Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: THAT4301 Compressor  (gelezen 19357 keer)

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
THAT4301 Compressor
« Gepost op: 16 maart 2012, 16:06:02 »
Na verscheidene compressors gebouwd te hebben, voor zowel gitaar (ross comp/opto comp/squeezer,etc) als audio algemeen (SSL mixbuss comp), wilde ik eens iets studiowaardigs maken voor gitaar/bass en in stompbox formaat.
Het doel was een zo goed mogelijke VCA-compressor. Omdat Newtone nu de THAT4301 http://www.thatcorp.com/datashts/THAT_4301_Datasheet.pdf heeft, wilde ik hier iets op baseren.
Na de datasheets en design notes te hebben doorgespit twijfelde ik tussen een one-knob of een uitgebreidere versie... Maarja tuurlijk de laatste geworden;)
De Carl Martin compressor vond ik een goed uitgangspunt, omdat hij niets dan lof ontvangt. Ik heb veel 'gestolen' van de THAT JAM van het Musikding forum. zie: http://hpbimg.someinfos.de/workshops/that-jam/that-jam_9V_v-1-0_schematic.png
Ik vond de spanningsvoorziening echter een beetje omslachtig en denk dat ik uiteindelijk gewoon 12V AC en 7912/7812 ga gebruiken om +/-12V te krijgen. De adapter heb ik reeds en overbemeten op mn pedalboard voor een buizenpedaal.

in bijlage het schema en hier wat uitleg:
De eerste opamp, geeft afhankelijk van de positie van Sw1 wat gain, dit om de RMS detector goed aan te sturen met voldoende signaal. Deze split tevens het signaal naar de VCA en de schakeling linksonder rond de 2e helft van de 5532.

Ik kan uit de datasheet niet opmaken of deze schakeling nodig is, maar het heeft te maken met een bepaald fenomeen. RMS detectors reageren heftiger op lage tonen dan op hoge tonen. Dus wat deze filterschakeling doet is lage tonen verzwakken en hoge tonen boosten, middentonen ongeveer hetzelfde laten. Deze truc deed wonderen op mijn SSL compressor, en het 'probleem'kende ik ook al van de Ross-compressor.
Vr1 is een trimpot. Deze moet zorgen dat de compressie op bijv 1kHz ongeveer hetzelfde blijft met of zonder de filter-optie die je kunt bypassen met Sw2.

Van daar dus de RMS detector vd 4301 in. VR2 beïnvoed de attack/release van de compressor, de tijdsconstanten.
Vanaf daar naar OA1. VR3 bepaalt de threshold vanaf waar de compressor zijn werk gaat doen. Sw3 bepaalt de 'kracht' waarmee dat gebeurt. Door de 33k in het circuit op te nemen krijg je een zogenaamde soft-knee. Het resultaat hangt samen met VR4 en VR2. Met soft knee wordt het volume relatief langzaam terug gedraaid en gaat dan over in de met VR4 ingestelde ratio. Het hard knee, wordt alles vrijwel gelijk in de door VR4 ingestelde ratio verzwakt. Gebaseerd op THAT's design note 107http://www.thatcorp.com/datashts/dn107.pdf
Van Vr4 (compression/ratio 1:1 tot 1:oneindig) naar de buffer OA2 voor het control voltage op EC-. Hier wordt tevens middels VR5 (gain) een voltage bij gesumd, om de door compressie ontstane levelvermindering te compenseren.

Vanaf de inputbuffer gaat het signaal via 22k naar de ingang van de VCA. Deze heeft wat offset wat een koppel elco noodzakelijk maakt. Verder is de VCA stroomgestuurd en de 22k zet het signaal om in een stroom. (zoals bij de inv opamp ingang). OA3 doet het tegenoverstelde en maakt weer een voltage/signaal van de stroom uit de VCA. R30 is bepalend voor de gain, Ik denk dat ik hier misschien beter 8k2~10k kan gebruiken, omdat ik dan met VR5 'Gain' in het midden ongeveer op unity denk uit te komen. Dit omdat er door de eerste opamp (U1a) al minstens 3x gain gegeven wordt.

In de That Jam geeft een ledje de compressie activiteit weer, ik heb deze weggelaten. Het lijkt met het proberen waard om dit met een kleine 100uA-meter te doen. Vergelijkbaar met de SSL.

