Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Loodvrij soldeer?  (gelezen 2461 keer)

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
Loodvrij soldeer?
« Gepost op: 21 september 2011, 15:43:46 »
Heeft er iemand tips voor fijn loodvrij/RoHS soldeersel? Lekker dun, 0,6mm en van flux voorzien?
Voor reparaties/mods enzo aan apparaten die loodvrij gesoldeerd zijn lijkt het me beter dan loodsoldeer, ik kan in de buurt alleen 1,5mm vinden en daar heeft mijn 35W soldeerboutje het best zwaar mee...
thanx ahead!

Offline plankston

• Sr. Member
  • Trust me, I'm an engineer
Re: Loodvrij soldeer?
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2011, 15:53:02 »
http://www.interflux.com/
Van deze vriendelijke mensen heb ik een kick-ass rol loodvrij soldeersel en een boel tiptinner gekregen.
Geen idee waar hun dingen te koop zijn.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2011, 17:28:12 »
Jep die flexsol 903 lijkt me wel wat, maar kan geen dealer vinden :( Farnell, Conrad en RS hebben ook eea, waar zou ik op moeten letten? Ik denk dat ik her en der maar wat kleine staaltjes ga scoren en kijken hoe het werkt...

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2011, 00:27:56 »
Ik zou sowieso zorgen dat er zilver in zit. Dat soldeert het gemakklijkst.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2011, 12:24:24 »
thanx!

Offline Tacoboy

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2011, 16:29:56 »
Als je nog oud soldeertin met lood hebt, gebruik die! De solderingen met lood zijn sterker en meer bestand tegen schokken. Solderen met zilver is inderdaad milieuvriendelijker, maar je moet je soldeerbout instellen op een hogere teperatuur. Simpele soldeerboutjes die niet regelbaar zijn zullen vaak slordige solderingen maken. Tevens zien de solderingen met zilver er bijlange niet zo mooi uit, zodat de beginnende soldeer-diy'er zich soms miskijkt en toch probeert mooie lassen te maken, met verbrande componenten of koude lassen als gevolg.
Gebruik ook flux! En verwijder die flux nadien: flux vreet zich immer in de printplaat en in de componenten na een tijdje.
Nog iets: de 2 soorten soldeer absoluut niet door elkaar gebruiken! Je loopt het risico dat je een soort van bi-metaal effect creeert in je las: door verwarming zullen er scheurtjes ontstaan in de soldering, met (heel moeilijk opspoorbare) fouten als gevolg.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2012, 18:03:20 »
Had hier al n tijdje niet gekeken. Heb een pond Qualitek soldeer gekocht van 0,5mm. 3% zilver. Soldeert als een malle, en eerlijk gezegd fijner dan de loodsoldeer. Ik zou wel eens de 0,7mm willen proberen, maar deze is ook nog fijn om af en toe wat SMD onder een print te plakken.
Ik heb al jaren een zeer simpele 35 of 40 watt Weller, hij vreet tips, maar verder prima. Zolang die het doet denk ik niet over een nieuwe.
Ik vind wat loodsoldeer betreft die van Newtone met de gele dop nog het fijnst. Fijner dan die van Griffon of de wat duurdere.