Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Gaatjes boren?  (gelezen 10979 keer)

Offline VanZea

• Newbie
  • *
Gaatjes boren?
« Gepost op: 15 november 2011, 15:27:51 »
Ik ben bezig met een effect en heb meer dan 20 gaatjes geboren. Ik heb nauwkeurig gemeten, aangegeven op het kastje waar de gaten moesten komen, en en de losse pols geboord. Nu ben ik eigenlijk niet zo tevreden over de gelijkmatigheid van het resultaat. Hoe kan ik dit verbeteren? Kan ik het laten boren ergens? Of moet ik een boortafel kopen?

Offline Tacoboy

• Newbie
  • *
Re: Gaatjes boren?
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2011, 17:21:31 »
Telkens een puntslag geven waar het gaatje moet komen. Daarna met boortje van 4 mm boren en dan pas naar de gewenste grootte boren. En ja, met een kolom-boormachine!

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2011, 17:50:41 »
Oefenen ik doe ook alles met de hand. eerst klein boortje dan grote, maar perfect wordt het niet.
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline plankston

• Sr. Member
  • Trust me, I'm an engineer
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2011, 20:12:07 »
Omdat ik nogal een perfectionist ben qua uiterlijk heb ik gewoon een kolomboor gekocht;P
Bij conrad kun je er voor een schapelijke prijs kopen. Boren wordt ineens een heus plezier:D

Grtz

Offline jordje

• Full Member
  • Dingen opblazen blijft leuk
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2011, 20:53:52 »
Ik heb een tijdje terug eens zo'n dingetje gekocht:

Een automatische centerpunt. Sindsdien zijn alle gaatjes retestrak. Wat wellicht ook helpt is een conische boor, of gatenfrees. Die heb ik ook op aanraden van dit forum eens aangeschaft.

Wat ik altijd doe: 2x meten, putje maken, boren met 2mm, opboren naar 6mm en als het groter moet verder met de conische boor. Altijd perfect ronde en uitgelijnde gaten.
Gebouwd: Bazzfuss, Woolly mammoth, Tremulus lune, Lovetone Meatball, Tubedrvr, gemodde CE-2B, Valve Caster, Feedback looper, Vanilla (Bass-)Overdrive, Ross Phaser, FF, SHO, Rebote delay 2.5, SSL Compressor, Mastotron, Fulltone BassDrive MOSFET.

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2011, 00:48:45 »
Ik heb hetzelfde probleem als jij. Ik heb alleen zo'n grote klopboor thuis liggen en geen zin om een kolomboormachine aan te schaffen. Ik heb het "opgelost" door zo'n ronde vijl te kopen bij de Gamma. Daarmee vijl ik de gaatjes bij totdat alles wel netjes recht is. Bij potmeters, switches, jacks, etc. komt er altijd wel een ringetje of zo  over het gaatje heen dus dat wordt goed genoeg gecamoufleerd. Tenzij je héél erg scheef boort natuurlijk, maar kleine oneffenheden kunnen zo eenvoudig en zonder op te vallen worden bijgeschaafd. Dus even naar de plaatselijke bouwmarkt en voor een paar euro ben je klaar.

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2011, 10:17:09 »
Ik gebruik een gewone "centerpons" waar ik icm een hamer een puntje sla in de behuizing. Die boor ik uit met een 3mm boortje en daarna wat het moet zijn, tenzij dat meer is dan 8mm, dan boor ik de 3mm uit met 6mm en dan wat het moet zijn.

Alles uit de hand met een accu/boormachine.

De enige boor die ik niet heb is 13mm. Ik ruim dat gat altijd uit met m'n 12mm boor ;)
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2011, 10:38:56 »
(Verplaatst naar "Gereedschappen".)

Meer gaten boren:
Conische boor (getrapte boor, trapboor, plaatboor) voor boren van grote gaten
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5285.0.html
Boren in een behuizing zonder kolomboor
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5276.0.html
« Laatst bewerkt op: 17 november 2011, 18:47:45 door Flo »

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2011, 23:10:41 »
Ik heb een tijdje geleden een kolomboor gekregen van mijn schoonvader; toen mijn schoonouders naar een bejaardenwoninkje gingen moest hij zijn gereedschap uitdunnen. Toch vind ik het soms lastig om het werkstuk op de juiste manier onder de boor vast te zetten. Zoveel ruimte heb ik daar nou ook weer niet. En als het niet goed vast zit dan wordt het toch nog een rommeltje.

@jordje, waar heb je die conische boor gekocht?

Groeten, Frits

Offline jordje

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2011, 19:40:58 »
Ik dacht bij de praxis. Was wel iets van 17 euro maar ik had nog vvv-bonnen liggen. Volgens mij heeft conrad ze ook.
Gebouwd: Bazzfuss, Woolly mammoth, Tremulus lune, Lovetone Meatball, Tubedrvr, gemodde CE-2B, Valve Caster, Feedback looper, Vanilla (Bass-)Overdrive, Ross Phaser, FF, SHO, Rebote delay 2.5, SSL Compressor, Mastotron, Fulltone BassDrive MOSFET.

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2011, 19:45:04 »
Ik dacht bij de praxis. Was wel iets van 17 euro maar ik had nog vvv-bonnen liggen. Volgens mij heeft conrad ze ook.

Ik heb ze daar voor iets van 50 euro zien liggen....
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline jordje

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2011, 20:52:49 »
Dat zijn geloof ik de getrapte boren, die zijn inderdaad belachelijk duur. Conische zijn sowieso een stuk goedkoper, ook op internet.

Offline Tacoboy

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 26 november 2011, 09:59:07 »
Ach, duur zou ik dit niet noemen. Gaat immers een half leven mee als het enkel dient om in alu behuizingen te boren......
http://www.musikding.de/index.php/cat/c266_Bohren.html

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #13 Gepost op: 26 november 2011, 12:15:39 »

Offline jordje

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: 26 november 2011, 18:26:19 »
Goed shoppen loont! Die stappenboren bij musikding zijn idd goedkoop. Bij banzai al drie keer zo duur...