Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: soldeer temperatuur  (gelezen 2948 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tazeltone

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 363
  • Bouwen bouwen maar ga vooral spelen
soldeer temperatuur
« Gepost op: 23 juni 2012, 09:56:58 »
Ik heb zo'n instelbaar boutje. die tijdens solderen op 300 graden staat. Tot nu toe nog geen componenten stukgebrand(ook een transistors e.d.
Is dit een reeele temperatuur? Of kunnen sommige dingen heter?
Tot zo ver

Groeten Erwin

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8312
  • teveel info...
Re: soldeer temperatuur
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2012, 15:58:32 »
300 graden is ok. Die van mij staat ongeveer op 325 graden.

Offline remork

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4025
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: soldeer temperatuur
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2012, 10:14:42 »
zoiets ja. alleen voor zware dingen als schakelaars voor 220v zet ik 'm harder.

Offline Burny Lawsuit

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1312
  • Rap is just short for Crap!
Re: soldeer temperatuur
« Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2012, 23:59:56 »
Hangt van je tinsoort af imo. Een dun draadje tin werkt op vero wel prettiger vind ik. Probeer niet teveel te gebruiken.
Ik soldeer met tin waar veel zilver inzit. Dan moet je bout ook heter staan, anders vloeit het tin niet lekker. De mijne staat op ca 370 graden C.

Voor grotere oppervlakten als een potmeterbehuizing liever meer vermogen gebruiken. Niet je 3mm stift heter gaan zetten. Pak dan bijvoorbeeld een soldeerpistool. Die maakt de plek waar je wilt solderen sneller heet. Een kleine stift die erg heet staat, warmt de hele potmeter langzaam (teveel) op.
Met een defecte potmeter als mogelijk gevolg.

Offline Olav

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 111
  • aaaargh, urrrrrrrrr
Re: soldeer temperatuur
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2012, 11:42:51 »
Ik soldeer met 60/38/2 op ongeveer 350gr, met een 3mm stift. Is dat te heet? Ik heb op stripboard (eerste bordje net afgerond) snel last van teveel vloei, met als gevolg tin op een naast liggend spoor.
va' sa' du? va' hete' du?

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8312
  • teveel info...
Re: soldeer temperatuur
« Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2012, 22:40:59 »
Als je vlot soldeert is 350 gr niet te heet. Ik heb het iets koeler staan.