Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Fuhgawz' kleine parallelle distortion topic (drive + muff)  (gelezen 4879 keer)

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
Fuhgawz' kleine parallelle distortion topic (drive + muff)
« Gepost op: 30 november 2013, 09:43:07 »
Om het topic van Harold (link) niet verder te vervuilen ga ik hier verder.

Het idee is als volgt: ik wil graag twee drive sounds in mijn band. Eentje is een overdrive/distortion die niet te veel kleurt en een beetje natuurlijk klinkt, maar zeker niet te weinig bas heeft! Ik denk aan een OCD. Dan wil ik op de écht heavy stukken daar een Big Muff achtige fuzz parallel bijschakelen. Dit moet zo worden aangesloten dat er één master aan/uit footswitch is en eentje die schakelt tussen alleen drive of drive+muff.

Het probleem dat overkomen moet worden is dat wanneer je twee signalen parallel schakelt, je ook een gratis volumeboost erbij krijgt die niet wenselijk is. Geopperd werd door Mattnezz om de laatste gainstage van de OCD te gebruiken als mixer. Als ik echter naar het schema kijk dan zie ik echter dat niet alleen de volumeknop, maar ook de toneknop van de OCD zich na de laatste gainstage bevindt.

Zou dit niet betekenen dat de toneknop het Muff-circuit te veel zou beïnvloeden? Wat is handiger om dit op te lossen, een andere gainstage met volumeknop erachter plakken of verder kijken naar een ander drive circuit?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Fuhgawz' kleine parallelle distortion topic (drive + muff)
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2013, 01:11:05 »
Je zou mogelijk via die voetschakelaar een weerstand erbij naar aarde kunnen schakelen die het totaal volume lager maakt?

Heb je het al geprobeerd, deze twee effecten parallel samen, via een mixertje of zo?
Gaat het wel goed met de fase van de twee signalen? Als ze in tegenfase zijn, mixen ze niet lekker.

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2013, 15:40:22 »
Nee, eigenlijk niet en dat is wel een goed idee om te testen. Ik heb ze wel apart opgenomen/overdubd en dat klinkt heel vet, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde wat betreft die faseverschillen. Misschien is het handiger om eerst zo'n mixertje als Harold heeft te bouwen. Ik zag trouwens ook dat Boss een 'Line Selector' pedaal had waar je zulke fratsen ook mee uit kunt halen, maar die zie ik momenteel geen op marktplaats.

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2013, 18:56:12 »
Hmm, de OCD is in fase, er zijn 2 niet-inverterende opamphelften in het circuit, op toonregeling draait fase altijd stukjes, maar imho maakt dat het blenden van 2 effecten juist leuk.
Big muff heeft 4 discrete gainstages die alle 4 inverting zijn, met als resultaat dat je output in fase is met de input.
Citaat
Gaat het wel goed met de fase van de twee signalen? Als ze in tegenfase zijn, mixen ze niet lekker.
Dus qua fase verwacht ik geen grote problemen.

Outputs zijn wel hoogohmig en dat is niet gunstig met mixen...
Nu heeft de OCD een vrij grote volume pot (500k) wat wel weer lastig kan zijn met mixen.
De grootte van de mixweerstanden gaat bij die ongebufferde uitgang een rol spelen vrees ik.

Ik neem mijn eerdere opmerking over de laatste gainstage van de OCD gebruiken ook terug, dit is niet zo goed te realiseren, zoals je zelf al aangaf. Zou er een mixstage achter plakken, desnoods de mixweerstand achter de muff iets verkleinen zodat deze relatief meer volume krijgt dan de OCD welke van zichzelf al veel volume heeft.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2013, 07:55:36 »
Heb nog een Boss LS-2 liggen. Mag in de verkoop dus als je interesse hebt PM me even!

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2013, 09:10:06 »
Bruina, check je PM.

Mattnezz, bedankt voor je reply! Om maar even een plaatje uit het vorige topic te jatten wordt het dan waarschijnlijk een variatie hierop:

Daarbij wordt "Dist+" natuurlijk "OCD" en de bijbehorende 47k weerstanden worden gewoon een enkele 100k. Die schakeling gaat weg voor een master bypass voor het hele ding. Die tweede switch om de Big Muff te aarden voor de mixer blijft dan wel, waarbij de overige twee polen van de 3PDT gebruikt kunnen worden om iets aan de volumeboost te doen. Misschien een clean boost/cut circuitje tussen de mixer en de output jack of is dat te omslachtig? Is een DPDT dan genoeg om bijvoorbeeld een serieweerstand tussen de mixer en output jack te zetten?
« Laatst bewerkt op: 3 december 2013, 09:13:11 door Fuhgawz »

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #6 Gepost op: 3 december 2013, 16:03:40 »
100k lijkt me te klein voor de mixweerstanden, zou 470k nemen voor de OCD en 330k of ook 470k voor de muff. Als Rfeedback voor de mixer neem je dan ook 470k met optioneel parallel een 10pF cap tegen ruis/HF oscillatie.
De muff kan op deze manier (330k) iets harder dan de OCD, maar dit is slechts compensatie.

Als ik het goed begrijp ga je voor 3 opties:
1 bypass
2 OCD
3 OCD+muff

De OCD gaat altijd door de mixer en de Muff kun je er al dan niet bij doen.
Om in het laatste geval controle te hebben over het volume, zou je een 500k pot als Rfeedback kunnen gebruiken, met de voetschakelaar kun je de loper dan schakelen in de mix-stand en heb je een soort mastervolume. Ik vraag me alleen wel af of dit geen schakelplops geeft...

Je kan ook/beter misschien een 10k pot gebruiken als pulldown na de mixer, bij optie 3 (mix) haal je het signaal dan van de loper, en bij optie 2 (alleen OCD) van pin 3.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #8 Gepost op: 4 december 2013, 16:20:00 »
Bedankt voor de reacties! Ik ben eigenlijk van plan om Harold zijn methode te volgen, omdat het relatief eenvoudig is en hij al er zelf al succes mee heeft geboekt. Het gaat dan om het onderstaande schema:

Send 1 gaat dan naar de Fulltone OCD, die altijd aanstaat en Send 2 gaat naar de Big Muff die uit kan worden gezet door de output van de Muff en Return 2 van de mixer te aarden. Het leek mij dat ik dan gewoon die 2x47k mixerweerstanden kon gebruiken voor de Big Muff en 1x 100k weerstand voor de OCD. Niet?