Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: H11F1 photofet vraagje  (gelezen 1228 keer)

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
H11F1 photofet vraagje
« Gepost op: 3 januari 2012, 14:39:32 »
Vanwege de prijs en het formaat wilde ik deze eens als variabele weerstand proberen:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_77&products_id=1280
Nu vind ik de fairchild datasheet, maar kom niet echt uit de figuren:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/fairchild/H11F1.pdf

Ik had 2 toepassingen in gedachte, eentje met 2 fets voor mutronIII/neutron-achtige VCF, en ťťn om hem over de delaytime pot van een PT2399 te gebruiken.

Is het mogelijk om adhv de datasheet een grafiek te schetsen die het verloop tussen stroom op de led uitzet tegen weerstand?

Voor zover ik het volg en uitga van een lineair verloop denk ik dat ik het volgende bij benadering kan verwachten als ik 1M parallel aan pin 4 en 6 zou zetten...
Bij 0mA op pin 1(&2 led) -> 1M
Bij 16mA op pin 1-> 200r

Of moet de grafiek juist op 1 mA beginnen, of zit ik er compleet naast ???

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: H11F1 photofet vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2012, 20:10:45 »
Op blz 3 "Transfer Characteristics", staat dat bij If (input current) = 16mA, de weerstand van de FET maximaal 200 ohm is.

Bij figuur 1 op blz 4: "Input Current v.s. Normalized Resistance" zie ik:
16 mA -> 1 "normalized ON resistance" wat dus overeenkomt met 200 ohm.
10 mA -> 1,2 "normalized ON resistance" wat dan overeenkomt met 1,2 * 200 ohm = 240 ohm.
1 mA -> 12 "normalized ON resistance" wat dan overeenkomt met 12 * 200 ohm = 2,4k ohm.

Verder zie ik hier op de 2 logaritmische assen een redelijk lineaire, enigzins convexe, functie tussen 1mA en 10mA.
De weerstand verandert daar dus redelijk linear met de ingang stroom.
Als je dit doortrekt naar links, krijg je waarschijnlijk rond 0,1mA een weerstand ergens tussen 20k en 100k.

Misschien zo'n IC aanschaffen en deze karakteriskiek zelf doormeten bij lage stromen?

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2012, 09:33:13 »
Ff een vraagje: waarom zou je een h11f1m gebruiken als variabele weerstand in plaats van bijvoorbeeld een potmeter (deze vraag is overigens puur onkunde van mijn kant:)

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2012, 11:36:56 »
@Flo: Hey bedankt! Ik geloof dat ik nu de 'normalized on' begrijp, ik ga er zo 3 afhalen en zal dan de metingen verrichten om de theorie te checken.

@Gobius:
Citaat
waarom zou je een h11f1m gebruiken als variabele weerstand in plaats van bijvoorbeeld een potmeter

Omdat je deze variabele weerstand met een stroom kunt aansturen, en hij goedkoper is dan een led/ldr of vactrol...
Het is handig om een weerstand met een stroom aan te sturen. Denk aan een LFO voor een tremolo, phaser of chorus....
Zelf ben ik vooral geÔnteresseerd in het omzetten van speldynamiek naar weerstand... Hoe harder je speelt hoe meer/minder weerstand. Denk aan enevlope followers/auto wah's en compressors.

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2012, 11:43:55 »
Ok, das duidelijk. Ik zit ook nog aan iets anders te denken m.b.t. een delay.

Zou je deze dan ook kunnen gebruiken voor een soort programmeerbare delay. Dus dat je bijvoorbeeld drie instellingen qua stroom kunt instellen. Die drie instellingen leveren dan ook een andere weerstand bij de h11f1 die je dan zou kunnen gebruiken in plaats van een standaard 'speed' potmeter op een delay. Je zou dan bijvoorbeeld met een schakelaar (COSM) kunnen schakelen tussen deze drie standen, zodat je drie presets creŽert.

Het is maar een idee dat zo even oppopte.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2012, 11:48:40 door Gobius »

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2012, 12:32:48 »
Citaat
Zou je deze dan ook kunnen gebruiken voor een soort programmeerbare delay. Dus dat je bijvoorbeeld drie instellingen qua stroom kunt instellen. Die drie instellingen leveren dan ook een andere weerstand bij de h11f1 die je dan zou kunnen gebruiken in plaats van een standaard 'speed' potmeter op een delay. Je zou dan bijvoorbeeld met een schakelaar (COSM) kunnen schakelen tussen deze drie standen, zodat je drie presets creŽert.

Haha, ja dat kan, maar dat is de allermoeilijkste weg! ;)
Een on-off-on schakelaar en 3 weerstanden werkt even goed! ;D

Citaat
'speed' potmeter op een delay.

Hier wil ik hem wel oa voor gebruiken, maar voor de modulatie die je krijgt door de speed-pot heen en weer te draaien... dus de H11F1 aansturen met een LFO en de fet ervan over een potmeter zetten.

Ik ga nu eerst eens een I/R-grafiekje maken...

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2012, 15:11:49 »
Hmm, makkelijker gezegd dan gedaan....

Waar ik mee begonnen ben is met 2 DMM's de stroom en weerstand te meten.... Nu zijn het beide geen Fluke's en als ik van meetbereik wissel gebeuren er rare dingen...

Ik denk dat ik toch met een opampje een stroombron moet maken.
Zou dingetje in bijlage werken?

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2012, 17:29:24 »
Alhoewel mijn metingen redelijk overeenkomen met de datasheet, vindt ik het toch maar lastig...
Bij 0,1mA/100uA meet ik iig 140k. De schakeling uit de vorige post doet wel mooi wat ie moet doen als stroomregelaar, maar de weerstand van de fet meten is een struikelblok...
Het gebied wat mij bruikbaar leek zit tussen 100uA en 250uA... De lineairiteit doet er niet zoveel toe gelukkig, die is tussen 1mA en 10mA wel veel beter.

Afijn ik ga maar simpel beginnen en even in praktijk kijken wat er gebeurd als ik hem achter een LFO over een delaytijd pot zet...