Een schakeling is net zo goed als zijn voeding.Deze wijze woorden wordt in het electronica vak er al heel vroeg ingegoten.
In de praktijk blijkt dit haarfijn te kloppen;
Een opgebouwde schakeling staat of valt naargelang de kwaliteit van de voeding.
Als techneut/field engineer heb ik een jarenlange ervaring opgebouwd met radarinstallaties en luchtvaartnavigatie-apparatuur.
Hobby-matig heb ik altijd een voorliefde gehad voor hifi en PA.
Zelfbouw, tweaks en reparatie van diverse luidsprekers, preamps,(buizen-) versterkers etc.waren het gevolg...
Door mijn ervaring heb ik wat handige tips, die ik jullie zelf-bouwers en gebruikers niet wil onthouden.
In dit forum wordt heel veel aandacht besteed in de opbouw en toepassing van een effecten.
(chapeau- ga zo door

).
Ik heb me de laatste week een beetje ingelezen (als rookie in de effecten-wereld)
en hierbij viel me op dat de voeding van de schakeling hierbij nauwelijks aandacht krijgt.
Veelal is het van "adapter/batterij eraan hangen en gas erop."
Dit terwijl we bij het zoeken van storingen en/of een defect vaak moeten concluderen,
dat de voeding of de bedrading van voeding naar schakeling de oorzaak was van alle ellende...
Welnu, dit is de reden van dit nieuwe topic om de voeding wat meer onder de aandacht te brengen.
(misschien een interessante Sticky, zodat we onze ervaringen en tips kunnen aanvullen?)
Wat kan er op dit punt verbeterd worden:
Bij batterijen gaat het veelal goed, maar bij het gebruik van een adapter iod. begint de ellende.
Een goede ontkoppeling tussen de schakeling en de voedingsadapter is heel belangrijk.
(en tussen een batterij en de schakeling kan het zeker ook geen kwaad, zeker als er vanuit één batterij meerdere pcb'tjes/schakelingen gevoed worden.)
Bouwt men nu een effect pedaal, of een complete PA voor-/eindversterker, dit verhaal geldt voor elke toepassing in de hifi & PA-wereld.
Verbeterpunt #1:
In vele gevallen wordt gebruik gemaakt van en RC (lowpass) filtertje tussen bron en schakeling.
Prima opzet, maar het kan beter; het gebruik van een LC filter.
Neem in plaats van de weerstand een kleine inductie van bijv. ca. 1mH.
Resultaat is een steiler laagdoorlaatfilter (12dB/oct).
Ruis, brom en hf troep heben nog minder kans om door te dringen in de schakeling, rimpel onderdrukking is nog beter, etc.
Tevens is de spanningsval over de L een stuk minder tov. de R,
voordeel is een hogere "headroom" voor de schakeling, maw. je verliest minder voedings-spanning.
Zeker als men de LED van een "forse" stroom van ca.5-10mA voorziet, dan scheelt dit vaak al meer dan 0.5 Volt.(!)
De spoeltjes zijn hier in de winkel gewoon te koop, investering van enkele dubbeltjes, verbetering = 300%.
Wil je het echt goed doen, dan is het belangrijk dat elk printje/schakeling zijn eigen LC netwerkje krijgt, zeker als met een adapter meerdere schakelingen gevoed worden.
Verbeterpunt #2:
Een "capacitor multiplier power supply".
(oftewel CMPS, dit schrijft wat makkelijker)
Moeilijk woord, maar in de praktijk valt het reuze mee.
Er is genoeg op het web hierover te vinden, helder uitgelegd door oa. ESP:
http://sound.westhost.com/project15.htmZie het principe-schema in de bijlage.
De opzet & inzet is gelijk als een RC- of LC filtertje, tussen de voeding en de schakeling wordt dit zéér funcionele schakelingetje geplaatst.
Bij dikke stroomverbruikers worden ook dikke transistoren en condensatoren toegepast.
Bij kleine verbruikers, zoals effecten kunnen kleine condensatortjes en transistors gebruikt worden.
Omdat effecten, inclusief de LED nauwelijks stroom verbruiken, laten we zeggen max. 10-20 mA, is bijvoorbeeld een BC547 iod. een juise keuze.
Aangezien hfe en BE overgangsspaning van de tor niet relevant is, kan elke tor toegepast (mits type NPN!) worden.
Waardes voor de elco's komen niet zo nauw, 47uF-470uF is prima.Over elke elco een extra condensatortje zetten (bijv. MKT/folie van 100-330nF) verbetert het hf en ruisgedrag.
(Niet verplicht, de ruis van deze schakeling is al fabelachtig laag)
Voor de weerstand is 470E-2K2 is juiste waarde.
