Na verscheidene compressors gebouwd te hebben, voor zowel gitaar (ross comp/opto comp/squeezer,etc) als audio algemeen (SSL mixbuss comp), wilde ik eens iets studiowaardigs maken voor gitaar/bass en in stompbox formaat.
Het doel was een zo goed mogelijke VCA-compressor. Omdat Newtone nu de THAT4301
http://www.thatcorp.com/datashts/THAT_4301_Datasheet.pdf heeft, wilde ik hier iets op baseren.
Na de datasheets en design notes te hebben doorgespit twijfelde ik tussen een one-knob of een uitgebreidere versie... Maarja tuurlijk de laatste geworden;)
De Carl Martin compressor vond ik een goed uitgangspunt, omdat hij niets dan lof ontvangt. Ik heb veel 'gestolen' van de THAT JAM van het Musikding forum. zie:
http://hpbimg.someinfos.de/workshops/that-jam/that-jam_9V_v-1-0_schematic.pngIk vond de spanningsvoorziening echter een beetje omslachtig en denk dat ik uiteindelijk gewoon 12V AC en 7912/7812 ga gebruiken om +/-12V te krijgen. De adapter heb ik reeds en overbemeten op mn pedalboard voor een buizenpedaal.
in bijlage het schema en hier wat uitleg:
De eerste opamp, geeft afhankelijk van de positie van Sw1 wat gain, dit om de RMS detector goed aan te sturen met voldoende signaal. Deze split tevens het signaal naar de VCA en de schakeling linksonder rond de 2e helft van de 5532.
Ik kan uit de datasheet niet opmaken of deze schakeling nodig is, maar het heeft te maken met een bepaald fenomeen. RMS detectors reageren heftiger op lage tonen dan op hoge tonen. Dus wat deze filterschakeling doet is lage tonen verzwakken en hoge tonen boosten, middentonen ongeveer hetzelfde laten. Deze truc deed wonderen op mijn SSL compressor, en het 'probleem'kende ik ook al van de Ross-compressor.
Vr1 is een trimpot. Deze moet zorgen dat de compressie op bijv 1kHz ongeveer hetzelfde blijft met of zonder de filter-optie die je kunt bypassen met Sw2.
Van daar dus de RMS detector vd 4301 in. VR2 beïnvoed de attack/release van de compressor, de tijdsconstanten.
Vanaf daar naar OA1. VR3 bepaalt de threshold vanaf waar de compressor zijn werk gaat doen. Sw3 bepaalt de 'kracht' waarmee dat gebeurt. Door de 33k in het circuit op te nemen krijg je een zogenaamde soft-knee. Het resultaat hangt samen met VR4 en VR2. Met soft knee wordt het volume relatief langzaam terug gedraaid en gaat dan over in de met VR4 ingestelde ratio. Het hard knee, wordt alles vrijwel gelijk in de door VR4 ingestelde ratio verzwakt. Gebaseerd op THAT's design note 107
http://www.thatcorp.com/datashts/dn107.pdfVan Vr4 (compression/ratio 1:1 tot 1:oneindig) naar de buffer OA2 voor het control voltage op EC-. Hier wordt tevens middels VR5 (gain) een voltage bij gesumd, om de door compressie ontstane levelvermindering te compenseren.
Vanaf de inputbuffer gaat het signaal via 22k naar de ingang van de VCA. Deze heeft wat offset wat een koppel elco noodzakelijk maakt. Verder is de VCA stroomgestuurd en de 22k zet het signaal om in een stroom. (zoals bij de inv opamp ingang). OA3 doet het tegenoverstelde en maakt weer een voltage/signaal van de stroom uit de VCA. R30 is bepalend voor de gain, Ik denk dat ik hier misschien beter 8k2~10k kan gebruiken, omdat ik dan met VR5 'Gain' in het midden ongeveer op unity denk uit te komen. Dit omdat er door de eerste opamp (U1a) al minstens 3x gain gegeven wordt.
In de That Jam geeft een ledje de compressie activiteit weer, ik heb deze weggelaten. Het lijkt met het proberen waard om dit met een kleine 100uA-meter te doen. Vergelijkbaar met de SSL.
Ik ga eens proberen deze schakeling op een nette kleine PCB te zetten en kijken wat ie in het echt doet....