Ik ga eens proberen deze schakeling op een nette kleine PCB te zetten en kijken wat ie in het echt doet....
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2012, 16:08:24 door Mattnezz »

Offline Mattnezz

• Hero Member
Re: THAT4301 Compressor
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2012, 19:12:35 »
PCB is zo goed als klaar, maar nu zit ik toch met de voeding... Ik denk dat ik maar eens een symetrische voeding ga maken met DIN verbindingen. Op de 5 pennen komt dan +12V, +9V, 0V, -9V en -12V... Altijd handig voor andere projecten.
Denk dat ik bij Newtone maar zo'n 12V/ 10VA bloktrafotje ga halen en nog even puzzelen of ik zoiets net in een kleine behuizing kan passen...

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2012, 00:14:39 »
In att oud schema voor een voeding, ik denk dat ik eens zoiets ga maken, maar dan voor de 9 en 12V.
Op de DIN-plug zit volgens mij nog een 'common'/sleeve- aansluiting, dan zou die 48V ook wel tof zijn.
Ik vraag me nog steeds af of het tripler gedeelte werkt icm de bruggelijkrichter, maar ik zie niet echt een probleem? ???

Nu moet ik op pcb-schets ook voeding aanpassen
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2012, 00:58:43 door Mattnezz »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2012, 12:58:30 »
Ik vraag me nog steeds af of het tripler gedeelte werkt icm de bruggelijkrichter, maar ik zie niet echt een probleem? ???
Lijkt me prima zo met die gemeenschappelijke aarde op de middenaftakking van de trafo.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2012, 18:21:26 »
Zo maar eens wat onderdelen bestellen dan, mn voorraad begint aardig te krimpen met al dat geëxperimenteer...

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2012, 14:42:52 »
Zak vol condensators en een 10VA trafotje ontvangen. Hoop vanavond de voeding af te hebben. Moet nog wachten op de 56V Zener en de tip122 transistor voor de phantoomvoeding, maar het zal ook een moment of truth worden mbt het phantoom circuit.
Wil een ongebruikte 78xx of 79xx regelaar eigenlijk een load zien?
Ik ben nog aan het proberen om de hele voeding in een BBC-behuizing te krijgen met een uitsparing voor de trafo, maar dat wordt erg lastig... Voor de veiligheid en aarding ga ik toch nog even op zoek naar iets van kunststof.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2012, 18:04:40 »
Nou dat was weer een gepiel zeg... Hoop dat ik de maten van de onderdelen goed heb...
Ik wilde opeens persé de phantoomvoeding erbij, dus de voeding moet nu 6 uitgangen hebben
+12V (400mA)
-12V (400mA)
+9V
-9V
+48V
0V
De 48V komt onder een schakelaar. Ik zet verder per uitgang nog een led ter indicatie dat de uitgang werkt. deze led is tevens de al dan niet nodige load voor de regelaars.
PCB ligt te etsen en kreeg ik niet kleiner dan 100x 80mm. Deze maat heb ik gekozen, omdat het precies een halve europrint is. (100x160mm) Had nog net plaats voor 4 afstandhouders.
De phantoom zit mij eigenlijk net iets te dicht bij de lichtnet aansluiting, dat is een beetje een compromis...
Met een beetje doorwerken is ie vanavond wel af.

Zal ondertussen het compressor pcb-tje maar definitief aftekenen.
De potmeters ga ik middels een 8-pin connector bedraden en ga er geen extra pcb voor maken.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2012, 21:04:22 »
78xx/79xx regulators hebben idd een load nodig, als ik het me goed herinner.
van MFOS>Synth DIY>Power Supplies: 7915 heeft een 3mA load nodig om te beginnen reguleren.
daar wordt dat opgelost met een 2.4K naar ground per regulator.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2012, 01:18:29 »
Die 4 ledjes zal ik dan wel wat mA's laten trekken, hoeven die 78xx'jes zich niet te vervelen...

haha, heerlijk die stank en klap van een verkeerd gepolariseerde elco ;)... Ik was te lui om mn tekening even uit te printen en had de schakeling even uit mn hoofd opgebouwd... Elco van de tripler omgedraaid...
Naja, nu staat ie goed en ik meet netjes de gezochte spanningen.
48V is nog niet klaar want mist nog de TIP122 en 3 100uF/63V elco's. Ik geloof dat ie nu rond de 35V zit.

