Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Doorzichtige slagplaat  (gelezen 5962 keer)

Jan V.

• Gast
Doorzichtige slagplaat
« Gepost op: 27 juni 2005, 16:26:07 »
Hallo,

Ik heb een Mexico-strat in een mooie sunburst kleur. Nu zou ik graag de slagplaat doorzichtig willen hebben. Ik vind dat de mooie lak best gezien mag worden. Kun je zo'n slagplaat kopen? Ik heb op het net nog niets kunnen vinden.

Ik zou hem ook zelf kunnen maken van plexiglas maar dit heb ik nog nooit verwerkt. Moet je hier een speciale zaag voor hebben of zo?

Verder wil ik ook de pick-up kapjes doorzichtig maken, hier heb ik ook nog niets over kunnen vinden.

Misschien weten jullie iets meer.

Alsvast bedankt

Jan
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2005, 08:27:20 door Gert-Jan »

Kees Kolstee

• Gast
Re: Doorzichtige slagplaat
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2005, 08:39:57 »
Hallo Jan,

Ik snap niet goed waarom jij een doorzichtige slagplaat wil. Onder die slagplaat zit alleen een uitgefreesd gat, van de lak zie je niet veel, aan electronica is er ook niet veel te ontdekken, 3 potmeters, een schakelaar en een paar kabels.
Bij de elementen is ook al niet veel te zien, een paar magneten die met koperdraad zijn omwikkeld, meestal niet eens te zien omdat ze ook nog met isolatieband zijn dichtgeplakt.

Dus onder je doorzichtige slagplaat zie je dan een groot gat, wat potmeters, een schakelaar, wat zwarte alementen en een paar draadjes.

Maar laat je door mij niet van je plan afhouden.

Kees Kolstee

Offline Gert-Jan

• Administrator
  • Hero Member
    • de NEWTONE site
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2005, 12:03:25 »
Dag Jan,

Ik denk dat je bij de bouwmarkt wel plexiglas of zo kan krijgen waarmee je een slagplaat kan maken. Ik heb dit materiaal zelf nog nooit bewerkt, ik weet dus niet of dit moeilijk is. Een slagplaat heeft natuurlijk wel veel rondingen en tijdens het bewerken moet je oppassen geen krassen te maken.

Overigens zijn er ook wel doorzichtige slagplaten te koop.

Zie de volgende link:
http://www.stewmac.com/shop/Pickguards/Strat_style_pickguards/Clear_Pickguards.html

Groet,

Gert-Jan
=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline Patrick

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2006, 11:29:28 »
Hoi Jan,

Plexiglas is op zich niet zo moeilijk te verwerken. Echter het kost veel tijd en een stukje plexiglas zelf kost ook al snel rond de 7,50 a 10,- dus is soms een kant en klare een goede optie.

Ik heb zelf ook een slagplaat gemaakt en dat ging ook redelijk goed. Ik heb het als volgt gedaan:
Ik heb een mal gemaakt van de bestaande slagplaat op mdf en deze uitgezaagd. Deze mal heb ik op het plexiglas gemonteerd door deze vast te schroeven in wat later de pickup locaties werden. Vervolgens heb ik met de bovenfrees en een 45 graden bitje alle randen gefreesd. Vervolgens met een boor en figuurzaagje alle overige gaten gemaakt (erg tijdrovend) en vervolgens de randen met zeer fijn schuurpapier (korrel 1000 en hoger) en water opgeschuurd.
Wat je wel moet bedenken is dat als je plexiglas bewerkt met electrisch gereedschap het materiaal als het ware smelt. Dit geeft een enorme stank, dus als het even kan buiten doen!

Mvrgr,

Patrick

Offline UP-G

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2006, 15:12:24 »
Mja, op zich is het een leuk idee, ik heb er enkel een bedenking bij:

Aan de onderkant van je slagplaat zit normaal gezien aluminium achtige folie als shielding. Als je deze shielding weghaalt heb je veel meer kans op storingen...

Ik zou zeggen, denk er eens over na. Het is iets wat je zeker in je achterhoofd moet houden !!!

Offline robert

• Sr. Member
  • bier en tetten!
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2006, 15:06:42 »
ik vind het een nono:

het ziet er niet uit (als je je slagplaat eraf haalt ziet het er ook niet mooi uit)
en je hebt meer kans op storing (als je niet met folie werkt om te shielden)
Te Koop T.E.A.B

- 2x richwood les paul, pm voor meer info
150 euro per stuk

Offline Koen

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2006, 22:40:18 »
Gewoon proberen! Misschien valt de extra ruis mee, misschien valt het tegen. Als het tegen valt, kan je altijd de slagplaat van onderen een kleurtje geven, ook heel leuk effect. Of LEDs monteren ;)

Offline Ricochet

• Full Member
  • Ik ben een kind. Laat mij spelen...
    • 8-balled Studio
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2007, 02:32:17 »
beet je late reactie, maar ik ben nog niet zo lang lid dus vandaar...

Ik heb weleens een slagplaat van lexaan gemaakt. Dat is hetzelfde spul wat ze in cheapo fotolijsten gebruiken. Te verkrijgen bij hobbywinkels waar ze dhz-lijsten verkopen. Goedkoper als plexiglas. Ook wat zachter. Makkelijker te bewerken maar erg krasgevoelig. Breekt minder snel als plexi, maar evengoed moet je de schroefgaten ERG nauwkeurig uitboren... Kon het toendertijd alleen in dunne plaatjes krijgen. 2 millimeter of zoiets.
Ik vond de gitaar van Van Halen heel cool. Vond dat wel wat hebben dat rauwe, ongepolijste...wilde toen ook zoiets. Toen ik dat weer zat was, heb ik er een printje achter gezet. Heel apart, IMHO.
Tenzij je een snelheidsinstelbare frees hebt die je op standje schildpad kan zetten, zou ik dat ding gewoon figuurzagen of decouperen. Afscherming heb ik geen last van gehad met m'n actieve elementen, maar je kan er naderhand altijd nog een stukje folie achter schuiven. Succes!
groeten,
Rico

Bow your head and wait for the...