouden moeten zorgen....in mijn geval zijn de pedalen aan de onderkant aan elkaar gekoppeld met een metalen plaatje. Ik speel nu al ongeveer een half jaar met 7 pedalen die op deze manier aan elkaar zijn gekoppeld en heb nog geen problemen gehad met de connectie....

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2011, 12:30:16 »
in mijn geval zijn de pedalen aan de onderkant aan elkaar gekoppeld met een metalen plaatje.

Dan is het geen probleem.

Er zijn mensen die zo'n male/male connector gebruiken met niet-haakse pedalen met rubber er onder en dan ook nog eens via klittenband op een buigbare case bevestigen.
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2011, 12:35:15 »
Je zou twee cheapo male jack connectoren kunnen kopen, losschroeven, aarde-aansluitingen 90 graden buigen, de twee delen aan elkaar solderen, boel netjes afknippen, stukje kripkous eromheen.
Ben je voor 0,70 cent klaar!
Volgens mij kun je de behuizingen dan dichter tegen elkaar aan krijgen dan met die kant en klare malejack-malejack adapters.
Dat ga ik denk voor mijn pedalen ook maar eens proberen!
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=54&products_id=64

Ik denk dat ik nog eerder gewoon een draad door de female jack aansluitingen zou steken bij twee pedaaltjes en zou vast solderen. Dichter op elkaar dan dat gaat het niet denk ik, het is simpel te doen en ongedaan te maken en er is geen mechanische belasting.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2011, 12:47:34 door Flo »

Offline Atombox

• Full Member
    • Atombox
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2011, 17:12:19 »
Je zou twee cheapo male jack connectoren kunnen kopen, losschroeven, aarde-aansluitingen 90 graden buigen, de twee delen aan elkaar solderen, boel netjes afknippen, stukje kripkous eromheen.
Ben je voor 0,70 cent klaar!
Heb ik ook overwogen, maar dan is de ruimte tussen de pedalen nog steeds te groot. Zie hier een paar foto's van het project waar het voor bedoeld is:

Naast de jack zit een DC plug die de voeding naar het volgende pedaal lust, een ingebouwde daisy-chain dus. De DC plug en bus zijn gemonteerd in een rubberen ring die een beetje speling mogelijk maakt. Ik zou natuurlijk de ruimtes tussen de pedalen kunnen vergroten, maar hij past nu zo mooi in mijn nieuwe koffertje  ;)

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2011, 17:14:56 door Atombox »

Offline kootje

• Full Member
  • electronoob
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2011, 20:41:41 »
ge-ni-aal!

wat een vette koffer!

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2011, 21:08:00 »
Wow, wat een bak! ;)

Een beetje voortbordurend op Flo's idee:

Boor een gat in de behuizing, zo dat de schroefdraad van de plug er wel doorheen kan en de rest niet.
Zaag of knip het binnenwerk van de plug af totdat je wat kleinere maar wel soldeerbare contacten overhoudt. Een passende moer zoeken en de plug vastschroeven aan de behuizing. Als je geen passende moer kunt vinden, kun je ook de huls van de plug op maat zagen en die als moer gebruiken.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2011, 21:09:55 »
idd vette koffer!! en mooi systeem, op zich.
als je al een ingebouwde daisychain hebt lopen, heb je dus enkel de signaaldraad nodig - aarde heb je dan al. dus ik zou gewoon géén jackpluggen gebruiken - die maken het momenteel alleen maar moeilijker lijkt me. een hele jack, voor 1 verbinding? goh..
solderen, zoals flo al zei, of van die kabelschoenen of zo?

Offline Atombox

• Full Member
    • Atombox
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2011, 22:01:33 »
idd vette koffer!! en mooi systeem, op zich.
als je al een ingebouwde daisychain hebt lopen, heb je dus enkel de signaaldraad nodig - aarde heb je dan al. dus ik zou gewoon géén jackpluggen gebruiken - die maken het momenteel alleen maar moeilijker lijkt me. een hele jack, voor 1 verbinding? goh..
solderen, zoals flo al zei, of van die kabelschoenen of zo?
Op zich heb je gelijk, maar ik hou het toch liever bij jacks. Het idee van dit systeem is dat de verschillende effecten makkelijk uit/omwisselbaar zijn. Als ik andere verbindingen ga gebruiken zal het eerste effect als enige een jackingang hebben en dus een vaste plaats in de ketting hebben, dat beperkt de mogelijkheid om eenvoudig effecten te wisselen. Ik zit al met het laatste kastje (een buffer/signal splitter) waar ik altijd aan vastzit, en ik wil er niet nog eentje bij.

Boor een gat in de behuizing, zo dat de schroefdraad van de plug er wel doorheen kan en de rest niet.
Zaag of knip het binnenwerk van de plug af totdat je wat kleinere maar wel soldeerbare contacten overhoudt. Een passende moer zoeken en de plug vastschroeven aan de behuizing. Als je geen passende moer kunt vinden, kun je ook de huls van de plug op maat zagen en die als moer gebruiken.
Dat is een goede optie, maar dat lukt niet met de standaard jacks die ik heb liggen. Het schoefdraad is te kort en bijna even breed als het plaatje dat tegen de buitenkant van de behuizing zou moeten vallen, waardoor de hele plug door het gat valt. Wellicht zijn er jacks waarmee dit truckje wel lukt...?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2011, 22:09:29 »
Net ff gechecked. Met een Switchcraft moet het net kunnen.
Boordiameter 11 mm, het plaatje van de plug is 12 mm. Niet veel verschil maar met een dun plaatje (ringetje van een potmeter of footswitch) ertussen maak je deze oppervlakte weer groter.