Ik denk de zener niet echt nodig te gaan hebben, of ik moet iets rond 50V verzinnen. Heb met 12V natuurlijk minder eindvoltage, dan wanneer ik met 15V was begonnen...

Compressor PCB is zo goed als getekend en vond tussen de Design Notes van THAT nog een leuke schakeling voor de indicatie led. Met effect aan krijg je nu een groene of een rode led die vertelt of je boven of onder de threshold zit.
Schakeling uit DN132: http://www.thatcorp.com/datashts/dn132.pdf

Heb ook de schakelaar voor het laagaf/topboost circuit (rond U1B) voor de sidechain weggelaten. Deze staat dus altijd aan.
Heb besloten maar ongeremd, knopen hakkend door te werken om deze af te ronden want van de complete lectuur op deze site word ik nogal opgewonden ;) http://www.thatcorp.com/Design_Notes.shtml
Er staat ook een vette gate tussen en met het filter weet ik ook wel raad...
Hoop morgen iig een heel eind met de comp te komen.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2012, 09:48:11 »
Bij deze even een update van het schema...
Links onder de 'above/below threshold'-schakeling (van design note 132). Ik heb het idee dat de leds allebei uit gaan als de input van de 2 comparators aan GND hangt. Ze hebben dan allebei 0V output en dus is er geen spanningsverschil over de leds.  ???
De NE5532 en de That4301 zijn lokaal ontkoppeld middels 100n capjes. Op het bord zwerven ook nog 4 22u condensators rond om de stroom schoon te houden.
Het That-IC schijnt wat offset te hebben die een beetje afhankelijk is van gain. Nu heb ik laatst weer geleerd dat koppelelco's de minste bijgeluiden/dist produceren als ze een bias hebben. Dat is in dit geval echter wat vaag, waar de + en - zitten) Daarom heb ik voor 33uF ongepolariseerde gekozen ipv de normale 47uF.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2012, 10:18:51 »
En deze pcb lijkt ook wel te kloppen... Groundpour gebruik ik vooral om etsmiddel te besparen.
Heb voeding en audiopad banen ook zo dik mogelijk gemaakt.
Bordje meet nu 52x82mm en zal wel in een BB te passen zijn.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2012, 10:26:54 »
Lekker bezig Mattnezz!

Nu heb ik laatst weer geleerd dat koppelelco's de minste bijgeluiden/dist produceren als ze een bias hebben.
Heb je een link misschien?

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2012, 11:35:19 »
Citaat
Their only chance for long-term stability is a good bit of bias voltage during operation,
uit een fijne samenvatting omtrend condensators kiezen.
http://stephan.win31.de/capdist.htm

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2012, 19:56:08 »
PCB is inmiddels bevolkt. Wilde foto maken, maar flikker mn SD-kaart in mn floppydrive ipv cardreader. :(
Boorplan ook al op de behuizing getransferd. Denk dat ik m straks wel aan de praat heb...
Had 1 foutje (altijd hetzelfde) op pcb gevonden, en hoop dat dat alles was.
Voor de voeding wacht ik nog steeds op de behuizin ed van Conrad, maar zit nu in een computerbehuizing.
Meet toch dik 60V bij een load van 10k op het phantoom-deel, dus toch 56V zener om de spanningsbuffer (TIP122) aan te sturen.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2012, 00:34:18 »
Productief dagje geweest ;)
PCB geëtst
189 gaatjes geboord in het zonnetje. Nog eens 12 gaten in de behuizing...
224 soldeerverbindingen gemaakt
Voeding klaar voor behuizing
Decal/boorplan voor compressor getekend
de above/below threshold schakeling zit nog niet ingebouwd, want die wil ik eerst testen.
Maar nog niets getest ;) Ik dacht laat ik dat maar rustig morgenavond doen na de dayjob...Hoop dat ie in één keer werkt, want debug kan lastig worden gezien de toch krap uitgevallen behuizing. Het is wel tof dat de print nu met 3 connectors (8-, 5- en 3-pins) vast zit zodat ik kleine mods weer wel makkelijk kan uitvoeren.
Als ik die SD-kaart uit mn PC geschud krijg zal ik ns wat foto's maken. :-\