Misschien een rare vraag, maar waarom gebruik je loodvrije soldeertin?
waarom niet?

Het werkt super, op dit ene puntje na.
Alles wat ik commercieel verkoop hou ik zo 'schoon' mogelijk, vindt loodvrij soldeer daar bij horen. Ga niet voor certificaten en keurmerken, maar het is een principe ding.
Ik maak gemiddeld ook maar iets van 2 custom dingetjes per maand, varierend van delay tot simpele voetschakelaars. Net waar ze om vragen, als het maar geen kloontjes zijn.

Ik repareer/modificeer veel meer, en dan repareer ik lood met lood en loodvrij met loodvrij. Ook een principe ding. Alhoewel hier de gedachte achter zit dat loodvrij beter hecht op een gedesoldeerde pad die nog loodvrij vertind is. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een legering van lood/loodvrij die op de print ontstaat eerder haarscheurtjes zal vertonen.
Ik onderzoek het niet echt, als het oud is, glanst en snel smelt is het vast loodhoudend, als het doffig is en bij 300
o weinig doet is het vast loodvrij.
Laatst heb ik met het modificeren van dat volumepedaal mn eigen geloof gebroken. Maar smd is veel makkelijker met soldeerpasta+soldeerbout dan met tin en ik heb alleen maar loodhoudende C44.
Afijn, laatste project heb ik mn soldeerbout zo koud mogelijk ingesteld, om eens serieus te bekijken of dat scheelt. Dit helpt wel, maar niet genoeg. Ook nog eens onwerkbaar... Ik ben nu eenmaal gewend snel te werken en als ik minstens een hele seconde nodig heb voor een soldering is dat te lang.
Ik zal nog eens goed naar de gebruikte tin kijken, en of er data mbt ideale temp is, maar met 380 tot 400 graden werkt het heel fijn... Het is ook maar 0.5mm dik.
Zou inox staalwol beter werken dan de spons om te reinigen?
Misschien beter zoiets eens proberen?:
http://www.actsb.com.my/actsb_weller.htm...of doe ik gewoon iets fout?