De spanningsval over de tor is hooguit 1Volt, misschien wel iets om mee rekening te houden, dat de voedingsspanning dus iets lager is.
Per voedingsbron/adaper is 1 CMPS voldoende, achter de CMPS een LC filter per schakeling toepassen is een hele mooie optie.
Worden er meerdere schakeleingen vanuit één voeding/adapter gevoed, dan is het gebruik van één CPMS + LC filter per schakeling helemaal te gek, maar eerlijkheidshalve een beetje over-kill.
Soms zie je deze schakeling ook wel met een FET uitgevoerd, voor deze toepassing is dit geen goede keuze,
dit gaat ten koste van een (te) grote spannings val over de FET, dus veelal te lage uitgangsspanning.
Darlington transistors gebruiken is tevens niet aan te bevelen.
De schakeling van de CMPS is heel makkelijk op te bouwen op en gaatjes print iod.
Er is wel een nadeel, hij is niet kortsluitvast...
Dus bij een eventuele ontstane sluiting in de effect-schakeling, heeft de transistor hoogstwaarschijnlijk de geest gegeven...
Dit euvel hoeft niet problematisch te zijn;
Zet de transistor in een IC voetje, of gebruik een iets dikkere tor (Bijv. BDxxx)die een hogere stroom aankan dan de kortsluitstroom van de voeding(s-adapter).
Verbeterpunt #3:
Vergeet die adapters en bouw je eigen power supply.(DIY-PS)
We zijn per slot van rekening diy-ers. Zowel je eigen effect én voeding bouwen geeft je nog meer voldoening.
Een printje/bouwpakketje op basis van en 7809 t/m 7812 / LM317 en aanverwanten is heel eenvoudig samen te stellen.
(Er is genoeg te vinden op het web, bouwpakketjes te over bij oa. Conrad- Velleman, of gewoon op een gaatjes print).
Wil je de voeding een beetje duurzaam maken, altijd een klein koelplaatje op de spanningsregalaar maken, is die tevens beter bestand tegen een incidentele kortsluiting.
Naar de trafo hoef je niet ver te zoeken, je 9-12 Volt adapter op de werbank tussen de bankschroef en open zagen.
Resultaat is een mooi transformatortje voor hergebruik.
De rest van de inhoud van de adapter (diodes en elcotjes etc.) weggooien, is veelal lowest-budget-possible kwaliteit.
Echter, er zijn ook overal mooie trafootjes te verkrijgen, 9-16V, 1000-2000mA is een mooie waarde als je bovenstaande spanningsregelaartjes toepast.
Je kunt tevens met één diy- power supply een heel arsenaal aan effecten voeden.
De DIY-PS kan het beste worden ondergebracht in een metalen behuizing, dit om HF instraling naar je effecten tot een max. te voorkomen.
Voor de puristen onder ons is zo'n DIY PS is ook mooi te combineren met batterijen;
PS + geintergreerde batterijlader + 8-10 AA oplaadbare penlites geeft je een mooier dan professionele power-plant voor je effecten.
(maar eerlijkheidshalve vind ik dit ook een klein beetje over-de-top, maar alles kan).
Belangrijke tip: Denk eraan,
we zijn met netspanning bezig; bij slordig gebruik is deze dodelijk voor je apparatuur, én veel erger nog, óók voor jezelf.Dus reikt je kennis niet ver genoeg, of durf je het niet aan (en dat is niks om je over te hoeven generen, hoor),dan is er een mooie tussen oplossing;
Gebruik je adapter om je DIY-PS te voeden

.
Btw-
In plaats van een budget adapter is een (uitgerangeerde)laptop voeding ook een heel mooi alternatief.
Deze voedingen zijn veelal van betere kwaliteit dan een standaard adapter.
Uitgangsspanning van de iets oudere adapters (op elke rommelmarkt en MP in ruime mate te vinden)is veelal 15V.
Dit is een perfecte waarde om een DIY power supply te voeden.
Wel even opletten, voor een stabiel werking zien deze voedingen graag een beetje belasting, maw, ze moeten een minimale stroom trekken.
Meestal is een extra LEd in de DIY-PS + ruststroom van de spanningsregelaar reeds ruim voldoende.
(in deze situatie zo'n NON-low current LED gebruiken, laten branden op ca. 10-15 mA)
Zo, dit is mijn aftrap.
Ik hoop dat ik met dit verhaal een stukje duidelijkheid heb kunnen verschaffen & jullie een stuk op weg heb kunnen helpen.
Als jullie verder je ervaringen, vragen, opmerkingen en aanvullingen posten, kan dit een hele leuke guide line vormen om de diy- effecten verder te optimaliseren
en brom/ruisen/oscilleren beter de kop in te kunnen drukken. (op naar verbeterpunt #39?)
Mvg. Hans