NEWTONE Doe het zelf forum > Gereedschappen

Gaatjes boren?

<< < (2/6) > >>

Fuhgawz:
Ik heb hetzelfde probleem als jij. Ik heb alleen zo'n grote klopboor thuis liggen en geen zin om een kolomboormachine aan te schaffen. Ik heb het "opgelost" door zo'n ronde vijl te kopen bij de Gamma. Daarmee vijl ik de gaatjes bij totdat alles wel netjes recht is. Bij potmeters, switches, jacks, etc. komt er altijd wel een ringetje of zo  over het gaatje heen dus dat wordt goed genoeg gecamoufleerd. Tenzij je héél erg scheef boort natuurlijk, maar kleine oneffenheden kunnen zo eenvoudig en zonder op te vallen worden bijgeschaafd. Dus even naar de plaatselijke bouwmarkt en voor een paar euro ben je klaar.

Harold:
Ik gebruik een gewone "centerpons" waar ik icm een hamer een puntje sla in de behuizing. Die boor ik uit met een 3mm boortje en daarna wat het moet zijn, tenzij dat meer is dan 8mm, dan boor ik de 3mm uit met 6mm en dan wat het moet zijn.

Alles uit de hand met een accu/boormachine.

De enige boor die ik niet heb is 13mm. Ik ruim dat gat altijd uit met m'n 12mm boor ;)

Flo:
(Verplaatst naar "Gereedschappen".)

Meer gaten boren:
Conische boor (getrapte boor, trapboor, plaatboor) voor boren van grote gaten
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5285.0.html
Boren in een behuizing zonder kolomboor
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5276.0.html

oorzaak:
Ik heb een tijdje geleden een kolomboor gekregen van mijn schoonvader; toen mijn schoonouders naar een bejaardenwoninkje gingen moest hij zijn gereedschap uitdunnen. Toch vind ik het soms lastig om het werkstuk op de juiste manier onder de boor vast te zetten. Zoveel ruimte heb ik daar nou ook weer niet. En als het niet goed vast zit dan wordt het toch nog een rommeltje.

@jordje, waar heb je die conische boor gekocht?

Groeten, Frits

jordje:
Ik dacht bij de praxis. Was wel iets van 17 euro maar ik had nog vvv-bonnen liggen. Volgens mij heeft conrad ze ook.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie