Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Dual Drive  (gelezen 955 keer)

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
Dual Drive
« Gepost op: 29 februari 2012, 21:51:54 »
In mijn eerdere topic over de 'fuzzdrive' had ik wat effecten aan elkaar geknoopt en parallel gezet. Green Ringer, TS808 en BigMuff triangle.
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,6345.0.html
Ik had toch een faseprobleem, maar mijn splittertje kon dat oplossen... Ben toen toch opnieuw gaan denken en tekenen om dit een beetje samen te vatten. 3 pedalen en een splitterbox was een beetje teveel...
Het tekeningetje in de bijlage ligt nu in de etsbak...
Hij is nog niet ideaal, maar ik heb plek gereserveerd om te proberen hem strak te krijgen.
Wat is het?
Eigenlijk een octaver/screamer/ledclipper thingy. Ik hoop dat ik het ledgedeelte een beetje strak in het laag ga krijgen en het octaafgedeelte moet het hoog voor zn rekening nemen. Ik heb koppelcaps gebruikt om nog wat te kunnen schaven, wellicht worden het draadbruggen...
Terwijl het etsten duurt, probeer ik even een schema op te maken...
Jaja, weer eens eerst pcb getekend, en nu maar kijken hoe het er op schema uitziet ;)
Dan is het wat duidelijker misschien.

Offline Mattnezz

• Hero Member
Re: Dual Drive
« Reactie #1 Gepost op: 29 februari 2012, 22:48:20 »
okee, ff schema geflanst...
Ik heb op het pcb nog de GR-buffer staan, maar ik ga dat eerst met een draadbrug proberen, hij lijkt me niet nodig, wel de 22k weerstanden aan einde vd ringer aangepast om bij de opamp op ongeveer halve V+ uit te komen.
Bij schema heb ik afsnijfreq's van de RC koppelingen geschreven, zodat ik die makkelijk aan kan passen.
Ik heb de bovenste drive sectie dus inverterend gemaakt. De GR inverteert ook, de TS-sectie is niet inverterend, zo komen het sign in fase bij de mix opamp aan. Je hebt dus 2 drive pots en 1 volume... geen tone of verdere mixopties. Ik wilde ook max 2 dual opamps gebruiken...
Etsje is klaar :) jeej ;D

edit: mkay, schema dus
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2012, 22:50:12 door Mattnezz »

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2012, 23:22:29 »
introduceren koppelcaps trouwens ook geen faseverschuiving?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2012, 00:02:38 »
Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken!  8)

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2012, 01:04:22 »
Tja, C39 en C5 kunnen gewoon weg... Beetje lastige nummers... Had stukejes uit andere schema's geplakt...
Tijdens het solderen heb ik al eea veranderd, en huidige waarden even op kladschematje gezet.
Ben zelf wel benieuwd hoe en of het klinkt. Kan het waarschijnlijk dinsdag pas afronden...

ow:
Citaat
introduceren koppelcaps trouwens ook geen faseverschuiving?
Ja, maar dit is freq-afhankelijk en kan in dit geval zowel gunstig als ongunstig uitpakken. Op het cutoff punt 45 graden geloof ik, en voor en LPF 90o bij 100x de afsnijfreq. Bij de koppelcaps is er sprake van HPF's en volgens mij zit de faseverschuiving aan de onderkant/richting bass. Afijn, de meeste faseverschuiving vindt dus plaats in de audio die je weghaalt. Het grootste gedeelte van de signalen zal volgens mij in fase zijn.
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2012, 07:40:03 door Mattnezz »

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2012, 18:18:57 »
Hmm, er moest toch echt een weerstandje (1M) naar Vref vanaf de octaafdiodes, misschien ga ik toch even de oorspronkelijke uitgangsbuffer er in zetten. Zat ook nog een foutje in pcb... Dat deel klinkt nu gelukkig zoals ik wilde, al mag er van mij een tikkie hoog af, en haal ik de weerstand voor minimale gain weg, zodat je hem uit kan draaien.
De hoogaf in het led-clip gedeelte was wat te fanatiek ;) was alleen leuk om wat bas bij het octaafgedeelte te draaien. Leds clipten ook nauwelijks. Deze ga ik toch door iets anders vervangen 1n914/1N4148 of 456A's. 6dB/oct hoogaf er achter.
Hij klinkt wel behoorlijk vet in een versterker die op randje/crunch staat, maar an sich/direct is ie nog niet 'in evenwicht'.
FF doorwerken dus ;)